تشنج در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تشنج، در پاسخ به فعالیت غیرطبیعی مغز، از دست دادن عملکرد ارادی، ترشح آب دهان، تکان دادن صورت، لرزش، سفت شدن دست و پا، دست و پا زدن، از دست دادن کنترل روده و ادرار و خم شدن سر به عقب به سمت ستون فقرات می باشد.

انواع تشنج

اگر یک گربه چندین تشنج داشته باشد، حیوان خانگی شما به صرع (تشنج های مکرر) مبتلا شده است.

تشنج بر اساس علت مشخص می شود:

تشنج ایدیوپاتیک که علت اصلی آن مشخص نیست.

تشنج صرع ثانویه به دلیل ضایعه ساختاری در مغز.

تشنج واکنشی صرع مغز به استرس های فیزیولوژیکی واکنش نشان می دهد.

برای ساده‌سازی تشنج و صرع، علت‌ها به دلیل یک ضایعه اولیه در مغز (یا ایدیوپاتیک) یا بیماری یا وضعیت ثانویه سیستمیک است. صرع ثانویه در گربه ها شایع است، بنابراین آزمایش های تشخیصی برای تعیین علت مورد نیاز است.

علائم تشنج در گربه ها

تشنج گراندمال

حرکتی خفیف (انقباض اندام، صورت، سبیل)

غیر حرکتی (تعقیب دم، لیسیدن زمین، آواز خواندن)

تشنج های کانونی (تشنج های جزئی و غیر حرکتی) در گربه ها علائمی ایجاد می کنند که با تشنج عمومی گربه ها متفاوت است. در طول تشنج کانونی، گربه شما ممکن است با صدای بلند گریه کند، انگار که درد دارد، رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشد، حتی اگر به طور معمول گربه تهاجمی نباشد، بزاق ترشح کند یا بیش از حد آب دهان ترشح کند، و رفتار غیر معمول دیگری از خود نشان دهد. گاهی اوقات یک گربه عملکرد پا را از دست می دهد، به نظر می رسد که در حال جویدن و قادر به بلند شدن نیست، اما گربه ها در طول تشنج کانونی هوشیار می مانند. همچنین ممکن است نواحی خاصی از بدن گربه خود (پلک ها، دهان، گوش ها) را ببینید که می پرد.  تشنج عمومی باعث می شود گربه شما هوشیاری خود را از دست بدهد و در طی آن ممکن است به زمین بیفتد و شروع به تکان خوردن و لرزش غیرقابل کنترل کند. شدت و طول تشنج می تواند بسیار متفاوت باشد. پاها ممکن است به صورت دست و پا زدن حرکت کنند، انگار که گربه شما در حال تلاش برای شنا است، یا ممکن است سفت و صاف شوند. دهان گربه شما نیز ممکن است به طور غیرارادی باز و بسته شود. ممکن است سرش به عقب خم شود، ممکن است شروع به غلتیدن روی زمین کند تا زمانی که به دیوار برخورد کند، و حتی ممکن است در طول تشنج ادرار یا مدفوع کند.

علل

شایع ترین علت تشنج در گربه ها بیماری داخل جمجمه ای (بیماری اولیه عصبی مرکزی) مانند صرع، تومور مغزی یا بیماری التهابی است. تشنج در گربه ها می تواند ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی ویا ساختاری در مغز یا در نتیجه بیماری سیستمیک (بیماری های کبدی یا کلیوی) باشد.

 

قرار گرفتن در معرض سموم می تواند منجر به تشنج در گربه ها شود. داروهای کک و کنه، اسپری ها، دیپ ها و شامپوهای حاوی پیرترین می توانند باعث تشنج گربه شوند. این ماده شیمیایی اغلب در درمان‌های کک بدون نسخه استفاده می‌شود، به‌ویژه مواردی که برای سگ‌ها طراحی شده‌اند، برای گربه‌ها سمی است. هنگامی که گربه ها در معرض پیرتروئیدها قرار می گیرند، ممکن است در ابتدا دچار لرزش عضلانی شوند، زمین بخورند و شروع به تشنج کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز ممکن است بر سیستم عصبی گربه تأثیر بگذارد و باعث تشنج شود.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است گربه دچار تشنج شود، ضربه به سر است. گربه‌هایی که با ماشین برخورد می‌کنند، از بالکن می‌افتند یا جراحات دیگری را به سر خود تحمل می‌کنند، می‌توانند باعث آسیب شوند که منجر به تشنج می‌شود. بیماری‌های مختلف از جمله تومورهای مغزی ، ویروس‌ها، قند خون پایین و انگل‌ها نیز می‌توانند باعث تشنج گربه شوند.

برخی از گربه‌ها نیز ممکن است به صرع مبتلا شوند، به این معنی که هیچ دلیل زمینه‌ای برای تشنج وجود ندارد.

اگر مشکوک هستید که گربه شما تشنج می کند، مطمئن شوید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی هر کاری می توانید انجام دهید. در صورت امکان باید از حرکت دادن گربه خود اجتناب کنید، اما اگر گربه در مکانی ناامن است، از یک پتو برای برداشتن آنها استفاده کنید. در طول تشنج، حیوانات دیگر را از گربه خود دور نگه دارید و زمانی که تشنج متوقف شد، به گربه خود کمی فضا بدهید زیرا ممکن است گیج و ترسیده باشد. اگر می توانید، به خصوص در مورد تشنج کانونی، رویداد را ضبط کنید تا بتوانید به دامپزشک خود نشان دهید.

اگر گربه شما در تنفس مشکل دارد یا در عرض 24 ساعت بیش از یک تشنج داشت، در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید. تشنج طولانی مدت می تواند دمای بدن را تا حد خطرناکی افزایش دهد و اکسیژن مغز را کم کند.

رفتار

یک تشنج کوتاه مدت ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد، اما تشنج هایی که در فواصل زمانی مکرر تکرار می شوند معمولاً با یک دوره طولانی مدت ضد تشنج درمان می شوند. تشنج هایی که به ندرت رخ می دهند معمولاً داروهای طولانی مدت تجویز نمی شوند زیرا عوارض جانبی این داروها وجود دارد.

اگر تشنج ناشی از سمیت باشد، آن سم باید از بدن خارج شود. این ممکن است شامل حمام کردن گربه در صورت استفاده از داروی موضعی کک حاوی پیرترین باشد، در صورت خوردن سم باعث استفراغ گربه شود، یا تجویز برخی داروها برای خنثی کردن اثرات سم.

دامپزشک شما بهترین روش درمانی را برای گربه شما تعیین خواهد کرد.