علل رایج بوی بد دهان در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دانستن علل احتمالی بوی بد دهان در سگ ها به شما می آموزد که چه کاری می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید و چه زمانی باید به دامپزشک  مراجعه کنید.

چه چیزی باعث بوی بد دهان سگ شما می شود؟

- 1. بهداشت ضعیف دهان و بیماری لثه

- 2. انتخاب های اشتباه "غذا".

- 3. دیابت

- 4. بیماری کلیه

- 5. بیماری کبد

- 6. تومور در دهان

چه چیزی باعث بوی بد دهان سگ شما می شود؟

بیش از 75 درصد سگ ها تا میانسالی به بیماری لثه مبتلا می شوند. گاهی اوقات، بوی نامطلوب از دهان سگ شما ممکن است ناشی از غذایی باشد که اخیراً خورده است. اما در این حالت، بو معمولاً به موقع یا زمانی که دندان های حیوان خانگی خود را مسواک می زنید از بین برود. اما مواردی وجود دارد که در آن بوی بد دهان ماندگار بوده و با علائم دیگری از بیماری همراه است.

1. بهداشت ضعیف دهان و بیماری لثه

سگ هایی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، مشکلات دندانی و لثه در آنها بیشتر است که شایع ترین دلایل بوی بد دهان در سگ ها هستند. اگر سگ ها به طور منظم مسواک زده نشوند، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های عامل بوی بد دهان ایجاد می شود. با گذشت زمان، بهداشت نامناسب دهان می تواند راه را برای بیماری پریودنتال (لثه) هموار کند.

با ادامه تجمع پلاک و جرم، لثه ها از دندان ها جدا می شوند و نواحی جدیدی ایجاد می شود که باکتری های بد می توانند رشد کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، لثه‌های سگ شما ملتهب می‌شود و باعث عفونت باکتریایی ثانویه، حفره‌های دندان، تخریب بافت‌های مرتبط، لق شدن دندان‌ها، از دست دادن دندان، و غیره می شود.

2. انتخاب های اشتباه "غذا".

آیا سگ شما عادات غذایی ناخوشایندی دارد؟ انگل ها و عوامل بیماری زا می توانند در مدفوع گربه شما وجود داشته باشند و باعث بیماری در سگ شود. اگر در خانه گربه دارید، مطمئن شوید که جعبه زباله برای سگ شما غیر قابل دسترس است.

برخی از سگ ها کوپروفاژی را نشان می دهند، وضعیتی که در آن سگ ها مدفوع خود یا سگ های دیگر را می خورند. درست مانند حمله به جعبه زباله، این رفتار باعث قرار گرفتن سگ شما در معرض انگل ها و بیماری ها را افزایش می شود. 

سگ های مبتلا به پیکا(گنده خواری) عاشق خوردن چیزهایی هستند که غذا محسوب نمی شوند. چوب‌ها، پارچه‌ها، سنگ‌ها و کلی چیزهای دیگر می‌توانند در دهان یا دندان سگ گیر کرده و باعث تنفس بد شوند.

برخی از سگ ها نیز دوست دارند چیزهای منزجر کننده ای مانند مواد آلی در حال پوسیدگی و حیواناتی که مدت هاست مرده اند و در حال تجزیه هستند بخورند. این همچنین می تواند بوی بسیار منزجر کننده دهان سگ شما را بدهد.

 

3. دیابت

سگ های مبتلا به دیابت بوی شیرین یا میوه ای دارند که با کتواسیدوز دیابتی مرتبط است. اگر متوجه شدید که نفس سگ شما بوی شیرینی دارد، باید زودتر با دامپزشک خود در میان بگذارید. دیابت در سگ ها یک مشکل جدی سلامتی است که در صورت تشخیص زودهنگام می توان آن را به طور موثر مدیریت کرد.

دیابتی که کنترل نشده باقی می ماند همچنین می تواند سیستم ایمنی سگ را از بین ببرد که می تواند به باکتری ها اجازه تکثیر و رشد در دهان را بدهد.

