خفگی در حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی شما در حال خفگی است چه باید کرد؟

علی رم تمام کارهایی که ما برای محافظت از حیوانات خانگی خود در برابر بیماری و آسیب انجام می دهیم، هنوز هم ممکن است حوادث ناگوار رخ دهد. به عنوان والدین حیوانات خانگی، این وظیفه ما نیز می باشد که از حوادث رایجی که ممکن است برای حیوانات خانگی ما رخ دهد آگاه باشیم و تا زمانی که بتوانیم مداخله پزشکی حرفه ای انجام دهیم، برای مدیریت این وضعیت چه کاری می توانیم انجام دهیم. انسداد راه هوایی فوقانی، که بیشتر به عنوان خفگی شناخته می شود، یک مشکل تهدید کننده زندگی است که نیاز به ویزیت فوری دامپزشکی دارد، اما در برخی شرایط که دسترسی فوری به یک متخصص دامپزشکی وجود ندارد، کمک های اولیه باید برای مدیریت مشکل انجام شود. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید.

چگونه بفهمیم حیوان خانگی شما در حال خفگی است؟

دانستن اینکه چگونه به سگ یا گربه در حال خفگی خود کمک کنید با شناسایی صحیح علائم مشکل شروع می شود. علامت اولیه ای که ممکن است متوجه شوید اگر حیوان خانگی شما چیزی در گلویش گیر کرده باشد، سرفه شدید است. این گونه است که سگ ها و گربه ها سعی می کنند هر شیئی که گلویشان را مسدود می کند را از بین ببرند. دشواری در دم نیز یکی از علائم اولیه است که هنگام خفگی حیوان خانگی مشاهده می شود.

 

علائم دیگری که می توان از خفگی سگ یا گربه مشاهده کرد، پنجه زدن بیش از حد در دهان یا سر است. اگر انسداد راه هوایی فورا برطرف نشود، کمبود اکسیژن می تواند منجر به غش سگ یا گربه و از دست دادن هوشیاری شود.

 

کمک های اولیه برای خفگی حیوانات خانگی

مانند هر شرایط اضطراری دیگری، مهم است که آرام بمانید و وحشت نکنید. داشتن ذهن روشن به شما کمک می کند تا موقعیت را به درستی ارزیابی کنید و اقدامات لازم را برای کمک به سگ یا گربه خود انجام دهید. هنگامی که هر یک از علائم بالا را مشاهده می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دهان حیوان خانگی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا جسم خارجی یا غذای قابل مشاهده ای در داخل آن گیر کرده است یا خیر. این باید به آرامی انجام شود تا استرس و اضطراب بیشتری نسبت به حیوان خانگی در حال حاضر احساس نشود.

 

هر غذای گیر کرده یا جا افتاده یا جسم خارجی که در حفره دهان قابل مشاهده است ممکن است با کشیدن یا کشیدن به آرامی آنها را خارج کنید تا راه هوایی حیوان پاک شود و دوباره نفس بکشد. بسیار مراقب باشید که انسداد را بیشتر به سمت پایین فشار ندهید زیرا این وضعیت را بسیار بدتر می کند.

اگر نتوانید غذا یا شی گیر کرده را از جای خود خارج کنید چه؟

در برخی موارد خفگی در سگ ها و گربه ها، انسداد در عمق گلو قرار می گیرد و از دهان حیوان قابل مشاهده و دسترسی نیست. در این شرایط، والدین حیوان خانگی باید مانور Heimlich را برای از بین بردن انسداد انجام دهند.

 

مانور Heimlich که به آن رانش شکمی نیز می‌گویند، این معمولا در انسان هایی که دچار خفگی می شوند یا از انسداد راه هوایی فوقانی رنج می برند انجام می شود. اکثر مردم فکر می کنند که این تکنیک فقط در انسان قابل انجام است و بسیاری از آنها آگاه نیستند که همین مانور اضطراری را می توان در حیواناتی که در حال خفگی هستند نیز انجام داد.

 

نحوه انجام تکنیک مانور هایملیچ در حیوانات خانگی در مقایسه با انسان ها متفاوت است، اما مفهوم پشت آن تقریباً یکسان است. هدف از این تکنیک اعمال فشار کافی به دیافراگم برای کمک به تخلیه هوا از ریه ها و رفع هرگونه انسداد در امتداد راه هوایی فوقانی است. این تکنیک نه تنها در گونه های مختلف متفاوت است، بلکه بسته به اندازه حیوان خانگی نیز متفاوت است.

برای سگ‌ها و گربه‌های کوچک‌تر، حیوان خانگی را برگردانید و به قسمت بالایی شکم، اطراف ناحیه زیر قفسه سینه فشار وارد کنید. فشار اعمال شده باید به اندازه ای باشد که هوا را از ریه ها خارج کند بدون اینکه آسیبی به دنده ها، ماهیچه ها و اندام های داخلی وارد شود.

این رویکرد در نژادهای بزرگتر سگ متفاوت است. یکی از تصورات نادرست در مورد مانور هایملیچ در سگ‌های بزرگ این است که آنها باید در حالت عمودی قرار بگیرند و روی اندام‌های عقب خود بایستند، مانند انسان‌ها هنگام انجام این تکنیک. این وضعیت برای سگ ها غیرطبیعی است و دفع هرگونه انسداد گیر کرده در مجاری هوایی فوقانی را برای آنها دشوارتر می کند.

هنگام انجام مانور هایملیخ در سگ‌های بزرگ‌تر، اجازه دهید آنها روی هر چهار دست و پا بایستند، اما در حالت «چرخ چرخ‌دار» کمی کج شده باشند. بازوهای خود را دور بدن حیوان قرار دهید و از ناحیه شکم به هم بپیوندید. با دستان خود یک مشت بزنید و با فشار دادن به سمت بالا و جلو، ناحیه زیر قفسه سینه را به شدت فشار دهید.

پس از حدود پنج بار اعمال فشار، دهان حیوان خانگی را برای هر گونه علائم انسداد بررسی کنید و آن را از حفره دهان خارج کنید. علاوه بر این، می‌توانید به حیوان خفه‌کننده ضربه محکمی بین تیغه‌های شانه‌ها بزنید تا به رفع هرگونه انسداد کمک کنید. اگر به درستی انجام شود، این مانور باید برای حذف هر گونه غذا یا جسم خارجی که راه های هوایی فوقانی حیوان خانگی را مسدود می کند، کافی باشد.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر انسداد با موفقیت برطرف شده باشد، باز هم مراجعه به دامپزشک ضروری است تا مطمئن شوید که حیوان خانگی در طول دوره خفگی دچار هیچ گونه عارضه ای نشده است.