عقیم سازی سگهای ماده-معایب و مزایا

عقیم سازی سگهای ماده-معایب و مزایا


عقیم کردن سگ های ماده نوعی عمل رایج است. این روش هیسترکتومی نامیده می شود که در آن تخمدان و رحم سگهای ماده طی فرآیند جراحی برداشته می شوند. 


مزایای عقیم کردن سگهای ماده:
از جمله شناخته‌شده‌ترین مزایای عقیم‌سازی سگ ماده، جلوگیری از باردارشدن ناخواسته است. اما مزایای رفتاری و سلامتی بسیار مهمی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.
عقیم کردن چرخه های فحلی سگ شما و نوسانات هورمونی مرتبط را از بین می برد. سگ های ماده که در سنین نسبتاً جوان عقیم می شوند، اغلب مشکلات کمتری در رفتارهای مرتبط با تغییرات هورمونی خود تجربه میکنند. این موارد شامل پرخاشگری نسبت به سگ ها و افراد دیگر و همچنین علامت گذاری توسط ادرار است (اگرچه این مورد در سگهای نر شایع تر است). با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که همه رفتارها با سطح هورمون مرتبط نیستند. بسیاری از رفتارها را نیز باید با آموزش و اجتماعی شدن مدیریت کرد.
از جمله مزایای مهم عقیم‌سازی، از بین بردن خطر ابتلا به پیومتر (عفونت رحم) یا سایر بیماری‌هایی است که بر تخمدان‌ها و رحم این موجودات تأثیر می‌گذارند.
پیومترا نوعی عفونت جدی و اغلب، تهدید کننده زندگی است. رایج ترین درمان، جراحی اورژانسی است که در آن ، تخمدان ها و رحم عفونی برداشته می شود. این روش ریسک بالاتری نسبت به عملیات انتخابی دارد. یک سگ ممکن است پس از جراحی پیومتر چند روز را در بیمارستان بگذراند.
توجه به این نکته ضروری است که اگر سگی قبل از دو سالگی عقیم شود، خطر ابتلا به تومورهای پستانی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این یک مزیت قابل توجه است زیرا حدود 50 درصد از تومورهای پستانی می توانند به سرطان های بدخیم تبدیل شوند.


مضرات عقیم کردن سگهای ماده
اواریوهیسترکتومی از جمله جراحی های جدب شکم است. خوشبختانه، این جراحی برای یک سگ سالم خطرات کمی دارد. بررسی ها و پروتکل های قبل و بعد از جراحی برای ایمن نگه داشتن حیوان خانگی شما تا حد امکان استفاده می شود.
توجه داشته باشید که بعد از عقیم شدن سگ شما، متابولیسم او می تواند تا ۳۰ درصد کاهش یابد. چاقی می تواند به یک عامل خطر برای مشکلات و بیماری های دیگر مبدل شود. 
با این حال، سه اقدام در این بین وجود دارد که می‌توانید به منظور جلوگیری از افزایش وزن انجام دهید: میزان غذای روزانه را کاهش دهید، رژیم غذایی را به رژیمی که مخصوص سگ‌های عقیم‌شده است تغییر دهید و اطمینان حاصل کنید که این حیوان به اندازه کافی ورزش می‌کند.
مردم اغلب نگران این موضوع هستند که عقیم کردن سگشان شخصیت او را تغییر دهد، اما اینطور نیست! ممکن است متوجه تغییرات رفتاری مانند موارد ذکر شده در بالا شوید. با این حال، ویژگی های شخصیتی سگ شما محصول ژنتیک و محیط اطراف او است. وقتی او عقیم شود مواردی از این دست تغییر نخواهند کرد.
متأسفانه، برخی از سگ های ماده ممکن است هفته ها تا سال ها پس از عقیم شدن دچار بی اختیاری ادرار (نشت ادرار) شوند. این موضوع بیشتر در بین سگ هایی با جثه بزرگ دیده می شود و بیشتر مواردی از این دست را می توان با دارو مدیریت کرد.
در طول جراحی عقیم سازی چه اتفاقی می افتد؟
این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. یک برش در امتداد خط وسط شکم ایجاد می شود. برای جلوگیری از خونریزی، لیگاتورهای ایمن در اطراف عروق تخمدان و دهانه رحم قرار می گیرند. سپس تخمدان ها و رحم برداشته می شوند. دیواره شکم در چندین لایه محکم به هم بخیه می شود. پوست معمولاً با استفاده از بخیه، منگنه های پوستی یا چسب بسته می شود.


مراقبت از سگ ها در دوره پس از جراحی
معمولاً سگ شما می تواند در همان روز جراحی به خانه برگردد. اگر عوارض نادری ایجاد شود، ممکن است نیاز باشد تا سگ شما یک یا دو روز بعد از عمل در بیمارستان بماند.
این موجودات برای جلوگیری از لیسیدن برش جراحی به گردنبند الیزابت نیاز خواهند داشت. داروهای ضد التهاب/درد برای چند روز پس از جراحی نیز به سگ شما تجویز می شود.
اگر بخیه ها یا منگنه های پوستی قابل مشاهده باشند، معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۴ روز برداشته می شوند. هر گونه بخیه پنهان زیر پوست خود به خود جذب می شود و نیازی به برداشتن نیست. سگ شما همچنان باید از گردنبند الیزابت استفاده کند تا زمانی که محل جراحی کاملاً بهبود یابد.
این جراحی شامل ایجاد یک برش از طریق عضلات شکم است. برای بهبود سریع و ایمن، سگ شما باید ۲ تا ۳ هفته در استراحت باقی بماند. ورزش و تحرک بیش از حد به بافت های ظریف فشار وارد می کند و روند بهبود را کاهش می دهد. این موجودات را در طول دوره یاد شده باید آرام نگه داشت و به او اجازه نداد تا از مبلمان یا ماشین بالا یا پایین بپرد. این موجودات فقط باید با یک قلاده محکم به پیاده روی بروند. در واقع،فعالیت های آرام تر برای ماه اول پس از این جراحی توصیه می شود.
زمان مناسب برای عقیم کردن سگهای ماده چه زمانی است؟
در هنگام تعین بهترین سن برای عقیم کردن سگ، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. متخصصین در سامانه دامپزشک به شما کمک می کنند تا این تصمیم را بر اساس نژاد، اندازه، وزن و سایر عوامل سلامتی سگ خود اتخاذ کنید.
جراحی های انتخابی باید زمانی انجام شوند که سگ شما سالم باشد و اضافه وزن نداشته باشد. خطرات جراحی زمانی که سگ در گرما یا باردار است بیشتر است و در صورت امکان باید از آن اجتناب شود.