شکستگی استخوان در خزندگان

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، حتی زمانی که شکستگی‌های استخوان مستقیماً با یک تصادف مرتبط باشد، باید علت اصلی ضعف در استخوان بررسی شود. اغلب، ضعف استخوان به دلیل بیماری متابولیک استخوان است. رژیم غذایی، وضعیت تغذیه و محیط زندگی خزنده شما مهمترین ملاحظات برای ارزیابی سلامت استخوان است.

بیماری متابولیک استخوان، همچنین به عنوان MBD شناخته می شود، یک بیماری بسیار جدی و اغلب کشنده برای خزندگان است. این بیماری یا به دلیل کمبود کلسیم در رژیم غذایی خزندگان یا قرار گرفتن ناکافی در معرض نور UVB ایجاد می شود.

علائم و انواع

آسیب‌های ستون فقرات به دم تهدیدکننده نیست، اما آسیبی که بین جمجمه و دم قرار دارد می‌تواند باعث مشکلاتی در سیستم عصبی و عملکرد ماهیچه‌ها، از جمله عضلات دیواره‌های روده شود. یبوست به دلیل از دست دادن تحرک روده باعث می شود خزنده نتواند نمک اسید اوریک را از بدن خود دفع کند.

شکستگی در اندام ها، به عنوان مثال، شکستگی استخوان بلند، اغلب آشکار خواهد بود، زیرا خزنده آسیب دیده هنگام حرکت به پای آسیب دیده ترجیح می دهد. آسیب های لگنی و ستون فقرات می تواند خزندگان را در قسمت تحتانی بدن فلج کند.

تشخیص

جدای از تشخیص احتمالی بر اساس مشاهدات، هرگونه شکستگی استخوان یا شکستگی در خزنده شما باید از طریق اشعه ایکس توسط دامپزشک تخصصی خزندگان تایید شود.

رفتار

شکستگی های استخوان بلند ممکن است با حمایت یا از طریق جراحی ترمیم شوند. ساده ترین راه برای حمایت از چنین آسیبی، چسباندن پای شکسته خزنده به یک آتل تا زمان بهبودی است. در برخی موارد، برای شکستگی‌های استخوان بلند، استخوان شکسته نیاز به جراحی دارد. مانند صفحات و پین‌ها اما این درمان بیشتر به خزندگان بزرگ‌تر (با استخوان‌های بزرگ‌تر) محدود می‌شود و همیشه با توجه به وضعیت تغذیه خزنده تعیین می‌شود. و سلامت استخوان آن چقدر قوی است.

در برخی موارد، مانند شکستگی های شدید یا زمانی که عفونت ایجاد شده است، اندام آسیب دیده باید قطع شود. اکثر خزندگان با بدن تغییر یافته خود سازگار می شوند و بقیه عمر خود را در غیر این صورت به طور معمول ادامه می دهند.

 

شکستگی استخوان در خزندگان به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. بسیار بیشتر از پستانداران خون گرم بسته به شدت شکستگی و وضعیت تغذیه خزنده شما، بهبود کامل استخوان ممکن است از چند ماه تا بیش از یک سال طول بکشد. به همین دلیل، خزندگانی که از آسیب های استخوانی یا ستون فقرات رنج می برند باید مراقبت های ویژه ای شوند. یکی از راه‌هایی که در آن انجام می‌شود، تغییر محل زندگی خزنده‌تان است. معمولاً با فراهم کردن شاخه‌های کم و ظروف آب کم عمق برای سهولت حرکت همچنین ممکن است بخواهید تماس خزنده آسیب دیده با سایر خزندگان را محدود کنید تا خزنده خود را از فعالیت بیش از حد محافظت کنید. نیازی به گفتن نیست که استراحت در قفس در زمانی که خزنده شما در حال توانبخشی است ضروری است.

مراقبت در منزل و پیشگیری

شکستگی ها اغلب در نتیجه بیماری های متابولیک استخوان رخ می دهد. بهبود رژیم غذایی با ویتامین ها و مکمل های معدنی (به عنوان مثال، پودر کلسیم)، و همچنین تامین مقدار ضروری نور UVB می تواند به جلوگیری از بیماری های استخوانی در خزنده شما کمک کند.

نور خورشید یا دقیقاً نور UVB منبع اصلی ویتامین D3 است. یعنی اشعه UVB در نور مستقیم خورشید باعث می شود کلسترول را در بدن سنتز کند و ویتامین D3 ایجاد می شود که تأثیر مستقیمی بر متابولیسم و ​​تعادل کلسیم دارد. کلسیم برای سلامت استخوان بسیار مهم است. با پاشیدن مقداری پودر کلسیم روی غذای خزنده خود دو تا سه بار در هفته از عدم تعادل کلسیم جلوگیری کنید.

همیشه در معرض نور خورشید و یا نور UVB قرار بگیرید. این را می توان به راحتی با یک نور خزنده که بر روی زیستگاه خزنده شما قرار می گیرد به دست آورد. نور را طوری قرار دهید که به اندازه کافی فاصله داشته باشد که خزنده شما را بسوزاند، اما هیچ چیزی در این بین برای جلوگیری از پرتوها نباشد. طول موج UVB نمی تواند از شیشه، پلکسی یا پلاستیک شفاف عبور کند. اگر علائم بیماری متابولیک استخوان (MBD) را در خزنده خود مشاهده کردید، فوراً به دامپزشک هرپاتولوژی یا حیوانات عجیب و غریب خود مراجعه کنید.

 نحوه مراقبت از مار پایتون