مراقب چشمان سگ و گربه خود باشید

مراقب چشمان سگ و گربه خود باشید

چشم ها حساس هستند و تشخیص یک وضعیت عادی از مشکلی که نیاز به کمک فوری دارد دشوار است. اما چگونه این تغییر را متوجه شویم.

در اینجا چند نکته و توصیه در مورد نحوه تلاش برای تشخیص مشکلات حاد از موارد غیر حاد وجود دارد. در مورد مراقبت از چشم و ناحیه اطراف چشم نیز توصیه هایی وجود دارد.

چشم معمولی

در چشم معمولی قرنیه (خارجی ترین لایه شفاف روی چشم) کاملا شفاف است که می توانید مردمک را دیده و رنگ عنبیه را واضح مشاهده کنید. اندازه مردمک ها در هر دو چشم یکسان است و اگر با چراغ قوه چشم ها را ببینید، مردمک ها منقبض شده و کوچکتر می شوند. شایع ترین دلیل خروج آب از چشم حیوانات این است که چشم به دلایلی تحریک شده است یا مجرای اشک به درستی کار نمی کند.اگر بیرون هوا سرد یا باد باشد، چشم برخی از حیوانات ممکن است کمی بچرخد، اغلب مایع اشک کاملاً شفاف می شود و به نظر نمی رسد حیوان از چشمانش تحریک شود

زخم روی قرنیه

موهایی که روی چشم قرار می گیرند و داخل چشم می شوند

پلک تناسب مطلوبی ندارد. به عنوان مثال، دهانه پلک آنقدر بزرگ است که پلک کمی آویزان است.

التهاب غشای مخاطی چشم، التهاب عمیق‌تر خود چشم (یووئیت)

آب مروارید (آب سیاه)

مشکلات تولید اشک یا ترکیب اشک

عفونت های ویروسی که در گربه ها شایع تر از سگ ها هستند.

آنفولانزای گربه در گربه ها، یا سرفه لانه در سگ ها.

آلرژی / حساسیت

جالب است بدانید که عفونت های باکتریایی خالص به عنوان علت اصلی آبریزش چشم نسبتاً نادر هستند. معمولاً یک علت زمینه ای وجود دارد که به باکتری اجازه رشد می دهد.

علائمی که می‌توانند سرنخی از یک مشکل جدی چشمی به دست دهند، می‌توانند به‌عنوان مثال:

پوشش چشم قرمزتر از حد معمول است

مردمک ها اندازه های متفاوتی دارند

از طریق قرنیه نمی توان دید یعنی قرنیه کدر شده است.

چشم بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول است

داخل چشم خون است یا خون از چشم خارج می شود

حیوان به نور حساس می شود و بیش از حد معمول عقب می نشیند / می خوابد

مشاهده می شود که زخمی وجود دارد که در صورت مشاهده اغلب به صورت نقطه سفید یا خاکستری روی قرنیه چشم دیده می شود. با این حال، بیشتر زخم های قرنیه به سختی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

اگر هر یک از موارد بالا در مورد حیوان شما صادق است، عاقلانه است که با دامپزشک مشورت کنید که آیا زمان آن فرا رسیده است که حیوان را به صورت اورژانسی معاینه کنید یا اینکه می توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

اگر حیوان چشمش خارش می‌دهد، بهتر است تا زمان مراجعه به دامپزشک قلاده آن را ببندید.

اگر مطمئن نیستید، همیشه عاقلانه است که با دامپزشک مشورت کنید، زیرا چشم ها حساس هستند و تشخیص مشکلات چشمی حاد از غیر حاد دشوار است.

سگ / گربه من نوارهای قهوه ای قرمز زیر چشم دارد، چیست و چه کاری می توانم انجام دهم؟

در اشک یک رنگ قهوه ای-قرمز وجود دارد که اگر از چشم بیرون بیاید خز را قرمز مایل به قهوه ای می کند. تغییر رنگ معمولاً قابل شستشو نیست زیرا به موها می خورد. بنابراین تغییر رنگ به وضوح در سگ ها و گربه های سبک دیده می شود.

اگر حیوان دچار تغییر رنگ قهوه ای مایل به قرمز در زیر چشم است، در صورت وجود هر گونه علت آشکاری برای آب افتادن چشم، ممکن است عاقلانه باشد که با دامپزشک مشورت کنید و اگر چنین است، می توان آن را برطرف کرد.

نمونه‌هایی از علل آن می‌توانند انسداد مجرای اشک، پیچاندن لبه‌های پلک به داخل، پارگی بیش از حد بزرگ و شل پلک، چین‌های بینی که به چشم ساییده می‌شوند، رشد نادرست موهای زائد که چشم را تحریک می‌کنند و غیره باشد.

گاهی اوقات دلیل واضحی برای ریزش آب از چشم حیوان پیدا نمی کنید یا برای درمان علت زمینه ای مناسب نیست. سپس باید سعی کنید آن را تمیز و خشک نگه دارید و پوست زیر چشم را چندین بار در روز خشک کنید. گاهی هم می‌تواند کمک کند که کمی وازلین شفاف روی پوست زیر چشم بمالید، سپس اشک‌ها روی وازلین جاری شوند و کمی از تحریک و تغییر رنگ آن بکاهند.

نکاتی در مورد نحوه تمیز کردن چشم و پوست اطراف چشم

آنچه شما نیاز دارید:

محلول نمکی در ظرفی که بتوان آن را چکه کرد

کمپرس یا پد پنبه ای

محلول نمک را می توان به طور مستقیم در چشم برای شستشو یا تمیز کردن چشم استفاده کرد. دو نفر بودن می تواند خوب باشد، اما اغلب اوقات تنها بودن نیز خوب است:

پس از شستشوی کامل چشم، می توانید پوست اطراف چشم را با یک سواب پنبه ای یا کمپرس خشک کنید. چشم یا غشای مخاطی چشم را پاک نکنید، ممکن است باعث تحریک چشم شود.

قطره و پماد چشم

انواع مختلفی از قطره ها و پمادهای چشمی با محتویات مختلف وجود دارد. از یک طرف قطره ها و پمادهای چشمی بدون نسخه وجود دارند که به عنوان مرطوب کننده عمل می کنند و از طرف دیگر پمادها و قطره های تجویزی چشمی وجود دارند که حاوی انواع مختلفی از داروها (آنتی بیوتیک ها، کورتیزون، گشاد کردن مردمک چشم و ... هستند. .).

قطره ها / پمادهای چشمی تجویزی فقط باید پس از تجویز دامپزشک استفاده شوند. به این دلیل است که در صورت استفاده از نوع نامناسب قطره می تواند به چشم آسیب برساند. به عنوان مثال، زخم روی قرنیه ممکن است با دادن قطره چشمی با کورتیزون تشدید شود. بنابراین، بسیار مراقب باشید که فقط از داروهای تجویزی برای حیوانی که برای آن تجویز شده و فقط در زمانی که برای آن تجویز شده است، استفاده کنید.

مشکلات چشمی مختلف ممکن است مشابه به نظر برسند، و قطره / پماد چشمی که در آخرین باری که حیوان مشکل چشمی داشت درست بود، لازم نیست دفعه بعد که مشکلی پیدا کرد درست باشد.

می توانید از همان روشی که هنگام تمیز کردن چشم انجام می دهید برای قطره و پماد چشم استفاده کنید.