انواع رایج سرطان دهان در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برخی از انواع سرطان دهان در سگ ها خوش خیم هستند. آنها به کندی رشد می کنند و خطر کمتری برای انتشار به سایر نواحی بدن دارند. اما سلول های سرطانی بدخیم نیز می توانند به دهان حمله کنند. آنها تهاجمی تر هستند و احتمال انتشار (متاستاز) تکثیر کردن، به سایر قسمت های بدن بیشتر است. برای آشنایی با انواع رایج تومورهای دهانی در سگ ها و نحوه تشخیص علائم آنها با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث سرطان دهان در سگ می شود؟

دلایلی که باعث ایجاد تومورهای دهان سگ ها می شود، به طور کامل شناسایی نشده است. اغلب موارد به نظر می رسد نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی، ارثی و محیطی می شود. به نظر می رسد موارد سرطان دهان در سگ ها بین سگ های نر بیشتر از ماده ها باشد. اگرچه این بیماری می تواند هر نژادی از سگ را تحت تاثیر قرار دهد، به نظر می رسد برخی از نژادها بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند، از جمله:

بوکسور

چاو چاو

پودل مینیاتوری

وایمارنر

سگ شکاری طلایی رنگ دورگه

گوردون ستر

کوکر اسپانیل

اسکاتلندی تریر

پودل استاندارد

داچشوند

علائم تومورهای دهان در سگ ها

علائم سرطان دهان در سگ ها به نوع تومور، اندازه آن و سرعت متاستاز (گسترش) بستگی دارد. تومورها را می توان در هر جایی از دهان از جمله لثه، زبان، کام سخت یا نرم، لوزه ها و لب ها یافت. سگ های مبتلا از درد رنج می برند ، به خصوص اگر تومورها به استخوان زیرین برسند.

علائم دیگر عبارتند از:

بوی بد دهان (هالیتوزیس)

آب دهان

تنبلی

کمبود یا از دست دادن اشتها

از دست دادن دندان یا لق شدن دندان

مشکل در خوردن و آشامیدن

جویدن غذا فقط در یک طرف دهان

تورم صورت

تورم غدد لنفاوی مجاور

نمی گذارد به سرش دست بزنید

خون ممکن است در غذا، کاسه آب یا ملافه سگ وجود داشته باشد

شایع ترین انواع سرطان دهان در سگ ها عبارتند از:

ملانوما

فیبروسارکوم دهان

 

ملانوم دهان در سگ ها

ملانوما تومور ملانوسیت‌ها است که سلول‌های رنگدانه‌ساز بدن هستند. ملانوم دهان یک تومور بسیار بدخیم با درجه تهاجم موضعی بالا و توانایی متاستاتیک بالا در نظر گرفته شده است. متوسط ​​زمان بقای سگ‌های مبتلا به ملانوم دهانی که با جراحی درمان می‌شوند تقریباً 17 تا 18ماه است.

تومورها می توانند رنگدانه ای (دارای رنگ تیره) یا غیر رنگدانه ای (صورتی مانند بافت لثه) باشند. آنها ممکن است به شکل گره ای یا گل کلم ظاهر شوند. این تومورها اغلب به صورت تورم روی لثه های اطراف دندان سگ یا روی کام نرم یا سفت دیده می شوند. ملانوما اغلب زخم هایی ایجاد می کند که خونریزی می کنند. عفونت باکتریایی ثانویه یک عارضه شایع است. این نوع تومور ممکن است کوچک به نظر برسد، اما معمولاً در بافت‌های دهان گسترش یافته و به استخوان اطراف حمله می‌کند.

سرطان سلول (SCC) دهان در سگ

کارسینوم سلول دهان (SCC) یک تومور بدخیم است که روی سلول‌های گلو و دهان از جمله لوزه‌ها و خط لثه تأثیر می‌گذارد. این شایع ترین تومور دهانی گزارش شده در گربه ها و دومین تومور شایع در سگ ها است. SCC دهان هم در گربه ها و هم در سگ ها به صورت موضعی تهاجمی است، به این معنی که به بافت های نزدیک به تومور حمله می کند.

