حیوانات خانگی و بیماری با کووید19!

حیوانات خانگی و بیماری با کووید19!

پس از شیوع ویروس کرونا در چین، این ویروس در سرتاسر جهان گسترش یافته است .سوالات و نگرانی های زیادی در مورد درگیری افراد با این بیماری از طریق حیوانات خانگی وجود دارند. 

از جمله رایج ترین سؤالاتی که صاحبان حیوانات خانگی از دامپزشکان می پرسند این موضوع است که آیا حیوانات نیز می توانند به کووید-19 مبتلا شوند و آیا مردم می توانند این بیماری را از حیوانات خانگی خود بگیرند؟

سویه‌های مختلف ویروس کرونا به طرق مختلفی در سراسر جهان شیوع می یابند و برخی از آن‌ها بر حیوانات خانگی ما نیز تأثیر می‌گذارند. 

یکی از مهمترین دلایل نامگذاری این ویروس، شکل آن در زیر میکروسکوپ است.

بیماری کووید-19 ناشی از آلودگی های متعاقب درگیری با سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2)  است

با این حال، در حال حاضر هیچ شکی وجود ندارد که حیوانات خانگی هم می توانند به این ویروس آلوده شوند.

بیماری CCV از جمله بیماری های بسیار عفونی در سگ ها است که به دلایل مشابهی چون بیماری کرونا در این حیوانات پدید می آید. این بیماری سبب عفونت های پراکنده روده ایی در این حیوانات شده و درد قابل توجهی را در محوطه شکمی آنها ایجاد میکند.

این بیماری برای نخستین بار در سال 1970 میلادی کشف شد و از آن زمان تاکنون در سرتاسر جهان منتشر شده است.

اگرچه این بیماری در بیشتر موارد ناشی از تماس دهانی با مدفوع آلوده روی میدهد ولیکن تماس با ظروف غذای آلوده یا تماس پوزه به پوزه با سگ آلوده نیز از جمله دلایل درگیری با این بیماری است.

توجه داشته باشید که ازدحام بیش از حد و شرایط غیربهداشتی نیز به انتقال این بیماری کمک می کند. سگ ها ممکن است تا چهار روز پس از انتقال علائمی را نشان ندهند.

علائم بالینی بیماری CCV معمولاً دو تا ده روز طول می کشد. عفونت های ثانویه ناشی از باکتری ها و درگیری با سایر ویروس ها نیز می توانند زمان بهبودی را افزایش دهند.

 سگ ها می توانند تا شش ماه پس از عفونت ناقل این بیماری باشند.

درگیری با این بیماری معمولا تحت بالینی است و سگ ها علائم بالینی بسیار کمی را نشان می دهند . از سوی دیگر، سگ ها ممکن است طی درگیری با این بیماری دچار اسهال ناگهانی شوند که با کاهش اشتها و بی حالی همراه است. 

مدفوع سگهای بیمار مایع است، بوی بدی دارد و به رنگ نارنجی است یا ممکن است حاوی خون یا مخاطات باشد. 

میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری پایین است. همچنین، عفونت معمولا در توله سگ هایی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند شدیدتر است.

هیچ درمانی برای CCV وجود ندارد و با این حال، عفونت معمولاً به صورت خود به خودی از بین می رود. 

توجه داشته باشید که انسان ها با بیماری CCV درگیر نمیشوند.

ویروس کرونا در گربه ها بر سلول های دیواره روده تأثیر می گذارد. بسیاری از گربه‌ها به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و عفونت معمولاً خود به خود از بین می‌رود. 

برخی از گربه ها علائم گوارشی به شکل اسهال خفیف دارند، اما بسیاری از آنها نیز هیچ علامتی ندارند . در برخی از گربه ها، ویروس می تواند به پریتونیت عفونی گربه (FIP) تبدیل شود. این ویروس اغلب گربه هایی را با سیستم ایمنی ضعیف تحت تاثیر قرار می دهد.

توجه داشته باشید که متأسفانه FIP قابل درمان نیست. علائم بسته به قسمت بدن یا اندام آسیب دیده متفاوت است. گربه‌های مبتلا ممکن است تنفس سخت، نفخ شکم، افزایش تشنگی و ادرار، استفراغ، کاهش وزن یا یرقان را نشان دهند. علائم عصبی نیز ممکن است رخ دهد.