واکسیناسیون سگ های خانگی

واکسیناسیون سگ های خانگی ، اقدامی بسیار مهم است که نباید از آن غافل شد. واکسیناسیون باید بر اساس برنامه زمانی مشخصی صورت بگیرد.

واکسن های ضروری برای سگ ها

واکسن های زیادی برای این حیوان وجود دارند که برخی از آنها بسیار مهم می باشد. این واکسن ها باید برای تمامی سگ ها تزریق شوند. واکسیناسیون حیوانات خانگی بهتر است در یک مرکز معتبر صورت بگیرد. مهمترین واکسن های سگ ها موارد زیر می باشند.

واکسن پاروویروس

آیا تا به حال درباره بیماری پاروویروس چیزی شنیده اید ؟ این بیماری بسیار خطرناک است و مشکلات بزرگی را برای حیوان ایجاد می کند. حتی در مواقعی می تواند سبب مرگ حیوان شود. با واکسیناسیون سگ های خانگی ( واکسن پاروویروس ) می توانید سگ خود را از ابتلا به این بیماری ایمن نمایید. این واکسن باید در 2 تا 3 ماهگی تزریق گردد.

واکسن هپاتیت برای سگ

هپاتیت ، یک بیماری مسری می باشد که کبد سگ را درگیر می کند. هنگامی که سگ های نابالغ دچار هپاتیت شوند ، به احتمال زیاد می میرند. برای اینکه از ابتلای سگ به هپاتیت جلوگیری شود ، باید واکسن هپاتیت در زمان معین تزریق شود.

واکسن هاری در سگ

هاری از بیماری هایی است که امکان انتقال آن به انسان وجود دارد. هاری ، عوارض زیادی را برای سگ ایجاد می کند. یکی از این عوارض ، آسیب مغزی می باشد. سگ پس از ابتلا به این بیماری در اغلب مواقع ، با مرگ مواجه می شود. با توجه به عوارض خطرناک این بیماری و امکان انتقال آن به انسان ، باید به دریافت واکسن هاری در زمان مناسب برای سگ اقدام شود. واکسن هاری را در سن یک تا دو سالگی برای سگ تزریق می کنند.

واکسن دیستمپر ( انجام واکسیناسیون سگ های خانگی )

یکی از بیماری هایی که خطر مرگ را برای سگ به دنبال دارد ، دیستمپر می باشد. این بیماری به شدت مسری است. بیماری دیستمپر ، عوارض بدی را در ریه و روده ایجاد می کند. برای اینکه حیوان به این بیماری مبتلا نشود ، باید در سن 6 تا 8 هفتگی و 10 تا 12 هفتگی واکسن مربوطه را دریافت نماید.

واکسن پارا آنفولانزا

بیماری پارا آنفولانزا به صورت خفیف یا شدید می باشد. سرفه های خشک ، عطسه ، آبریزش بینی ، تب ، بی اشتهایی و ... از نشانه های این بیماری می باشند. در صورت ابتلای شدید به این بیماری ، سرفه های خونی ایجاد می شود. به دلیل اینکه این بیماری ویروسی است ، باید با تزریق واکسن پارا آنفولانزا از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمود.

عوارض واکسیناسیون سگ های خانگی

انجام واکسیناسیون ، هیچگونه خطری ندارد. اما برخی از عوارض کوتاه مدت را در بدن ایجاد می کند. با توجه به نوع واکسن ، عوارض ایجاد شده متفاوت می باشد. در صورتی که عوارض ادامه دار بود ، یک مشاوره تلفنی دامپزشکی انجام دهید. دامپزشک پس از گرفتن شرح حال حیوان ، در صورت لزوم برای معاینه حیوان اقدام نموده تا علت ادامه دار شدن عوارض را بیابد.

تب ، بی حالی ، کم اشتهایی ، اسهال و استفراغ ، حساسیت های پوستی ، بد خلقی و ... از رایج ترین عوارض واکسن در سگ ها می باشند.

ایجاد ایمنی پیش از دو ماهگی

سگ ها در بدو تولد در معرض آلودگی های محیط قرار می گیرند. برخی از این آلودگی ها می تواند حیوان را به بیماری های ویروسی و باکتریایی مبتلا کند. واکسیناسیون سگ های خانگی را نمی توان قبل از سن 2 ماهگی انجام داد. بنابراین باید بدن توله تازه متولد شده را به روش های دیگری ایمن نمود.

شیر مادر ، یکی از بهترین روش ها برای ایمن بودن توله سگ ها می باشد. شیر مادر ، یک واکسن طبیعی می باشد. بنابراین شرایطی را فراهم نمایید تا در حد امکان ، توله از شیر مادر تغذیه کند.

بهترین مرکز برای انجام واکسیناسیون حیوانات خانگی

با توجه به اهمیت واکسیناسیون ، باید مرکز مناسبی را برای واکسیناسیون در نظر گرفت. مراکز دامپزشکی ، مراکز خصوصی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، سامانه دامپزشکی و ... از جمله مراکز مناسب برای واکسیناسیون سگ های خانگی می باشند.