حساسیت در گربه  ها

 حساسیت در گربه  ها

آلرژی یاهمانطور که در مردم، تعداد گربه هایی که مشکوک به آلرژی هستند یا در آنها تشخیص داده شده است در حال افزایش است. اما آلرژی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟

آلرژی در گربه ها چیست؟

آلرژی، چه در افراد و چه در حیوانات، شرایطی است که سیستم ایمنی بدن به چیزی کاملاً بی‌ضرر دقیقاً همانطور که هنگام مواجهه با چیزی مضر واکنش نشان می‌دهد، واکنش نشان می‌دهد.

واکنش ایمنی به عنوان یک فرآیند طبیعی است، اما هدف آن از نظر بی اهمیتی کاملاً اشتباه است، کمی مانند شلیک توپ به مگس ها. برای برجسته کردن این واکنش نسبت به چیزی که باید نادیده گرفته شود، آلرژی ها اغلب حساسیت های بیش از حد نیز نامیده می شوند.

چیزهایی که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند، آلرژن نامیده می شوند ( مولد آلرژی ) . اکثریت قریب به اتفاق آلرژن‌ها پروتئین‌ها هستند، زیرا این‌ها شکل‌های بزرگ و منحصربه‌فردی دارند که به راحتی برای سلول‌های سیستم ایمنی شناسایی و حمله می‌کنند. سایر انواع مواد اگر به پروتئین های بدن متصل شوند و شکل آنها را تغییر دهند، می توانند به عنوان آلرژن عمل کنند.

گاهی اوقات، نام «حساسیت بیش از حد» به اشتباه برای واکنش‌های دیگر مانند تحریکات یا عدم تحمل به کار می‌رود. تفاوت بین یک واکنش آلرژیک واقعی و یک واکنش غیر آلرژیک با علائم مشابه در این است که، با آلرژی، سلول‌های ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را تولید و آزاد می‌کنند که به صورت قفل و کلیدی به آلرژن متصل می‌شوند. غلظت این آنتی بادی های خاص آلرژن را می توان در خون حیوانات آلرژیک اندازه گیری کرد.

مطالب مرتبط : دامپزشک آنلاین گربه

مانند مردم، گربه ها نیز استعداد ابتلا به آلرژی را از والدین خود به ارث می برند.

گاهی اوقات آلرژی می‌تواند منجر به علائم سریع (در عرض چند دقیقه تا چند ساعت) مانند کهیر یا آنافیلاکسی شود، اما اغلب منجر به واکنش‌های آهسته‌تر می‌شود و به تدریج در دوره‌های زمانی طولانی‌تری (ماه‌ها تا سال‌ها) ایجاد می‌شود.

چگونه می توانید تشخیص دهید که گربه شما آلرژی دارد؟

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث تحریک آنها می شود، آلرژی ها علائم بسیار مشابهی دارند. عطسه، سرفه، استفراغ یا اسهال مرتبط با آلرژی ممکن است رخ دهد، اما این موارد نادر هستند.

"ارگان آلرژی" اصلی گربه پوست است که بیشتر علائم را دارد.

شعله ور شدن آلرژیک در گربه ها معمولاً با خارش شروع می شود که با گذشت زمان می تواند بسیار شدید شود. خارش اغلب نادیده گرفته می‌شود

بعداً ممکن است ببینید:

  • قرمزی پوست، لکه ها، نواحی گریان یا پوسته پوسته،
  • تکه هایی از پوشش نازک یا حتی طاسی کامل،
  • ضخیم شدن و تیره شدن پوست.

برخی از گربه ها نیز به این موارد مبتلا می شوند:

  • عفونت مکرر گوش،
  • زخم روی لب یا بدن آنها.

در ابتدا، علائم پوستی ناشی از اثر مخرب آلرژی بر روی سد پوستی است، اما بعداً با خودزنی که گربه‌ها با لیسیدن، خراشیدن و نیش زدن پوست خارش غیرقابل تحمل خود به خود وارد می‌کنند، بدتر می‌شوند.

پوست آسیب‌دیده دچار عفونت‌های ثانویه می‌شود که بر خارش و درد می‌افزاید و گربه را بیشتر خراش می‌دهد، که منجر به آسیب بیشتر، سپس خارش بیشتر و غیره در یک دایره باطل می‌شود.

در موارد شدید آلرژی کنترل نشده، گربه ها ممکن است بسیار افسرده شوند، کمتر غذا بخورند و وزن کم کنند.

گربه ها معمولا به چه چیزهایی حساسیت دارند؟

آلرژی های اصلی گربه در زیر ذکر شده است، از رایج ترین تا نادرترین. برخی از آلرژی ها ممکن است با هم ایجاد شوند.

  1. حساسیت به نیش کک
  1. آلرژی غذایی
  1. درماتیت آتوپیک یا آتوپی (آلرژی محیطی)
  1. آلرژی تماسی

آلرژی تماسی یا حساسیت مفرط شکل نادری از آلرژی به مواد معدنی است (مانند پاک کننده های خانگی، خوشبو کننده ها، لاستیک، منسوجات، پلاستیک ها، فلز). اینها ابتدا با اتصال به پروتئین های موجود در پوست گربه باعث ایجاد آلرژی می شوند.

سایر آلرژی های گربه

حتی نادرتر از سایر انواع آلرژی، نیش پشه نیز می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود. علائم همان است که در بالا توضیح داده شد، اما در بینی یا گوش ها - مکان هایی که گربه ها بیشتر در معرض نیش قرار می گیرند - موضعی دارند. آلرژن ها پروتئین های موجود در بزاق تزریق شده حشره هستند.

اگرچه داروها پروتئین نیستند، اما به پروتئین ها متصل می شوند و همچنین می توانند باعث آلرژی شوند. آلرژی دارویی خوشبختانه بسیار نادر است.

چه زمانی دامپزشک خود را ببینیم؟

از آنجایی که علائم آلرژی با گذشت زمان بدتر می شود و پتانسیل زیادی برای ایجاد درد و ناراحتی زیادی برای گربه و شما دارد، توصیه می شود اگر فکر می کنید گربه شما به چیزی حساسیت دارد، در اسرع وقت با دامپزشک صحبت کنید. هر چه زودتر تشخیص داده شود و یک برنامه مدیریتی شروع شود، شانس کنترل موفقیت آمیز علائم بیشتر است.