واکسینه کردن خرگوش ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، عفونت ها می توانند هر دو خرگوش های خانگی و خارجی را تحت تاثیر قرار دهند، اگرچه خرگوش های خارج از خانه در معرض خطر بیشتری هستند. از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری ها می توان به تماس با خرگوش های وحشی یا سایر خرگوش های اهلی اشاره کرد.

خرگوش ها را برای چه واکسینه کنیم؟

همه ما می دانیم که "پیشگیری بهتر از درمان است". دامپزشک شما خرگوش های شما را معاینه می کند و قبل از تزریق واکسن، آنها را بررسی می کند. مانند هر واکسن دیگری، تزریق با هدف به حداقل رساندن علائم بالینی و مرگ و میر مرتبط با بیماری مربوطه انجام می شود. با واکسیناسیون و استفاده مناسب از واکسیناسیون، شانس زنده ماندن خرگوش شما به میزان قابل توجهی بیشتر است.

بیماری‌های اصلی که ما خرگوش‌ها را در برابر آن واکسینه می‌کنیم، میکسوماتوز و بیماری هموراژیک ویروسی خرگوش (RVHD) هستند. متأسفانه هر دوی این بیماری ها اغلب کشنده هستند. میکسوماتوز نیز یک بیماری تهدید کننده زندگی است. خرگوش ها به ندرت از این بیماری بهبود می یابند. اگر یک خرگوش واکسینه نشده به میکسوماتوز مبتلا شود، دامپزشک شما ممکن است در مورد اتانازی صحبت کند. این بیماری باعث مشکلات رفاهی قابل توجهی می شود. خرگوش‌های مبتلا معمولاً طی یک تا دو هفته بدتر می‌شوند، بنابراین اتانازی اغلب برای تسکین درد ضروری است. دو گونه از RVHD وجود دارد. ما در حال حاضر توصیه می کنیم که خرگوش خود را علیه هر دوی آنها واکسینه کنید، زیرا اغلب باعث شروع سریع علائم و مرگ می شوند.

میکسوماتوز و واکسن RVHD1

یک واکسن ترکیبی (Nobivac Myxo-RHD) برای میکسوماتوز و بیماری خونریزی دهنده ویروسی چند سال پیش معرفی شد. این واکسن فقط در برابر یک سویه RVHD - RVHD1 محافظت می کند. این شامل یک تزریق زیر جلدی زیر پوست در پشت گردن است. این یک سال ایمنی در برابر میکسوماتوز و RVHD1 ایجاد می کند. خرگوش ها را می توان از سن 5 هفتگی واکسینه کرد. محافظت ایمنی 3 هفته پس از تاریخ واکسیناسیون شروع می شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که تمام خرگوش‌ها تا سه هفته پس از تزریق واکسن با محافظت کافی از مگس و کک در داخل خانه نگهداری شوند تا کاملاً محافظت شوند.

واکسن های RVHD1 و RVHD2

فیلاواک تنها واکسنی است که در برابر RVHD1 و RVHD2 محافظت می کند. با این حال، در برابر میکسوماتوز محافظت نمی کند. این واکسن را می توان از 10 هفتگی تزریق کرد. محافظت یک هفته پس از تاریخ واکسیناسیون شروع می شود و محافظت را برای یک سال فراهم می کند .

Eravac واکسنی است که فقط در برابر RVHD2 محافظت می کند. واکسیناسیون زیر پوست پشت گردن انجام می شود و پس از 1 هفته محافظت ایمنی شروع می شود. اگرچه مصونیت ممکن است تا یک سال ادامه داشته باشد، اما خرگوش هایی که در معرض خطر بالای ابتلا به RVHD2 هستند، دامپزشک شما ممکن است هر 6 ماه یکبار تقویت کننده ها را توصیه کند .

بین تزریق واکسن Nobivac Myxo-RHD و واکسن RVHD باید حداقل دو هفته فاصله وجود داشته باشد. به این دلیل که واکسن ها به روش های مختلف عمل می کنند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا آنها می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند و در صورت مصرف با هم از پاسخ ایمنی کامل خرگوش جلوگیری کنند. اکثر دامپزشکان توصیه می کنند که بین واکسیناسیون RHDV2 و Nobivac Myxo-RHD دو هفته فاصله بگذارید تا خرگوش قبل از تزریق واکسن دوم نسبت به واکسن اول مصونیت پیدا کند.

واکسن‌های Myxo-RHD و Filavac با هم محافظت مکرری را برای RVHD1 ارائه می‌کنند، با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این واکسن اثرات مضری دارد، وجود ندارد، مزایای محافظت در برابر هر دو RVHD1 و RVHD2 بیشتر از خطرات احتمالی مرتبط با واکسن است.

چاقی خرگوش