بیماری های پروستات در سگ

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در اینجا به برخی از رایج ترین تغییرات در پروستات سگ می پردازیم! هیپرپلازی خوش خیم پروستات، شایع ترین تغییر در پروستات سگ است. تقریباً منحصراً در نرهای عقیم نشده رخ می دهد. این وضعیت عمدتاً به دلیل عوامل سنی است و معمولاً برای سگ بی ضرر است. با این حال، برخی از عوارض ممکن است رخ دهد.

علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات معمولاً افزایش می یابد. هنگامی که پروستات به اندازه کافی بزرگ می شود، می تواند شروع به فشار بر روی ساختارهای اطراف کند و سپس علائم مختلفی ایجاد کند. علائم شایع خون از آلت تناسلی و در برخی موارد بی اختیاری ادرار است. سگ همچنین می تواند علائمی از خود نشان دهد که مدفوع دشوار است و مدفوع می تواند به دلیل فشار پروستات بلند و صاف شود. در موارد نادر، بزرگ شدن می تواند منجر به لرزش شدید سگ شود که فتق پری مقعدی(قبل مقعد) رخ می دهد، یعنی راست روده گشاد می شود، یک کیسه ایجاد می شود و مدفوع به صورت توده ای در داخل در کنار راست روده ختم می شود.

تشخیص پس از معاینه توسط دامپزشک انجام می شود. در طول معاینه رکتوم، دامپزشک می تواند اندازه و شکل پروستات را احساس کند. آنها اغلب می خواهند یک معاینه سونوگرافی از پروستات و ساختارهای اطراف آن نیز انجام دهند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات با اخته کردن سگ قابل درمان است. این کار را می توان با جراحی انجام داد. داروهایی وجود دارند که اندازه پروستات را کاهش می دهند. با این حال، مدتی پس از مصرف دارو، پروستات ممکن است دوباره شروع به رشد کند و ممکن است درمان جدیدی لازم باشد.

پروستاتیت حاد یک بیماری عفونی پروستات است که در آن باکتری ها معمولاً از خارج و معمولاً از مجاری ادراری وارد پروستات می شوند. یکی از علل شایع، باکتری e.coli است.علائم اغلب مشکل در ادرار کردن، وجود خون در ادرار، درد، تب و ترشح از مجرای ادرار است.

تشخیص با کمک نمونه ادرار، سونوگرافی و معاینه رکتوم انجام می شود. کشت باکتریایی اغلب روی ادرار انجام می شود تا ببینند آیا باکتری وجود دارد یا خیر. در برخی موارد، شما نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارید. اگر باکتری وجود نداشته باشد یا فقط خفیف باشد، اغلب با داروهای ضد التهابی و ضد درد و همچنین داروهایی که اندازه پروستات را کاهش می دهند، درمان می شوند. هنگامی که سگ احساس بهتری دارد، می توانید در نظر بگیرید که آیا آن را با جراحی اخته کنید یا خیر.

 

کیست در پروستات

کیست‌های پروستات اغلب در سگ‌های نر مسن‌تر و عقیم‌نشده دیده می‌شوند که اغلب در ارتباط با سایر تغییرات در پروستات است. کیست‌ها پر از مایع هستند، اغلب به کندی رشد می‌کنند و می‌توانند، مانند هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات، منجر به فشار بر ساختارهای اطراف شوند. بنابراین علائم ممکن است یادآور علائمی باشد که در هیپرپلازی خوش خیم پروستات مشاهده می شود، یعنی اجابت مزاج دشوار است، مدفوع بلند و صاف می شود و در برخی موارد بی اختیاری ادراری. تشخیص با کمک سونوگرافی انجام می شود. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد کیست ها تحت بیهوشی تخلیه شوند.

سرطان و پروستات

سرطان پروستات در سگ ها نسبتاً نادر است. اغلب در سگ های نر عقیم شده بالای 10 سال رخ می دهد. این علائم همچنین یادآور هیپرپلازی خوش خیم پروستات است، اما گاهی اوقات می توانید تأثیری را بر روی اعصاب این ناحیه مشاهده کنید که می تواند منجر به لرزش یا مشکل در راه رفتن شود. تشخیص با نمونه گیری انجام می شود. در برخی موارد، سرطان پروستات را می توان با داروهای سیتوتوکسیک درمان کرد.

اگر سگ شما در ادرار کردن، مدفوع یا خون در ادرارش مشکل دارد، همیشه با دامپزشک مشورت کنید. به همین ترتیب اگر نگران چیز دیگری هستید که به سلامت سگتان مربوط می شود. در اینجا می توانید یک تماس ویدیویی با دامپزشک ان ما در ارزیابی اولیه حیوان خود کمک بگیرید.

پروستاتیس در سگ ها