خرخر گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه هایی که به دلیل آسیب "میو" (بازدم) خود را از دست می دهند هنوز هم قادر به خرخر کردن هستند، اما گربه هایی که حنجره فلج دارند، قادر به خرخر کردن نیستند. به نظر می رسد که عضلات داخلی حنجره که باز و بسته شدن فضای بین تارهای صوتی (گلوت) را کنترل می کنند، صدای خرخر را ایجاد می کنند. مطالعات نشان داده است که این حرکت ماهیچه حنجره توسط یک "نوسانگر عصبی" منحصر به فرد در مغز گربه کنترل می شود.

ارتباط بچه گربه

خرخر گربه مادر به عنوان یک فانوس ارتعاشی عمل می کند که به بچه گربه های نابینا و ناشنوا که تازه متولد شده اند، مکان را به آنها نشان می دهد . بچه گربه ها از دو روزگی شروع به خرخر کردن می کنند. خرخر کردن ممکن است یک ویژگی مخصوص دربچه گربه ها باشد که در بزرگسالی آن را حفظ می کنند.

 

صاحبان خروپف گربه خود را ابراز محبت می دانند و این یک ابزار ارتباطی است. گربه ها و بچه گربه ها وقتی تنها هستند به ندرت خرخر می کنند. خرخر معادل لبخند توصیف شده است که بسیار منطقی است.  برخی از رفتارشناسان معتقدند که خرخر نشانه تسلیم است که به سایر گربه‌ها و افراد می گوید که تهدیدی برای آنها وجود ندارد.  شاید به همین دلیل است که خرخر هم در مواقع رضایت برای ابراز شادی و هم در مواقع استرس برای تسکین تنش استفاده می شود. اما همه گربه ها خرخر نمی کنند چون آنها نیازی به خرخر کردن احساس نمی کند.