بررسی مخاطرات احتمالی سویه های کم حدت آنفلوانزای پرندگان

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، طی چند ماه گذشته یافته شدن بیش از ۲۰۰ کانون شیوع آنفولانزای پرندگان در سرتاسر لهستان، سبب ترس از کاهش شدید واردات محصولات طیور این کشور به انگلستان شده است.
در همین حال دانشمندان در موسسه رزلین در تلاشند تا سویه های در حال ظهوری که توانایی مخاطره جدی برای صنعت طیور را دارند، شناسایی کنند.
این گروه از محققین اعلام نمودند که هیچ نشانه ای از کند شدن روند شیوع این بیماری یافت نشده است.
در همین حال شرکت انگلیسی Birtwistles به تامین کنندگان هشدار داده است که انتظار کمبود گوشت مرغ طی ماههای آینده دور از انتظار نیست.
در این بین برخی کارشناسان بر این باورند که کمبود گوشت سینه مرغ در انگلستان طی ماه های آینده، می تواند تا مرز ۴۰ درصد هم برسد.
از سوی دیگر برخی موسسات تحقیقاتی نیز در خصوص ادامه این روند تا انتهای تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی به مشاغل مرتبط هشدار داده اند.
در همین حال دانشمندان در موسسه رزلین در اسکاتلند در تلاشند آزمایشاتی را برای شناسایی گونه‌های در حال ظهور آنفولانزای پرندگان انجام دهند.

 
این گروه تمرکز خود را بر روی آن دسته از ویروس‌هایی معطوف ساخته اند که در گروه کم حدت طبقه بندی می شوند اما احتمال مخاطره آمیز بودن آنها وجود دارد.
این تیم در تلاش است تا تاثیر سویه های کم حدت آنفولانزای پرندگان را طی پروتکلی با آن دسته از ویروس هایی که تکامل یافته اند مقایسه کند.
از سوی دیگر، نحوه تعامل ویروس‌ها با پرندگان وحشی را بررسی خواهند کرد و مخاطرات احتمالی آنها را بیش از پیش ارزیابی می نمایند.
در انتها آزمایشات آنها بر تاثیر سویه های مختلف ویروس آنفولانزای پرندگان بر روی بافت های مختلف طیور متمرکز خواهد شد.
ارزیابی های سازمان های دولتی لهستان حاکی از آن دارد که طی ماه های اخیر، بیش از ۶ میلیون قطعه پرنده در لهستان به دلیل درگیری با آنفولانزای پرندگان از بین رفته اند.