بیماری بوون یا کارسینوم بوونوئید (کارسینوم چند مرکزی) نوعی SCC است که در آن تومورها به سطح پوست و دهان محدود می‌شوند. با این حال، این نوع سرطان در گربه ها و سگ ها نادر است. علت SCC دهانی شناسایی یا به طور کامل شناسایی نشده است. اما اکثر کارشناسان معتقدند که این ترکیب پیچیده ای از چندین عامل ژنتیکی، محیطی و ارثی است.

تومورها به شکل ندول یا گل کلم به نظر می رسند و ممکن است صورتی یا تغییر رنگ داشته باشند. برخی از تومورها باز می شوند و خونریزی می کنند. اگرچه ممکن است کوچک به نظر برسند، اما معمولاً این تومورها عمیق‌تر به بافت‌های دهان گسترش می‌یابند و ممکن است به استخوان زیرین حمله کنند.

علائم نشان داده شده توسط سگ به محل تومور، نوع، اندازه و درجه متاستاز بستگی دارد. سگ‌های مبتلا ممکن است از درد دهان رنج ببرند که می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد بزاق، نفس نفس زدن بیش از حد، کمبود اشتها، بوی بد دهان و مشکل در غذا خوردن شود. مشکلات تنفسی و بلع ممکن است زمانی رخ دهد که تورم در یک یا هر دو لوزه وجود داشته باشد.

درمان SCC دهان شامل برداشتن جراحی است و ممکن است پس از جراحی پرتودرمانی توصیه شود. با این حال، مواردی وجود دارد که در آن جراحی امکان پذیر نیست. در این موارد، پرتو درمانی یا سایر پروتکل ها دنبال شود. شیمی درمانی معمولاً زمانی توصیه می شود که شواهدی از متاستاز وجود داشته باشد.

فیبروسارکوم دهان در سگ

فیبروسارکوم های دهان از بافت های همبند فیبری دهان منشاء می گیرند. اینها تومورهای بدخیم و به سرعت در حال رشد هستند. عود پس از جراحی بسیار زیاد است و متاستاز بسیار شایع است.

تومورها ممکن است به صورت نواحی متورم در داخل دهان ظاهر شوند. آنها اغلب زخم می زنند و عفونی می شوند.

درمان و پیش آگهی برای سگ های مبتلا به سرطان دهان

درمان ملانوم دو جنبه دارد: درمان موضعی تومور و درمان سیستمیک به دلیل پتانسیل بالای متاستاز.

کنترل موضعی شامل جراحی برای برداشتن کل تومور است. برای برداشتن تمام تومور، ممکن است لازم باشد بخشی از استخوان فک بالا یا پایین برداشته شود. اکثر سگ ها پس از جراحی بدون هیچ تاثیری بر کیفیت زندگی آنها عملکرد خوبی دارند.

پرتو درمانی

هنگامی که جراحی نتواند به طور کامل تومور دهان را از بین ببرد، پرتودرمانی برای کمک به از بین بردن هر گونه بیماری باقیمانده و کاهش خطر عود انجام می شود. 

واکسن ملانوم سگ

واکسنی وجود دارد که هر دو هفته یک بار برای چهار درمان برای سگ های مبتلا به ملانوما تجویز می شود. واکسن تقویتی هر 6 ماه یکبار پس از 4 دوز اولیه تزریق می شود. با این حال، واکسن جنبه های منفی خود را دارد. 

شیمی درمانی

شیمی درمانی توصیه نمی شود زیرا اثربخشی ندارد. نشان داده شده است که کمتر از 30 درصد بیماران به شیمی درمانی که اغلب برای بیماران مبتلا به تومورهای تهاجمی برای کاهش سرعت رشد و گسترش و دادن زمان برای اثربخشی واکسن استفاده می شود، پاسخ مثبت می دهند.

همیشه مراقب حیوانات خانگی خود باشید و در صورت مشاهده هریک از این علایم سریعاً با دامپزشک در میان بگذراید.