دستگاه گوارش گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ما برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه گوارش گربه و کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت آن انجام دهید، در اینجا توضیح داده ایم.

دستگاه گوارش شامل تمام اندام هایی است که در موارد زیر نقش دارند:

هضم

جذب مواد مغذی

تحرک (حرکت از طریق دستگاه گوارش)

دفع (مدفوع)

قسمت های زیر از ابتدا تا انتها در هضم غذا نقش دارند:

دهان

مری

معده

کبد

پانکراس

روده

راست روده

"هضم غذا" چیست؟

هدف از هضم، جذب مواد مغذی، مایعات و الکترولیت ها از خوراک، خورده شده است. هضم با دهان شروع می شود. وقتی گربه می جود، آنزیم های موجود در بزاق شروع به تجزیه غذا می کنند و در نتیجه فرآیند هضم شروع می شود. هنگامی که گربه غذا را بلعید، از طریق مری وارد معده می شود و در آنجا بیشتر هضم می شود. مواد مغذی در طی عبور از روده جذب می شوند و در نهایت غذای باقیمانده به صورت مدفوع دفع می شود.

 

چگونه مطمئن شوم که گربه من دستگاه گوارش سالمی دارد؟

تفاوت گربه ها با سگ ها و انسان ها این است که گوشتخوار هستند و به رژیم غذایی پروتئینی نیاز دارند. رژیم غذایی گربه شامل 55% پروتئین، 45% چربی و فقط 1-2% کربوهیدرات می باشد. گربه ها نمی توانند اسیدهای آمینه خاص (تورین، آرژنین، متیونین، سیستئین) و ویتامین ها (ویتامین B/نیاسین و ویتامین D) را تولید کنند. بنابراین به دریافت آنها از طریق رژیم غذایی وابسته هستند. گوشت سرشار از این آمینو اسیدها و ویتامین ها است و منبع غذایی ضروری برای گربه می باشد سعی کنید در رژیم غذایی گربه خود حتماً پروتئین را بگنجانید.

در مورد غذا دادن به گربه با علائم گوارشی یا بدون آن با دامپزشک خود مشورت کنید.

کم خونی در گربه ها