4. بیماری کلیوی

یکی از علائم هشدار دهنده بیماری کلیوی در سگ ها بوی ادرار است. هر گونه نقص در عملکرد کلیه می تواند بویی شبیه آمونیاک به نفس سگ بدهد. اگر کلیه های سگ نتوانند عملکرد خود را به نحو احسن انجام دهند، مواد زائد متابولیک می توانند در گردش خون جمع شوند و در تنفس سگ های آسیب دیده منعکس شوند. علائم اولیه بیماری کلیوی را هرگز نباید نادیده گرفت زیرا می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی بزرگتر و جدی تر باشد.

5. بیماری کبد

بوی بد دهان همراه با استفراغ و اسهال ، بی اشتهایی و زردی لثه ها ممکن است نشان دهنده وجود مشکل کبدی باشد.

6. تومور در دهان

تومورهای دهان می توانند باعث مرگ بافت های دهان شوند که می تواند مناطقی را برای رشد باکتری ایجاد کند. جمع شدن باکتری ها باعث ایجاد بوی بد می شود. هرگونه توده یا تغییر رنگ در دهان حیوان خانگی شما که قبلاً وجود نداشته است را جدی بگیرید و سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر مشکل دندان ویا لثه دلیل بوی بد حیوان خانگی شما باشد، ممکن است به مراقبت حرفه ای دندانپزشک نیاز باشد. پس از یک معاینه کامل، دامپزشک آزمایش خون را انجام میدهد تا بررسی کند که آیا سگ شما می تواند بیهوشی عمومی را در طول یک روش تمیز کردن دندان انجام دهد یا خیر. آزمایش‌های دیگری نیز ممکن است برای علل دیگر بوی بد دهان سگ شما انجام شود. اگر دندان‌های لق یا آسیب دیده وجود داشته باشد، دامپزشک تشخیص می‌دهد که آیا نیاز به کشیدن دندان وجود دارد یا کانال ریشه گزینه مناسبی است.

اگر عادات غذایی بی رویه سگ شما مقصر بوی نامطبوع دهان است، باید اقدامات لازم را برای ایمن کردن سطل زباله و غیرقابل دسترس کردن سطل های زباله انجام دهید. محدود کردن زمان بدون نظارت سگ شما در فضای باز نیز می تواند مانع از دسترسی مواد آلی و در حال پوسیدگی شود.

اگر بوی بد دهان سگ شما ناشی از بیماری سیستمیک مانند دیابت، بیماری کلیوی یا کبدی است، درمان علت اصلی برای رفع بوی بد سگ شما ضروری است.

نکاتی برای جلوگیری از بوی بد دهان در سگ ها

راه های مختلفی برای جلوگیری از بوی بد دهان در سگ ها وجود دارد. مسواک زدن منظم دندان های سگ  می تواند به طور قابل توجهی تجمع پلاک و تارتار را کاهش دهد. سگ شما ممکن است برای پذیرش و تحمل مسواک زدن دندان هایش نیاز به آموزش داشته باشد. فقط از خمیر دندان سگ استفاده کنید زیرا خمیر دندانی که برای افراد فرموله شده است ممکن است حاوی موادی باشد که می تواند باعث ناراحتی گوارشی یا حتی مسمومیت در سگ شود.

جویدن اسباب‌بازی‌های مناسب و درمان‌های دندانی می‌تواند به سگ شما کمک کند تا به طور طبیعی از دندان‌هایش مراقبت کند. 

نژادهای سگ کوچک معمولاً در مقایسه با نژادهای بزرگ به مراقبت دندانی بیشتری نیاز دارند زیرا دندان‌های ریز و دهان کوچک‌تر آنها بیشتر در معرض بیماری پریودنتال هستند.

یک رژیم خوب دندانپزشکی خانگی و معاینات دندانپزشکی سالانه استانداردهای طلایی برای محافظت از سلامت دندان و سلامت کلی حیوان خانگی شما هستند.

انواع رایج سرطان دهان در سگ ها