بیماری مزمن کلیه در گربه ها

بیماری مزمن کلیه (CKD) اصطلاحی است که برای توصیف نارسایی پیشرونده کلیه یا نارسایی مزمن کلیه در گربه ها استفاده می شود. CKD یکی از شایع ترین بیماری ها در گربه های مسن است، اگرچه همه گربه ها را مبتلا نمی کند. CKD قابل درمان یا برگشت پذیر نیست، اما مدیریت دقیق می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

کلیه‌ها اندام‌های مهمی هستند که به گربه‌ها و سایر پستانداران کمک می‌کنند تا تعادل مایعات و الکترولیت‌ها را در بدن حفظ کنند، هورمون‌هایی تولید می‌کنند که به تنظیم فشار خون و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند و مواد زائد را با تولید ادرار دفع می‌کنند.

علائم CKD 

در بیشتر موارد CKD یک بیماری پیشرونده است که در علائم بالینی که گربه ها با کاهش عملکرد کلیه نشان می دهند منعکس می شود. این منجر به افزایش تولید ادرار می شود، زیرا گربه ها توانایی تمرکز ادرار خود را از دست می دهند، بنابراین آنها نیز برای جبران بیشتر نوشیدنی می نوشند.

علائم رایج :

کاهش وزن

افزایش تشنگی (پولی دیپسی)

افزایش ادرار (پلی یوری)

اشتهای ضعیف (بی اشتهایی)

بی حالی

کم آبی بدن

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی - لثه های رنگ پریده، تنگی نفس

پوشش مویی ضعیف

استفراغ

ضعف عضلانی

بوی بد دهان (هالیتوزیس) - اغلب فلزی است

ضعف

تشنج

 علل  CKD

کلیه ها به عنوان یک اندام دارای ذخیره عملکردی بالایی هستند ، به این معنی که علائم CKD تنها در صورتی دیده می شود که بخش زیادی از بافت کلیه تحت تأثیر قرار گرفته باشد. این مهم است زیرا به فرد اجازه می دهد علی رغم کاهش قابل توجه عملکرد کلیه، زنده بماند. نمونه برداری از کلیه های آسیب دیده اغلب ترکیبی از التهاب و اسکار را نشان می دهد.

شایع ترین علت بیماری مزمن کلیه در گربه ها در نتیجه پیری طبیعی است ، حتی در گربه هایی که به خوبی از آنها مراقبت می شود. گربه ها گوشتخواران اجباری هستند و به همین دلیل، رژیم غذایی آنها باید حاوی مقدار زیادی پروتئین به شکل گوشت باشد تا زنده بمانند. حذف مواد زائد حاصل از هضم پروتئین در طول زمان کار سختی است و باعث انحطاط پیشرونده کلیه می شود. با این حال، به دلیل ذخیره عملکردی بالای آنها، علائم این انحطاط هرگز در برخی از گربه ها دیده نمی شود.

 

CKD در گربه ها معمولاً ایدیوپاتیک است - با وجود آزمایش های گسترده، علت ناشناخته است. سایر علل CKD عبارتند از عفونت، سموم، تومورها، و همچنین بیماری کلیه پلی کیستیک در نژادهای خاص

تشخیص  CKD

بررسی‌های غربالگری منظم در گربه‌های بالغ و مسن‌تر به تشخیص زودهنگام علائم CKD کمک می‌کند تا بتوان مدیریت مناسب را به سرعت آغاز کرد.

دامپزشک شما از ترکیبی از خون و آزمایش ادرار برای جستجوی شواهد نارسایی کلیه و تشخیص استفاده می‌کند. آزمایش خون به دنبال تجمع مواد زائد است که کلیه قادر به پردازش آنها نیست. آزمایش ادرار توانایی کلیه ها را برای تمرکز ادرار بررسی می کند.   SDMA  یک نشانگر تازه کشف شده در خون است و سطوح بالا نشان دهنده CKD است.

از همین آزمایش ها برای نظارت بر پیشرفت بیماری، همراه با اندازه گیری فشار خون استفاده می شود.

برای کمک به گربه خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

دو کار وجود دارد که می توانید برای کمک به گربه خود انجام دهید: مدیریت رژیم غذایی و کم آبی بدن. دامپزشک شما می‌تواند در مورد استفاده از دارو، از جمله بایندرهای فسفات راهنمایی کند.

