زایمان در گربه ها

اگر یک گربه باردار دارید و به نظر می رسد که او آماده است بچه گربه های خود را به دنیا بیاورد به احتمال زیاد نیازی به انجام کاری جز تشویق او نیست. حتی ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که گربه شما در طول شب زایمان کرده است و به راحتی از بچه گربه های خود شیر می دهد.

اگرچه طبیعت راهی برای مراقبت از خود دارد، اما باید بدانید که چگونه مشکلات احتمالی را در زمانی که گربه شما در حال زایمان است تشخیص دهید و چه کارهایی ممکن است برای کمک انجام دهید.

علائم زایمان قریب الوقوع

مدت بارداری گربه تقریباً 65 روز است، پنج روز بدهید یا بگیرید. اگر مطمئن نیستید که گربه شما چقدر فاصله دارد، نشانه های قریب الوقوع تولد را مرور کنید

لانه سازی گربه‌های باردار

یک یا دو روز قبل از زایمان، گربه شما به دنبال مکانی آرام و امن برای داشتن بچه گربه هایش می گردد. او ممکن است جایی را که شما برایش درست کرده اید انتخاب کند یا به دنبال پنهان شدن در پشت کمد یا زیر تخت باشد.

تغییرات رفتاری گربه ها

 ممکن است متوجه شوید که گربه شما شروع به قدم زدن بی قراری، نفس نفس زدن، نظافت بیش از حد (به ویژه در ناحیه تناسلی او) و صدا زدن بیش از حد می کند.

تغییرات فیزیکی در زایمان

دمای بدن مقعدی گربه شما ممکن است به زیر 99 درجه فارنهایت کاهش یابد و ممکن است استفراغ کند. ممکن است چند روز قبل از زایمان  نوک سینه‌های گربه بزرگ‌تر، تیره‌ تر یا صورتی‌تر شوند.

علائم زایمان فعال

انقباضات و حرکات رحمی که بچه گربه را به سمت کانال زایمان حرکت می دهد - ممکن است باعث شود گربه شما از درد زوزه بکشد. همچنین ممکن است ترشح خون یا مایعات دیگر را مشاهده کنید.

لوازم برای زایمان گربه‌ها

ممکن است گربه شما بخواهد برای زایمان پنهان شود. با این حال، می توانید یک محل زایمان، مانند یک جعبه مقوایی یا سبد لباس های شسته شده با حوله یا پتو آماده کنید. اگر گربه از این نقطه استفاده کند، مشاهده و رسیدگی به زایمان برای شما راحت تر خواهد بود.

پدهای جاذب: پدهای جاذب را برای پوشش ناحیه زایمان تهیه کنید.

حوله: در صورت لزوم یک  حوله تمیز یا دستمال کاغذی برای تمیز کردن منطقه و تحریک بچه گربه ها نیاز دارید.

جعبه لانه سازی : اگر گربه باردار خود را نزد دامپزشک آورده اید و می دانید که چند بچه گربه باید انتظار داشته باشید، یک جعبه لانه سازی به اندازه کافی بزرگ برای بچه ها تهیه کنید. اگرچه یک گربه می تواند از یک تا 12 بچه گربه داشته باشد، یک بستر متوسط ​​حدود چهار بچه گربه است

پد گرم کننده : یک پد گرم کننده در پایین جعبه قرار دهید و یک پتو یا چند حوله روی آن قرار دهید تا از سرد شدن بچه گربه ها جلوگیری شود. هرگز بچه گربه ها را مستقیماً روی پد گرمایش قرار ندهید. می تواند آنها را بسوزاند. اگر جعبه درب ندارد، یک حوله تمیز روی آن قرار دهید تا گرما را در خود نگه دارید .

نخ دندان و قیچی تمیز: اگر گربه مادر بند ناف را پاره نکرد، باید آن را با نخ دندان ببندید و بند ناف را ببرید.

مراقبت از گربه باردار چگونه است

فرآیند تولد بچه گربه

  1. محرک فرآیند تولد ناشناخته است، اما عواملی شامل اندازه و وزن رحم، اندازه و وزن جنین ها و تعادل هورمونی جنین و ملکه است.
  2. در طول فرآیند زایمان، انقباضات ریتمیک رحم به تدریج افزایش می یابد تا جنین از رحم خارج شود و وارد کانال زایمان شود. 2
  3. تولد یک بچه گربه می تواند بین 5 تا 30 دقیقه طول بکشد. بچه گربه ها در کیسه های آمنیوتیک خود به دنیا می آیند که مادر آنها را خارج می کند. گربه مادر با شستن آنها با زبان زبر خود، بچه گربه ها را به تنفس تحریک می کند. او همچنین بند ناف را با جویدن آن تقریباً یک اینچ از بدن بچه گربه جدا می کند. او همچنین ممکن است جفت را بخورد. 2 بچه گربه ها فوراً به سمت نوک پستان کشیده می شوند، آنها را می بندند و شیر می دهند.
  4. اگر گربه مادر بچه گربه را نادیده می گیرد و او هنوز در کیسه خود است، باید کیسه غشایی را با دقت برش دهید یا پاره کنید و با مالش آرام بینی و دهان بچه گربه با یک حوله  خشک، تنفس او را تحریک کنید. اگر گربه مادر در گاز گرفتن بند ناف مشکل دارد، نخ دندان را در فاصله 1 اینچی از بدن بچه گربه دور بند ناف محکم کنید و بند ناف را در سمت کراوات مادر ببرید.
  5. اگر جفت با هر یک از بچه گربه ها خارج نشد، مطمئن شوید که در عرض 24 ساعت پس از تولد خارج می شود. هر بچه گربه باید یک جفت داشته باشد. شمردن جفت ها ایده خوبی است. اگر جفت در گربه باقی بماند، باید به دامپزشک مراجعه کنید.
  6. ممکن است حدود 30 تا 60 دقیقه بین زایمان ها بگذرد، اما دوره های طولانی تر غیر معمول نیست. اگر بیش از 4-6 ساعت تاخیر داشت و مطمئن هستید که بچه گربه باقی مانده است، مادر  نیاز به معاینه توسط دامپزشک دارد. چه زایمان بدون مشکل انجام شود یا خیر، گربه مادر و بچه گربه باید در عرض 24 ساعت پس از تولد توسط دامپزشک شما معاینه شوند .

