کمک های اولیه در گربه ها

کمک های اولیه برای گربه ها

اقدامات کمک های اولیه می تواند جان گربه شما را نجات دهد. بنابراین، به عنوان صاحب گربه، باید مهم ترین شرایط اضطراری و بهترین واکنش را بدانید. می توانید در اینجا بدانید که این موقعیت ها چیست و چگونه کمک های اولیه را برای گربه خود اعمال کنید.

هدف از کمک های اولیه برای گربه ها چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، توانایی انجام سریع در مواقع اضطراری است. اگر بتوانید برای مدت طولانی از عزیزتان حمایت کنید، کارشناسان می توانند بعد از آن از او مراقبت کنند.

علائم حیاتی گربه چیست؟

هنگامی که گربه شما در حال استراحت است علائم حیاتی را بررسی کنید و مقادیر را در مشخصات حیوان ثبت کنید. این به شما یک پایه خوب می دهد تا بدانید آیا مقادیر در یک مورد حاد افزایش یافته یا افسرده شده اند. حتی اگر گربه شما احساس خوبی ندارد، علائم حیاتی را بررسی کنید. مقادیر در یک حیوان سالم باید تقریباً به شرح زیر باشد:

تنفس : 20-40 نفس در دقیقه در حالت استراحت. توجه داشته باشید که قفسه سینه حیوان خانگی شما چند بار در دقیقه بلند می شود.

نبض : ضربان قلب 120-240. شریان فمورال را در قسمت داخلی ران با انگشت اشاره و میانی خود پیدا کنید و میزان ضربان را در هر دقیقه اندازه بگیرید.

زمان پر شدن مویرگ ها برای بررسی گردش خون (لب را بلند کرده و روی لثه فشار دهید. اندازه گیری کنید که چقدر طول می کشد تا مخاط دوباره صورتی شود. نباید بیشتر از 2 ثانیه طول بکشد)

مخاط دهان (صورتی = خوب، رنگ پریده = شوک یا کم خونی، آبی = کمبود اکسیژن، خاکستری = مسمومیت، زرد = مشکل کبدی)

خاصیت ارتجاعی پوست (با احتیاط چین های پوستی در گردن را بالا بکشید. این باید فوراً جمع شود و برای جلوگیری از کم آبی باقی بماند)

دما : 38-39.3 درجه سانتیگراد (دما سنج را با دقت داخل مقعد قرار دهید)

شایع ترین موارد اضطراری کدامند؟

جراحات گاز گرفتن

شوک حرارتی

شکستگی

مسمومیت

سقوط پنجره

جسم خارجی

تصادف جاده ای

حتی اگر نمی توانید بلافاصله آسیب خارجی را تشخیص دهید، گربه شما باید بلافاصله پس از چنین حوادثی توسط دامپزشک معاینه شود. در غیر این صورت می توان آسیب های داخلی را نادیده گرفت و عواقب جدی در پی داشت. در حالت شوک، گربه ممکن است درد را نشان ندهد و فقط بعداً ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار خود شوید.

در مواقع اضطراری چه اقدامات فوری باید انجام شود؟

محل حادثه را ایمن کنید

در صورت امکان گربه را از منطقه خطر خارج کنید

عملکردهای حیاتی را بررسی کنید

خونریزی شدید را متوقف کنید

به بیمارستان دامپزشکی اطلاع دهید و دستورالعمل ها را دنبال کنید

به آرامی گربه را روی جعبه یا پتو برای حمل و نقل قرار دهید

در خواست حضور دامپزشک در محل داشته باشید

احیا در گربه ها چگونه عمل می کند؟

اگر نمی توانید نبض، ضربان قلب یا تنفس را تشخیص دهید، باید در اسرع وقت عملیات احیا را شروع کنید.

توجه، این اقدام فقط در مورد ایست قلبی مطلق اعمال می شود!

وضعیت پهلوی ثابت : گربه را به پهلو  بخوابانید تا به پهلوی راست بخوابد. اطمینان حاصل کنید که سطح سخت است، به عنوان مثال تشک مناسب نیست. گردن و سر باید کشیده و دهان باز باشد.

ماساژ قلبی : قفسه سینه را بگیرید و انگشت شست خود را روی قلب قرار دهید (تقریباً جایی که آرنج در حالت خم شدن قرار دارد). حالا شروع کنید به فشار دادن محکم (در صورت ترک خوردن دنده ها نگران نباشید) و فشار را رها کنید. فشار را 10-15 بار تکرار کنید.

احیا : در صورت امکان، در غیر این صورت آن را در فشار قفسه سینه بگذارید. برای جلوگیری از خروج هوا، دهان خود را بسته نگه دارید. دهان خود را روی هر دو سوراخ بینی قرار دهید و 1 تا 2 بار به آرامی و محکم بازدم کنید. قفسه سینه گربه باید بلند شود. سپس فشار دادن قفسه سینه را ادامه دهید.

اگر گربه علائم حیات را نشان داد، احیا را متوقف کنید. بعد از احیا، گربه باید به دامپزشکی منتقل شود.

سامانه دامپزشک تخصصی ترین سامانه خدمات دامپزشکی در محل می باشد که در موارد اورژانسی می توانید با شماره های اعلام شده تماس حاصل فرمایید و در این موارد اورژانسی از یک دامپزشک مجرب مشاوره دریافت نمایید و همچنین در صورت نیاز درخواست حضور دامپزشک در منزل ثبت کنید .