چرا سگ ها خاک می خورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، سگ ها می توانند همه چیز از جمله خاک بخورند. در اغلب موارد، یک سگ خاک را فقط به این دلیل که کاری انجام داده باشد می خورد، اما گاهی اوقات نگرانی های پزشکی واقعی وجود دارد که ممکن است باعث شود سگ شما خاک بخورد. 

کم خونی

در سگ ها، کم خونی به شمارش کم گلبول های قرمز خون یا پایین بودن سطح هموگلوبین خون در نظر گرفته می شود. هموگلوبین ترکیبی در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را برای انتقال به سراسر بدن متصل می‌کند و آهن یک عنصر ضروری در هموگلوبین است. اگرسگ شما کم خون باشد گلبول های قرمز کافی ندارد یا هموگلوبین کافی ندارد، سگ شما ممکن است به طور غریزی خاک بخورد. یا اینکه با خوردن خاک سعی در بدست آوردن آهن از آن برای کمک به کم خونی خود داشته باشد.

اختلالات دستگاه گوارش

برخی از مشکلات گوارشی نیز ممکن است باعث شود سگ شما خاک بخورد. سگ‌هایی که از سندرم روده تحریک‌پذیر ، هجوم انگل‌ها، و اختلال عملکرد کبد یا کیسه صفرا رنج می‌برند، ممکن است احساس کنند مجبور به خوردن خاک هستند. اعتقاد بر این است که سگی که از هر یک از این بیماری‌های گوارشی رنج می‌برد، مانند خوردن علف برای معده ناراحت، خاک می‌خورد تا دستگاه گوارش خود را تسکین دهد

عدم تعادل تغذیه ای

در صورت وجود عدم تعادل تغذیه ای در رژیم غذایی، سگ ممکن است شروع به خوردن خاک کند. مواد معدنی مختلفی در خاک وجود دارد که سگی با عدم تعادل تغذیه ای ممکن است سعی در بدست آوردن آنها داشته باشد. عدم تعادل تغذیه ای می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا اختلال سوء جذب در دستگاه گوارش سگ شما باشد. تمام غذای تجاری تهیه شده برای سگ باید از نظر تغذیه ای متعادل و برای مرحله زندگی اعلام شده آنها کامل باشد.

عدم تعادل تغذیه ای ناشی از رژیم غذایی بیشتر در سگ هایی دیده می شود که غذاهای خانگی می خورند. درست کردن غذای سگتان به صورت متعادل و کامل هنگام تهیه آن از ابتدا دشوارتر است، خواه آن را بپزید یا به او غذای خام بدهید.رژیم غذایی آماده در خانه ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی وجود دارد که سگ شما به آنها نیاز دارد که یافتن آنها ممکن است دشوار باشد.

راه دیگری که می تواند عدم تعادل تغذیه ای ایجاد شود از طریق اختلالات سوء جذب است. سگی که از اختلال سوء جذب رنج می برد، نمی تواند به درستی تمام مواد مغذی را از رژیم غذایی خود جذب کند، بنابراین شما می توانید سگ خود را با یک رژیم غذایی متعادل و کامل تغذیه کنید، اما آنها نمی توانند تمام مواد مغذی را از غذای خود جذب کنند. یکی از شایع ترین اختلالات سوء جذب چیزی به نام نارسایی پانکراس اگزوکرین یا EPI است. سگ مبتلا به EPI مقدار مناسبی از آنزیم های پانکراس مورد نیاز برای تجزیه غذای خود را ندارد. سگ های دارای EPI به طور قابل توجهی تحت تغذیه قرار می گیرند و در زیر وزن ظاهر می شوند. EPI را می توان از طریق عفونت یا آسیب به پانکراس به دست آورد، اما همچنین می تواند چیزی باشد که به صورت ژنتیکی به ارث رسیده است. سگ ژرمن شپرداز لحاظ تاریخی اولین پوستر برای EPI بوده‌اند، اما همچنین می‌تواند یک اختلال ژنتیکی باشد که در کولی‌های خشن ، چاو چاو و کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل دیده می‌شود .

خطرات خوردن خاک

خوردن خاک، و کثیفی عوارضی برای سلامتی دارد. اگر سگ شما سنگ، سنگریزه، چوب یا حتی حجم بسیار زیادی از خاک بخورد، ممکن است دچار انسداد روده و نهفتگی شود که ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد. چوب ها و سایر زباله های تیز که ممکن است در خاک وجود داشته باشد ممکن است باعث آسیب به دهان و مری سگ شما شود. هر گونه آفت کش یا سمی که در خاک وجود دارد می تواند سگ شما را بیمار کند. همچنین انگل های روده ای وجود دارد که سگ شما ممکن است هنگام خوردن خاک بخورد.

چگونه سگ خود را از خوردن خاک منع کنیم؟

از آنجایی که سگ‌ها معمولاً به دلیل حوصله‌شان خاک می‌خورند، اطمینان از اینکه سگ شما غنی‌سازی محیطی مناسبی دارد و ورزش کافی می‌تواند به سگ شما کمک کند این عادت را ترک کند. کارهای ساده ای مانند تمرین، بازی در حیاط، پیاده روی یا دویدن می تواند کمک کننده باشد. برای سگ هایی که به فعالیت بیشتر و تحریک ذهنی بیشتری نیاز دارند، ممکن است از ورزش هایی مانند چابکی ، فلای بال یا غواصی در حوض لذت ببرند. اگر متوجه شدید که سگتان در اطراف بو می‌کشد و می‌خواهد شروع به خوردن خاک کند، توجه او را جلب کنید و با یک بازی سریع او را هدایت کنید. در نهایت، سعی کنید با پوشاندن کثیفی های شل و مسدود کردن دسترسی سگ خود به بسترهای گل و مالچ، محیط را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید.

خوردن کثیفی می تواند در برخی از سگ ها عجیب باشد، اما همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. اگر سگ شما شروع به خوردن خاک کرد، از دامپزشک خود بخواهید آنها را بررسی کند تا مطمئن شود که مشکل پزشکی وجود ندارد که در غیر این صورت پنهان باشد.