دندان بچه گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دندان های بالغ بچه گربه شما به صورت جوانه های دندانی که در استخوان فک او نشسته اند شروع به رشد میکند. همانطور که رشد می کنند، از طریق استخوان به بافت لثه فشار می آورند. در حالی که دندان های شیری باید به راحتی بیفتند، دندان های بالغ ریشه هایی را حفظ می کنند که آنها را به فک گربه شما متصل می کند. این ریشه‌ها به حفظ دندان‌های گربه شما برای جویدن کمک می‌کنند و همچنین کانالی برای اعصاب و رگ‌های خونی فراهم می‌کنند که تغذیه را به پالپ هر دندان می‌رسانند.

بچه گربه باید دندان های شیری خود را از دست بدهد تا جا برای دندان های دائمی اش باز شود. هر دندان شیری که نمی افتد، دندان شیری ماندگار نامیده می شود. ماندگاری دندان های شیری مشکل ساز است، زیرا مانع از ورود دندان های دائمی می شود و باعث می شود آنها در زوایای نامناسبی قرار بگیرند. این می تواند باعث شود که آرواره های گربه شما به درستی روی هم قرار نگیرند، همچنین او را مستعد ابتلا به التهاب لثه و بیماری های دندانی می کند و اگر دندان های بالغ با بافت دهان او وصل شوند، باعث تروما(ضربه) می شود. دندان نیش نوک تیز بچه گربه شما بیشترین احتمال باقی ماندن را دارد.

بچه گربه ها چه زمانی شروع به دندان درآوردن می کنند؟

اولین مرحله دندان درآوردن زمانی است که بچه گربه شما بین دو تا شش هفتگی دندان های شیری اش در می آید. رویش دندان های شیری معمولاً بدون دردسر است، زمان درآمدن دندان های دائم حدود سه ماهگی شروع می شود و تمام دندان های بچه گربه در شش یا هفت ماهگی در جای خود قرار می گیرند.

دندان های بچه گربه که به نام های شیری، نیز شناخته می شوند، اولین مجموعه دندان های موقتی هستند که هر بچه گربه ای دارد. این دندان ها بسیار کوچک و تیز هستند و ریشه های کوتاه و نازکی دارند و پوشش نازکی از مینا دارند. بچه گربه شما باید 26 دندان شیری داشته باشد. این دندان‌های شیری تا زمانی هستند که دندان‌های دائمی رشد کنند، بنابراین نیازی به مراقبت زیادی ندارند.

تا شش ماهگی، گربه شما باید یک مجموعه کامل از 30 دندان دائمی داشته باشد. این دندان ها بزرگتر از دندان های شیری او هستند و اغلب کمی کرم رنگ تر به نظر می رسند. آنها لایه ضخیم تری از مینای دندان برای محافظت در برابر سایش دارند و ریشه های بلندتری دارند که آنها را به استخوان فک زیر لثه متصل می کند.

گربه شما تا آخر عمر دندان های بالغ خود را خواهد داشت، بنابراین مهم است که از آنها مراقبت کنید! مسواک زدن روزانه با خمیر دندان مخصوص گربه، برای مراقبت از دندان های او لازم است. رژیم های غذایی و درمان های دندانپزشکی نیز می تواند برای برخی از گربه ها مفید باشد.

علائم دندان درآوردن بچه گربه ها چیست؟

صدای بیشتر، از میوهای کوچک گرفته تا میوهای بلند

افزایش جویدن، مخصوصاً در موارد نرم

آب دهان

خونریزی لثه

کمتر خوردن

برای گاز گرفتن یا تکان دادن اسباب بازی ها مردد است

پنجه زدن در دهان

بوی بد دهان

التهاب لثه

اکثر این علائم طبیعی هستند و خود به خود برطرف می شوند، اما برخی از آنها می توانند باعث نگرانی شوند. اشتهای بچه گربه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و اگر در حال کاهش وزن است به دامپزشک مراجعه کنید. خونریزی خفیف از لثه طبیعی است، اما خونریزی بیش از حد یا پنجه زدن در دهان می تواند نشانه دیگری از مشکلات دندانی باشد.

چندین چیز وجود دارد که می توانید برای کمک به تسکین لثه های درد بچه گربه خود امتحان کنید:

غذای نرم؛ یک رژیم غذایی کنسرو شده یا کیبل خیس شده در آب گرم

از آب مرغ کم سدیم یا آب تن ماهی رقیق شده تکه های یخ درست کنید تا بتواند با آن بازی کند و بجود. یخ لثه های تحریک شده را آرام می کند. این یک آیتم به خصوص در هوای گرم محبوب است!

اسباب بازی های نرمی برای جویدن تهیه کنید

اسباب بازی ها باید به اندازه ای بادوام باشند که بچه گربه شما نتواند تکه هایش را جدا کند و آنها را ببلعد، اما به اندازه ای نرم باشد که به دندان های او نشکند و آسیب نبیند.

بنابراین زمانیکه نگهداری یک بچه گربه تازه متولد شده را بر عهده می گیرید باید خیلی مراقب او باشید و زمان برایش بگذراید. تا بتواند به خوبی رشد کند و مشکل سلامتی برایش ایجاد نشود.