بوی بد دهان در گربه ها

نفس یک گربه لزوما بوی یک دسته گل نمی دهد، به خصوص زمانی که ماهی جزء اصلی رژیم غذایی آنها باشد. یک تکه ماهی تن می تواند بین دندان های آنها گیر کند و منجر به بوی نامطبوع شود. اما پس از مسواک زدن دندان‌هایشان این حالت از بین می‌رود. اگر بوی بد دهان با گذشت زمان ثابت و قوی تر از همیشه به نظر می رسد، باید گربه خود را توسط دامپزشک خود معاینه کنید. 

دلایل متعددی برای بوی بد دهان در گربه ها وجود دارد و بیشتر آنها قابل پیشگیری و درمان هستند.

چه چیزی باعث بوی بد دهان گربه شما می شود؟

  • بیماری پریودنتال (لثه)

گربه ها از مسواک زدن مرتب دندان هایشان سود می برند. بدون یک روتین خوب دندانپزشکی خانگی ، پلاک روی دندان ها جمع می شود و به مرور زمان ضخیم و سفت می شود. رسوب پلاک سطوحی را فراهم می کند که باکتری های بد می توانند در آن چسبیده و تکثیر شوند. با ادامه تجمع پلاک می تواند منجر به التهاب لثه شود.

بیماری پریودنتال شایع ترین علت بوی بد دهان در گربه ها است. مراحل اولیه بیماری پریودنتال را می توان با یک تمیز کردن حرفه ای دندان معکوس کرد. اما بدون مسواک زدن منظم، پلاک در عرض چند روز جمع می شود.

هنگامی که بیماری پریودنتال کنترل نشود، بافت های اطراف دندان آسیب دیده از بین می رود و حمایت استخوانی از بین می رود.

باکتری‌های بدی که لثه‌ها و رباط‌های پریودنتال را از بین می‌برند (بافت‌هایی که دندان‌ها را به استخوان فک گربه متصل می‌کنند) مسئول بوی بد ترکیبات گوگرد هستند که تولید می‌کند .

بیماری پریودنتال باعث درد شدید، خونریزی لثه و از دست دادن دندان در گربه های مبتلا می شود. هنگامی که باکتری های بد دهان وارد جریان خون می شوند، عفونت در دهان می تواند به سایر اندام ها نیز سرایت کند.

  • دیابت

نفس گربه های مبتلا به دیابت معمولاً بوی شیرین و میوه ای دارد. گربه های مبتلا ممکن است تشنگی و ادرار بیش از حد و کاهش وزن را نیز نشان دهند.

  • بیماری کلیوی

اگر گربه مشکل کلیوی داشته باشد ، ممکن است نفس او بوی ادرار یا آمونیاک داشته باشد. این معمولا با علائم دیگری مانند تشنگی بیش از حد و افزایش تکرر ادرار، بی حالی، کاهش اشتها و کاهش وزن همراه است. بیماری کلیوی در گربه های مسن (8 سال و بالاتر) شایع است. 

اگر آزمایشات نشان دهد که گربه شما بیماری کلیوی دارد، رژیم درمانی شامل اصلاح رژیم غذایی و هیدراتاسیون کافی خواهد بود. هر مشکل ثانویه ای که وجود داشته باشد نیز رسیدگی خواهد شد. اینها ممکن است شامل کم خونی، فشار خون بالا ( فشار خون بالا ) و سایر عوارض بالقوه باشد.

  • بیماری کبد

علاوه بر بوی بد دهان، گربه‌های مبتلا به بیماری کبدی ممکن است از دست دادن اشتها، شکم متورم، چشم‌ها و/یا لثه‌های زرد رنگ را نشان دهند.

  • مشکلات روده

عفونت یا انسداد در هر قسمت از دستگاه گوارش (GIT) اغلب باعث بوی بد گربه می شود. علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد و معمولاً قبل از مشاهده هرگونه بوی بد دهان خود را نشان می دهد. اینها شامل درد معده، اسهال و/یا استفراغ است.

  • سرطان دهان

تومور در دهان می تواند زخمی شود و خونریزی کند. این می تواند باکتری های عامل عفونت را که باعث بوی بد دهان می شوند جذب کند.

  • زخم های دهان

زخم  دهان اغلب در نتیجه بهداشت نامناسب دهان ایجاد می شود. عوامل دیگری که باعث ایجاد زخم در دهان می شوند عبارتند از سوء تغذیه، غذاهای اسیدی، کمبودهای متابولیک، عفونت های ویروسی و عملکرد سیستم ایمنی به خطر افتاده.

گربه‌های مبتلا مناطقی از قرمزی و تحریک در دهان، لثه‌های سفید یا زرد رنگ، از دست دادن اشتها و استفراغ دارند. آنها همچنین ممکن است به دلیل درد بیش از حد صدا کنند.

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

بوی بد دهان ممکن است در گربه‌هایی که عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی مجاری تنفسی بالایی دارند نیز وجود داشته باشد.

آیا می توان از بوی بد دهان جلوگیری کرد؟

مسواک زدن منظم دندان ها در خانه و معاینات سالانه دندان با دامپزشک بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان در گربه ها است، به خصوص زمانی که ناشی از بیماری پریودنتال باشد.

مطالب مرتبط : شکستگی دندان گربه

برخی از محصولات مورد تایید دامپزشکی می توانند به کاهش تجمع پلاک و جرم کمک کنند. این شامل:

  • درمان های دندانپزشکی
  • جویدن دندان
  • شستشوی دندان

مسواک زدن باید در اسرع وقت به گربه خانگی شما معرفی شود. با مرتبط کردن مسواک زدن با غذای مورد علاقه گربه، هر جلسه را به یک تجربه مثبت برای حیوان خانگی خود تبدیل کنید. ابتدا مقدار کمی از خمیر دندان را روی انگشت خود قرار دهید و به آرامی آن را روی دندان ها و لثه های حیوان خانگی خود بمالید. خمیر دندان برای گربه ها در طعم های مختلف (مانند مرغ یا ماهی تن) موجود است که بسیاری از گربه ها به سختی می توانند در برابر آن مقاومت کنند.

 

مسواک زدن دندان های حیوان خانگی شما باید با ژل دندان یا خمیر دندان مخصوص گربه ها انجام شود. هرگز از خمیر دندانی که برای انسان فرموله شده است استفاده نکنید زیرا برخی از اجزای آن ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شود یا برای گربه ها سمی باشد.

 

حیوان خانگی شما نیز از معاینات منظم دهان در خانه بهره مند خواهد شد . عادت دادن حیوان خانگی شما به این روال زمان می برد، اما مطمئناً ارزش تلاش را دارد. اگر علائمی از مشکلات دندان و/یا لثه مشاهده کردید، با سامانه دامپزشک قرار ملاقات بگذارید. هرچه زودتر مشکل برطرف شود، برای سلامت دندان و سلامت کلی حیوان خانگی شما بهتر خواهد بود.