مسمومیت با شکلات

شکلات برای سگ ها سمی است و می تواند گربه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما چرا؟ اگر حیوانات خانگی شکلات بخورند، چقدر احتمال دارد آنها را بیمار کند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  شکلات از مواد جامد کاکائو و کافئین تهیه می شود. جامدات کاکائو از تفت دادن دانه های گیاه کاکائو (Theobroma cacao) به دست می آید. دانه ها حاوی تئوبرومین هستند که برای حیوانات خانگی بسیار سمی است. جامدات کاکائو معمولاً 20 تا 70 درصد شکلات را تشکیل می دهند. کاکائو همچنین در پودر کاکائو، دانه های کاکائو، مالچ پوسته کاکائو و موارد دیگر وجود دارد.

علل مسمومیت با شکلات :

شکلات حاوی تئوبرومین است. در حالی که انسان به سرعت این ماده را متابولیزه می کند، سگ ها آن را بسیار کندتر جذب و متابولیزه می کنند، به همین دلیل است که می تواند به سطح سمی در بدن سگ برسد. جذب کامل شکلات در سگ ها تا 10 ساعت طول می کشد و این امر سبب ایجاد سطوح سمی می شود. شروع علائم بالینی معمولاً در عرض 24 ساعت اولیه است اما می تواند تا 72 ساعت نیز طول بکشد. خوردن هر چیزی که حاوی کاکائو باشد می تواند علائمی مشابه را در سگ ایجاد کند. هر چه نسبت کاکائو بیشتر باشد، خطر آن بیشتر است. شکلات همچنین حاوی چربی، قند و کافئین است. شکلات تلخ حاوی بیشترین مقدار کاکائو است، در حالی که شکلات سفید کمترین مقدار را دارد.

حساسیت به سمیت شکلات نیز در بین سگ‌ها متفاوت است. 

مقدار تقریبی تئوبرومین که برای سگ کشنده است بین 100-250 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن سگ است. بنابراین، به عنوان مثال، اگر سگ شما 10 کیلوگرم وزن دارد، خوردن 60 تا 70 گرم شکلات می تواند برای او کشنده باشد.

شکلات سفید حاوی تئوبرومین بسیار کمی است، بنابراین سمیت آن بسیار اندک است. در عوض، سگ شما ممکن است دچار ناراحتی روده ای مانند استفراغ و اسهال یا پانکراتیت شود. همچنین سمیت شکلات شیری، در مقیاسی بین شکلات تیره و سفید قرار دارد.

درمان مسمومیت با شکلات :

سگ هایی که نیاز به درمان دارند معمولاً در صورت دریافت مداخله و درمان سریع، بهترین شانس برای بهبودی کامل را دارند. اگر سگ شما شکلات خورده باشد، درمان به مقدار مصرف، نوع شکلات (محتوای کاکائو) و علائم بالینی که حیوان خانگیتان نشان می دهد بستگی دارد.

اگر سگتان مقدار زیادی شکلات خورده باشد، درمان اولیه معمولا شامل ایجاد استفراغ در آنها می شود و سپس دامپزشک شما ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عملکرد کبد و کلیه توصیه کند و سگ شما ممکن است برای کنترل ضربان قلب، فشار خون و جلوگیری از تشنج به دارو نیاز داشته باشد.