التهاب رحم در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، التهاب رحم یک مشکل رایج در سگ ها است و تخمین زده می شود که ازهر چهارسگ یک سگ به آن مبتلا می شود. این وضعیت بسیار جدی است و بدون درمان می تواند تهدید کننده باشد. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد علت، علائم، تشخیص و درمان التهاب رحم در سگ بخوانید.

چرا برخی از سگ ها دچار التهاب رحم می شوند؟

تحقیقات تاکنون نتوانسته است به طور کامل علت التهاب رحم را مشخص کند. آنچه واضح است این است که هم هورمون ها و هم باکتری ها در ایجاد این بیماری نقش دارند. تصور می شود که تغییرات هورمونی مرتبط با دویدن بخش عمده ای از علت است.

سگ‌هایی که تزریق‌های ضد بارداری با هورمون دریافت می‌کنند یا آمپول‌های سقط جنین دریافت کرده‌اند، در معرض افزایش خطر ابتلا به التهاب رحم هستند. همچنین نشان داده شده است که التهاب رحم در برخی از نژادها شایع تر است، که نشان می دهد ممکن است عوامل ارثی وجود داشته باشد که در صورت ابتلا به یک عوضی تأثیر بگذارد.

علائم التهاب رحم

پیومترا معمولاً در میانسالی، سگ‌های مسن‌تر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند حتی قبل از یک سالگی نیز رخ دهد، اگرچه غیرمعمول است. علائم معمولاً حدود دو ماه بعد مشاهده می‌شوند. شایع ترین علائم عبارتند از: بوی بد، ترشحات چرکی از فرج، خستگی، کاهش اشتها، تب، ادرار کردن زیاد و یا تشنگی زیاد.

تشخیص

علائم معمولی هستند، برخی از سگ ها فقط علائم گاه به گاه یا خفیف دارند، که گاهی اوقات تشخیص صحیح را در مرحله اول دشوار می کند.

برای تایید تشخیص، رحم با سونوگرافی یا اشعه ایکس بررسی می شود. معاینه اولتراسوند اغلب بهترین ابزار برای معاینه رحم است زیرا می توانید حتی تغییرات کوچک را در مراحل اولیه تشخیص دهید. آزمایش خون اغلب برای بررسی گلبول های قرمز و سفید، ارزش کبد، قند خون و نشانگرهای التهابی انجام می شود.

درمان التهاب رحم در سگ

رایج ترین و در درجه اول درمان توصیه شده جراحی است. عمل به این معنی است که عوضی اخته شده است، یعنی رحم و تخمدان ها برداشته می شود. با این حال، این یک عمل پیچیده تر و پرخطرتر از عقیم کردن یک سگ سالم است، اما در کل پیش آگهی خوبی دارد. اگر به دلایل مختلف نمی توان حیوان را بیهوش کرد یا عمل کرد، ممکن است در برخی موارد درمان دارویی ضروری باشد. این درمان به ندرت توصیه می شود زیرا درمان همیشه موثر نیست، اغلب فقط برای مدت کوتاهی و زمانی که خطر عود وجود دارد کمک می کند. همچنین خطر عوارض جدی در طول درمان پزشکی وجود دارد، جایی که رحم در برخی موارد ممکن است شروع به نشت باکتری به داخل حفره شکم کند و عوضی از پریتونیت رنج می برد که به نوبه خود می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

با اخته کردن سگ می توانید از التهاب رحم جلوگیری کنید. یک سگ عقیم شده نمی تواند از التهاب رحم رنج ببرد زیرا رحم و تخمدان ها برداشته شده اند. در غیر این صورت، هیچ درمان پیشگیرانه ای وجود ندارد.

چرا سگها دم خودشان را دنبال میکنند؟