تورم صورت در سگ ها

تورم صورت در سگ ها می تواند دلایل متعددی داشته باشد که همه آنها نیاز به توجه دامپزشکی دارند. تورم صورت معمولاً با درد همراه است و به طور کلی باعث می شود سگ شما احساس بدی کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا سگ شما ممکن است صورت متورم داشته باشد به خواندن ادامه دهید.

علل متداول تورم صورت در سگ ها

آبسه دندان

بیماری پریودنتال می تواند منجر به ایجاد آبسه ریشه دندان شود که معمولاً روی دندان های مولر بالایی (دندان های عقب) ایجاد می شود. عفونت به داخل لثه گسترش می یابد و باعث درد و تورم می شود. ممکن است بوی بد دهان (هالیتوزیس) و همچنین درد، تورم صورت و بی میلی به خوردن یا جویدن در سمت آسیب دیده دیده شود. درمان معمولاً شامل برداشتن دندان آسیب زننده، تخلیه آبسه و یک دوره آنتی بیوتیک و تسکین درد است.

جسم خارجی

گاهی اوقات اشیاء می توانند از خارج صورت یا از داخل دهان یا چشم به داخل پوست نفوذ کنند که دانه های علف در پارکها شایع ترین مقصر هستند، به خصوص در ماه های تابستان. وجود این جسم خارجی در بافت منجر به واکنش و تورم می شود. درمان شامل کاوش در ناحیه تحت بیهوشی برای یافتن بذر علف آزاردهنده، همراه با آنتی بیوتیک و تسکین درد است.

توده / تومور (نئوپلازی)

یکی از جدی‌ترین دلایل تورم صورت در سگ‌ها، ایجاد تومور است. این می تواند در داخل دهان، بینی، پشت چشم یا اطراف استخوان فک رخ دهد. گاهی اوقات این تومورها به سرعت در حال رشد هستند و به سرعت گسترش می یابند، بنابراین ارزیابی فوری مهم است تا به دامپزشک شما اجازه داده شود تا درمان را در اسرع وقت شروع کند.

واکنش آلرژیک

سگ ها موجوداتی بسیار کنجکاو هستند و گاهی اوقات می توانند در معرض نیش زنبور باشند. این معمولاً در هنگام نیش زدن حشره در دهان رخ می دهد. ممکن است متوجه شوید که آنها در دهان خود پنجه می زنند، بزاق بیش از حد معمول و شروع ناگهانی تورم صورت. بیشتر اوقات تورم خود محدود کننده است، اما در برخی از سگ های بسیار حساس، تورم گسترش می یابد و می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. این وضعیت یک اورژانس است و سگ شما نیاز به درمان اضطراری در توسط دامپزشک دارد.

گزش آبسه زخم

اگر سگ شما توسط هر حیوان دیگری روی صورت یا گونه‌اش گاز گرفته شود، دندان‌ها می‌توانند به عمق پوست سگ نفوذ کنند. باکتری‌ها روی دندان  به زودی تکثیر می‌شوند و باعث عفونت می‌شوند و اگر زخم خارجی پوست خوب شده باشد، این عفونت جایی برای رفتن ندارد، بنابراین ناحیه متورم می‌شود. این فوق العاده دردناک است و اغلب باعث می شود سگ غذا نخورد و احساس ناخوشی کند. درمان فوری دامپزشکی به شکل آنتی بیوتیک، تسکین درد و تخلیه آبسه مورد نیاز است. این به این دلیل است که چرک و عفونت را می توان تمیز کرد و ناحیه شروع به بهبودی کرد. اغلب ممکن است لازم باشد ناحیه مورد نظر را با محلول ضد عفونی کننده ای که دامپزشک به شما می دهد تمیز نگه دارید. گاهی اوقات آبسه به خودی خود در خانه می ترکد، اما درمان به شکل آنتی بیوتیک و تسکین درد همچنان مورد نیاز است.

ضربه

اگر حیوان خانگی شما سر خود را بکوبد می تواند باعث تورم صورت و ناحیه سر شود. شایع ترین دلایل کبودی که دامپزشکان می بینند جراحات ناشی از دویدن  و برخورد به مبلمان و درختان است. ممکن است بتوانید کبودی خفیف را در خانه مدیریت کنید، اما در صورت وجود تورم در اطراف چشم، همیشه باید با دامپزشک تماس بگیرید.

تشخیص تورم صورت در سگ ها

در بسیاری از موارد دامپزشک شما می‌تواند سگ شما را معاینه کند و در مورد یک طرح درمانی بدون هیچ آزمایش تشخیص دهد . در برخی موارد ممکن است حیوان خانگی شما برای معاینه داخل دهان یا انجام عکسبرداری با اشعه ایکس نیاز به آرام بخش داشته باشد. دامپزشک شما ممکن است در مورد گرفتن نمونه کوچکی از تورم با سوزن یا با بیوپسی از تورم صحبت کند. بیوپسی به دامپزشک شما اجازه می دهد تا نمونه بزرگتری از تورم را برای تشخیص دقیق تر بررسی کند.

درمان تورم صورت

دامپزشک شما بر اساس علت اصلی تورم صورت با شما در مورد یک برنامه درمانی صحبت خواهد کرد. این ممکن است شامل داروهایی مانند آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهاب یا درمان جراحی مانند کشیدن دندان یا برداشتن تومور باشد.