آب دهان در سگ و گربه

ترشح بزاق یا ترشح بیش از حد بزاق (ptyalism)، نتیجه تولید بیش از حد بزاق یا ناتوانی در بلعیدن بزاق تولید شده یا هر دو است. آبریزش در حیوانات خانگی می تواند به عنوان یک شکایت خفیف یا بسیار شدید باشد و می تواند متناوب یا یک ویژگی ثابت باشد. توصیه های دامپزشکی ما را در مورد اقداماتی که برای کمک به گربه یا سگ خود انجام دهید را بخوانید.

علل آب دهان در سگ و گربه چیست؟

درد یا ضربه دهان

جسم خارجی دهان (مانند یک تکه چوب)

بیماری و درد دندان

مشکلات بلع

حالت تهوع

عفونت

واکنش دارویی

مصرف سم

هاری

واکنش تماسی/درماتیت - به عنوان مثال لیسیدن مواد محرک مانند سفید کننده

سایر علل کمتر رایج

علائم آب دهان در سگ و گربه چیست؟

اغلب حیوانات خانگی دهان یا چانه خیس دارند و ممکن است رشته هایی از بزاق شفاف و کف آلود از دهانشان آویزان باشد. تخت یا پتویی که روی آن دراز کشیده اند ممکن است نمناک یا خیس شود و گاهی ممکن است بزاق بوی بدن یا حاوی کمی خون باشد. ممکن است متوجه قرمزی پوست و خز اطراف دهان شوید. این می تواند ناشی از التهاب پوست در نتیجه خیس شدن مداوم یا لکه دار شدن خز توسط بزاق باشد.

درمان آب دهان در سگ و گربه چیست؟

این به علت زمینه ای بستگی دارد و تشخیص ممکن است به بررسی های بیشتر مانند اشعه ایکس و آزمایش خون نیاز داشته باشد. درمان های رایج ترین علل عبارتند از:

کشیدن هر گونه دندان عفونی یا پوسیده که ممکن است باعث درد دندان شود

دادن داروی ضد تهوع

تسکین درد

شروع دوره آنتی بیوتیک

انجام درمان برای مصرف سم

که درمان در همه زمینه ها نیازمند تشخیص دقیق از سمت دکتر دامپزشک مجرب می باشد.

چگونه می توانم از ترشح آب دهان در سگ یا گربه خود جلوگیری کنم؟

معاینه منظم دندان های حیوان خانگی برای تشخیص زودهنگام هر گونه مشکل بسیار مهم است. از تماس با سموم یا مواد محرک مانند محصولات پاک کننده خانگی، گیاهان و داروها خودداری کنید. از پرتاب چوب برای سگ ها یا دادن جویدنی های خیلی سفت به سگ ها خودداری کنید زیرا خطر آسیب به دهان و دندان ها را به همراه دارد.

 

چه زمانی دامپزشک خود را ببینیم؟

زمانی که ترشح آب دهان یا همان بزاق بیشتر از 48 ساعت طول بکشد و همچنین دارای رنگ و بوی غیر طبیعی باشد.

شما عزیزان می توانید در تمامی شهر های تحت پوشش سامانه دامپزشک درخواست ویزیت حضوری در منزل داشته باشید تا با صرفه جویی در زمان و هزینه حیوان خانگی شما مراحل درمان را در منزل سپری کند.