پشت گردن سگ من یک توده وجود دارد. باید چکار کنم؟

پشت گردن سگ من یک توده وجود دارد. باید چکار کنم؟

یک توده روی گردن ممکن است تا چند هفته پس از واکسیناسیون معمول باقی بماند، اما این اتفاق نادر است. این توده همچنین ممکن است با علائم دیگری مانند حساسیت در ناحیه، بی حالی عمومی و بی رنگ بودن همراه باشد. اگر به نظر می رسد که توده در حال رشد است، یا سگ شما اخیراً واکسینه نشده است، مهم است که حتما توسط دامپزشک ویزیت شود و در صورت نیاز نمونه برداری شود.

علل شایع توده در سگ ها

  1. واکنش محل واکسیناسیون
  2. واکنش پوست به نیش حشره
  3. لیپوم (توده چربی)
  4. کیست سباسه (کیست غدد چربی)
  5. آبسه
  6. هیستیوسیتوم
  7. زگیل (پاپیلوما)
  8. هیگروما (ورم نرم پر از مایع معمولا روی مفصل)
  9. هماتوم
  10. تومور ماست سل
  11. ملانوما
  12. سارکوم بافت نرم
  13. سرطان سلول سنگفرشی

تشخیص توده سگ شما

این توده اغلب با استفاده از یک سوزن کوچک برای گرفتن برخی از سلول ها نمونه برداری می شود. این سلول ها در زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می شوند تا منشا آنها و هر گونه نشانه بدخیمی شناسایی شود. گاهی اوقات نمی توان از این طریق به تشخیص قطعی دست یافت، در این صورت دامپزشک شما برداشتن نمونه بیوپسی بزرگتر یا کل توده را برای تجزیه و تحلیل توصیه می کند. این معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراحی بسته به اندازه، محل، نفوذ به بافت اطراف و نوع توده موجود ممکن است مستقیم یا پیچیده باشد.

اگر تجزیه و تحلیل توده نشان دهنده وجود یک تومور بدخیم باشد، گاهی اوقات به درمان های بیشتری مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی نیاز است.

همه توده‌ها در سگ‌ها سرطانی نیستند، اما معاینه و آزمایش آنها توسط دامپزشک، ایمن‌ترین راه برای نظارت بر توده‌ها و برآمدگی‌هایی است که ممکن است سگ شما داشته باشد.

چه زمانی دامپزشک خود را ببینیم؟

این توده بیش از 3 هفته باقی مانده است

این توده به سرعت در اندازه، شکل، رنگ یا تغییر در پوست پوشاننده تغییر کرده است

توده با هر یک از علائم کلی بالا همراه است