مدت زمان کل فرآیند تولد 

به طور متوسط ​​نیم روز طول می کشد تا یک مادر تمام بچه گربه های خود را به دنیا آورد. اولین بچه گربه باید ظرف یک ساعت پس از شروع زایمان فعال بیاید.

در بین بچه گربه ها، گربه مادر استراحت می کند و باید اجازه داده شود بچه گربه هایی را که به دنیا آمده اند پرستاری و تمیز کند. اگر بچه گربه ها را در جعبه دیگری نگهداری می کردید، آنها را با گربه مادر به عقب برگردانید و به آنها کمک کنید تا یک نوک سینه پیدا کنند. وقفه در زایمان زمان خوبی است تا شما به او غذا، جایگزین شیر بچه گربه یا ماست ساده و بدون طعم بدهید.

مشکلات حین زایمان گربه ها

خوشبختانه، بیشتر گربه ها می توانند بچه گربه های خود را بدون دخالت انسان تحویل دهند. با این حال، برخی از عوارض ممکن است رخ دهد.

انقباضات طولانی بدون تولد: اگر گربه شما بیش از 60 دقیقه بدون هیچ پیشرفتی انقباضات قوی دارد، او و هر بچه گربه را نزد دامپزشک خود ببرید.

جفت باقی مانده:  اگر گربه شما از هر یک از جفت ها عبور نکند، می تواند منجر به عفونت رحم شود. هر یک از جفت ها را بشمارید، حتی اگر گربه آن را بخورد. تعداد جفت باید با تعداد بچه گربه ها برابر باشد.

بچه گربه در مجرای تولد : بیشتر بچه گربه ها با سر به دنیا می آیند. زایمان بریچ (اول دم) در حدود 40 درصد مواقع اتفاق می افتد و طبیعی تلقی می شود. 4 بچه گربه ای که بیش از 15 دقیقه در کانال زایمان قرار گرفته باشد، احتمالاً دچار ناراحتی می شود. اگر بچه گربه ای بیش از 10 دقیقه در کانال زایمان گیر کرد یا اگر بعد از 15 دقیقه ترشحات سبز رنگ مشاهده کردید که بچه گربه ای به دنبال آن نیست، با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک مراحل بعدی را به شما ارائه می دهد که باید دنبال کنید.

بچه گربه های مرده به دنیا می آیند:  اینکه یک تا دو بچه گربه مرده به دنیا می آیند غیر معمول نیست. بچه گربه مرده را از منطقه خارج کنید تا مادر بتواند بدون وقفه به تولد بچه گربه های دیگر ادامه دهد.

خونریزی پس از زایمان :  اگرچه مقداری خونریزی پس از زایمان طبیعی است، خونریزی یا خونریزی بیش از حد یک اورژانس است و نیاز به توجه فوری دامپزشک دارد. اگر نادیده گرفته شود، گربه مادر می تواند بمیرد. اگر خونریزی منظم بیش از یک هفته پس از تولد ادامه داشت یا اگر خونریزی برای یک روز متوقف شد و دوباره شروع شد، به دامپزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط : سقط جنین در گربه ها

وقتی همه بچه گربه ها به دنیا آمدند، مادر باید از آنها مراقبت کند و به آنها غذا بدهد . در طول شیردهی، نیازهای کالری گربه شما به شدت افزایش می یابد. مطمئن شوید که او به اندازه کافی شیر برای بچه گربه دارد.

اگر گربه شما شیر نمی دهد یا غذا نمی خورد، به نظر می رسد درد دارد یا بی حال است، چیزی درست نیست. همچنین، بوی نامطبوع همراه با خونریزی مکرر نشان دهنده عفونت یا نگهداری بچه گربه است. اگر این اتفاق برای گربه شما می افتد، به دنبال مراقبت های دامپزشکی فوری باشید.

چقدر طول می کشد تا یک گربه به دنیا بیاید؟

زایمان گربه ها از دو تا شش ساعت طول می کشد.

چه مدت بعد از زایمان گربه می تواند عقیم شود؟

گربه مادر می تواند زمانی که بچه گربه هایش از شیر گرفته شوند، زمانی که پنج تا شش هفتگی دارند عقیم شود.شش

چگونه یک گربه را برای زایمان آماده کنیم؟

به گربه خود مکانی امن و گرم برای زایمان بدهید. در جعبه ای پر از پتوها و حوله های گرم که قابل شستشو هستند، لانه ایجاد کنید. غذا، آب و زباله های او را در نزدیکی او قرار دهید.