فشار خون بالا در گربه ها

فشار خون بالا در گربه ها

فشار خون بالا، یک مشکل جدی در گربه های مسن است. فشار خون بالا گربه ممکن است بدون هیچ مشکل پزشکی زمینه ای یا ناشی از بیماری زمینه ای دیگر باشد.

فشار خون ثانویه در گربه ها شایع تر است و اغلب با بیماری مزمن کلیوی، پرکاری تیروئید، بیماری قلبی و سایر بیماری ها همراه است. برای اطلاعات بیشتر در مورد علل و گزینه های درمانی گربه های مبتلا به فشار خون به خواندن ادامه دهید.

فشار خون بالا چیست؟

زمانی که فشار خون سیستولیک (SBP) آن بیشتر از 160 میلی متر جیوه باشد یا اگر SBP بیشتر از 150 میلی متر جیوه باشد و با علائم آسیب اندام مرتبط با فشار خون همراه باشد، گفته می شود که گربه دچار فشار خون بالا است.

گربه های سالخورده سالم که 7 تا 10 سال سن دارند باید سالانه معاینه شوند. گربه های سالمند سالم که 11 سال به بالا هستند باید هر 6 تا 12 ماه یکبار فشار خون خود را چک کنند. گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌هایی که خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهند باید هر 3 تا 6 ماه یکبار بررسی شوند.

علل فشار خون بالا در گربه ها

دو عامل مستعد کننده رایج برای ایجاد فشار خون بالا در گربه ها نارسایی کلیه و پرکاری تیروئید هستند. همچنین بیماری های قلبی خاصی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک وجود دارد که باعث افزایش فشار خون می شود.

در بیماری کلیوی، به نظر می رسد مکانیسم های مختلفی وجود دارد که می تواند راه را برای ایجاد فشار خون بالا در گربه ها هموار کند. یکی از نظریه های رایج تغییرات مرتبط با افزایش سن در کلیه ها است، به ویژه تشکیل بافت اسکار در طول زمان که فیلتر کردن خون را سخت تر می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خون به شریان ها برگشت می کند و منجر به افزایش فشار خون می شود.

پرکاری تیروئید می تواند اندام های مختلف بدن از جمله قلب را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می شود، قلب بیش از حد بارگذاری می شود و بیش از حد کار می کند. عمل پمپاژ آن سریعتر و قوی تر می شود. این افزایش تقاضا برای گردش خون در نهایت می تواند منجر به بزرگ شدن قلب شود.

در گربه‌های مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، دیواره‌های ضخیم غیرعادی قلب مانع از انجام کارآمد پمپاژ خون توسط آن می‌شود. کاهش حجم خون در حفره های قلب در نهایت می تواند منجر به افزایش فشار شود. با پمپاژ کمتر خون توسط قلب، تقاضا برای جریان خون در سراسر بدن افزایش می یابد. افزایش فشار خون روشی است که بدن در تلاش برای پاسخگویی به این نیاز است.

علائم فشار خون بالا در گربه ها

در مراحل اولیه فشار خون بالا، علائم اغلب توسط بسیاری از والدین گربه مورد توجه قرار نمی گیرد. این مشکل تنها در طول اندازه گیری معمول فشار خون گربه قابل مشاهده است.

فشار خون بالا پایدار یا مزمن باعث آسیب به اندام های مختلف بدن می شود. این موارد شامل موارد زیر است:

چشم ها - مشکلات بینایی شایع ترین یافته های مرتبط با فشار خون بالا در گربه ها است. فشار خون بالا می تواند باعث خونریزی در چشم شود. تورم و جدا شدن شبکیه نیز ممکن است رخ دهد. این شرایط در نهایت می تواند منجر به مشکلات بینایی در گربه ها شود. اگر درمان سریع و تهاجمی انجام نشود، کوری اغلب می تواند دائمی باشد. معمولاً زمانی مشکوک به کوری می شود که گربه مدام با اشیاء در محیط اطراف خود برخورد کند. سایر علائم شامل وجود خون در قسمت شفاف چشم و گشاد شدن مردمک چشم است.

سیستم عصبی - خونریزی در مغز و سایر قسمت‌های سیستم عصبی ناشی از فشار خون بالا می‌تواند باعث بروز علائم عصبی مانند تشنج ، رفتارهای عجیب و غریب، راه رفتن لرزان، زوال عقل، دوره‌های غش و کما شود.

قلب - هنگامی که گربه فشار خون بالایی دارد، ماهیچه های بطن چپ قلب باید برای پمپاژ خون بیشتر کار کنند. کار زیاد در نهایت باعث ضخیم شدن دیواره های قلب می شود. علائم نشان داده شده توسط گربه های مبتلا با CHF - مشکل در تنفس، بی حالی یا حتی مرگ ناگهانی مرتبط است. سوفل قلب (صدای غیر طبیعی قلب) نیز ممکن است در طول معاینه دامپزشکی مشاهده شود.

کلیه ها - فشار خون بالا که اصلاح نشده باقی می ماند می تواند منجر به آسیب کلیه شود و ممکن است خطر ابتلا به نارسایی کلیه را در گربه افزایش دهد. اگر قبلاً یک بیماری کلیوی وجود داشته باشد، فشار خون بالا احتمالاً در طول زمان بیماری را به طور قابل توجهی بدتر می کند. گربه‌های مبتلا افزایش مصرف آب و/یا تکرر ادرار، استفراغ ، بی‌حالی و کاهش وزن غیرقابل توجیه را نشان می‌دهند.

درمان فشار خون بالا در گربه ها

پروتکل درمان فشار خون بالا در گربه ها سه جانبه است. ابتدا باید اندام های مورد نظر مانند کلیه ها و چشم ها از آسیب ها و عوارض جدی محافظت شوند. دوم، هیپرتروفی بطن چپ که با فشار خون مزمن همراه است باید معکوس شود. سوم، درمان با هدف محافظت از کلیه ها، به ویژه نفرون های فعال باقی مانده، کاهش فشار در مویرگ های گلومرولی، و کاهش شدت پروتئینوری است.

در فشار خون اولیه، اگر فشار خون بالا مدیریت شود، می توان از عوارض پیشگیری کرد. در موارد فشار خون بالا ثانویه، موفقیت طولانی مدت تا حد زیادی به ماهیت و شدت بیماری زمینه ای بستگی دارد. اگر فشار خون بالا ناشی از پرکاری تیروئید، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی باشد، در صورت امکان باید درمان تهاجمی این شرایط انجام شود.

تشخیص زودهنگام و درمان مناسب برای نتیجه موفقیت آمیز و جلوگیری از ایجاد عوارض غیرقابل برگشت بسیار مهم است.