چگونه گوش سگ خود را تمیز کنیم

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، فلپ بیرونی قابل مشاهده گوش سگ، پینا نامیده می شود.  پینا در برخی از سگ‌ها فلپ می‌شود و در برخی دیگر صاف می‌ایستد. گوش‌های فلاپی ممکن است جریان هوای کمتری را به کانال گوش بدهند و برخی از سگ‌های دارای گوش فلاپی را مستعد ابتلا به عفونت‌های گوش کند.

درست در داخل دهانه گوش قابل مشاهده، کانال خارجی قرار دارد. کانال خارجی حاوی غدد است که موم و روغن ( سبوم ) را به داخل گوش ترشح می کنند. کانال خارجی به پرده گوش ( پرده تمپان ) ختم می شود. این قسمت نازکی از بافت است که در پاسخ به امواج صوتی می لرزد و به شنوایی کمک می کند. پرده تمپان از گوش میانی و داخلی نیز محافظت می کند.

تمیز کردن گوش سگ

برای تمیز کردن گوش های سگ بهتر است بعد از حمام انجام شود. ممکن است بخواهید حوله ای را دور سگ خود بپیچید یا زیر آن قرار دهید تا تمیز و خشک بماند. قبل از تمیز کردن گوش ها، آنها را بررسی کنید. اگر سگ شما موهای زیادی در مجرای گوش دارد، ممکن است نیاز به کندن آنها باشد. می توانید این کار را با، موچین یا هموستات (پنس) انجام دهید. پودر گوش مخصوص ساخته شده برای سگ ها ممکن است برای گرفتن مو مفید باشد. 

آنچه شما نیاز دارید

هنگامی که به دنبال لوازمی برای تمیز کردن گوش سگ خود هستید، از پاک کننده های حاوی الکل یا پراکسید هیدروژن خودداری کنید، زیرا این مواد می توانند باعث تحریک شوند.

محلول پاک کننده گوش توصیه شده توسط دامپزشکان

گلوله های پنبه ای، پدهای پنبه ای یا گازهای مربعی

موچین یا هموستات (برای سگ هایی که موهای زیادی در مجرای گوش دارند)

حوله

گوش پاک کن 

گوش را ماساژ دهید

 

قبل از اینکه سگ بتواند سر خود را تکان دهد، شروع به ماساژ دادن پایه گوش کنید (این قسمت پایین نزدیک فک است که غضروف در آن احساس می شود).

با ماساژ دادن، به پاک کننده کمک می کنید تا برجستگی های کانال را پر کند و بقایای گوش را شل کند. پس از چند ثانیه ماساژ (بیشتر برای گوش های بسیار کثیف) می توانید او را رها کنید و اجازه دهید سگتان تکان بخورد.

مشکلات و اثبات رفتار

هنگام تمیز کردن، هرگز اپلیکاتور با نوک پنبه ای را در گوش سگ خود فرو نکنید، زیرا ممکن است به پرده گوش آسیب برساند. تمیز کردن منظم می تواند به جلوگیری از عفونت گوش کمک کند. با استفاده از یک گوش پاک کن مناسب، می توانید موم و مواد زائد را از کانال خارج کنید و به خشک شدن گوش کمک کنید.

گوش های سگ خود را به طور منظم بررسی کنید و با دامپزشک خود در مورد نیازهای سگ خود صحبت کنید. تمیز کردن بیش از حد می تواند باعث تحریک گوش شود، اما تمیز کردن کم می تواند راه را برای تجمع بیش از حد ایجاد کند.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

عفونت گوش در سگ ها