  • رژیم غذایی را تغییر دهید

گربه‌ها می‌توانند شلوغ باشند و تلاش برای تغییر رژیم غذایی گربه‌های مسن‌تر اغلب آسان نیست. با این حال، مدیریت رژیم غذایی بخش مهمی از مدیریت CKD است، به ویژه تغذیه با رژیم غذایی که دارای فسفات کم است. اگر گربه شما رژیم جدید خود را رد کرد، رژیم غذایی قدیمی خود را پیشنهاد دهید و برای مشاوره بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید. در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است کمک کند :

تغییر را به تدریج ایجاد کنید

گرم کردن غذا برای افزایش بو و خوش طعم شدن

از دامپزشک خود در مورد داروهای محرک اشتها سوال کنید

  • کم آبی بدن را مدیریت کنید

برای افزایش مصرف آب، به جای رژیم غذایی خشک، از یک رژیم مرطوب استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که آب شیرین همیشه در دسترس است

نوشیدن تشویق شده : کاسه های مختلف، آب طعم دار (مرغ یا ماهی تن) یا فواره های آب ارائه دهید.

اضافه کردن آب به غذا (در صورت تحمل بدون تأثیر بر اشتها)

مایع درمانی متناوب زیر جلدی یا داخل وریدی مایع درمانی  منزل

درمان CKD

متأسفانه CKD قابل درمان نیست. هدف درمان، مدیریت بیماری و عوارض ناشی از آن، از جمله مدیریت رژیم غذایی و دارو است. در ترکیب، این عناصر به بهبود کیفیت زندگی گربه و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک می کنند.

  • رژیم غذایی

 

گربه‌های مبتلا به بیماری مزمن کلیه به دلیل کاهش توانایی کلیه‌ها در تمرکز ادرار، بیشتر دچار کم آبی می‌شوند، بنابراین مصرف آب باید افزایش یابد.

محدود بودن پروتئین در رژیم غذایی ، بار کار کلیه ها را کاهش می دهد و میزان مواد زائد وارد شده به جریان خون را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی محدود با پروتئین می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و زمان بقای گربه شما را افزایش دهد. محدودیت پروتئین باید تحت نظارت دامپزشک انجام شود زیرا پروتئین بسیار کم نیز می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، رژیم غذایی کلیوی برای گربه های مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می شود. برخی از گزینه ها عبارتند از: رویال کانین ، پورینا و هیلز پت .

تجمع فسفات در جریان خون می تواند آسیب کلیه را تسریع کند. اگر با وجود تغذیه با رژیم غذایی کم فسفات، سطح فسفات خون همچنان بالا باقی بماند، دامپزشک شما ممکن است اضافه کردن یک اتصال دهنده فسفات را به رژیم غذایی (مانند لانتانیم یا استات کلسیم) توصیه کند. به نظر می رسد کنترل سطح فسفات خون در گربه های مبتلا به CKD اثر محافظتی بر کلیه ها دارد. شیر و پنیر باید از مصرف آنها پرهیز شود زیرا دارای فسفات بالایی هستند.

رژیم غذایی کلیوی اغلب دارای مزایای دیگری نیز می باشد. به عنوان مثال: آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب ضروری، سدیم کم، پتاسیم اضافه شده برای جلوگیری از کاهش پتاسیم خون (هیپوکالمی) و بی کربنات اضافه شده برای کمک به جلوگیری از تجمع اسید (اسیدوز).

 

  • دارو

 

برخی از گربه های مبتلا به CKD سطح پتاسیم خون پایینی دارند. این می تواند باعث ضعف عضلانی شود، می تواند به بی اشتهایی کمک کند و CKD را بدتر کند. در صورت شناسایی، مصرف مکمل پتاسیم (قرص، ژل یا پودر) رژیم غذایی مهم است.

گربه های مبتلا به CKD در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. این می تواند چندین اثر مخرب از جمله کوری و بدتر شدن CKD  ایجاد کند. فشار خون به طور ایده آل باید در تمام گربه های مبتلا به CKD کنترل شود.

کاهش فشار خون و از دست دادن پروتئین از طریق کلیه ها با استفاده از مهارکننده های  ACE، مانند بنازپریل یا انالاپریل، یا ARB (مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین)، مانند تلمیزارتان، مدیریت می شود. فشار خون بالا همچنین می تواند با استفاده از گشادکننده عروق خاص، درمان شود.

کم خونی در CKD پیشرفته بسیار شایع است. این ممکن است به دلیل ناتوانی آنها در تولید اریتروپویتین (EPO) باشد، هورمونی که تولید گلبول های قرمز خون را در مغز استخوان تحریک می کند. عوامل دیگری نیز می توانند در ایجاد کم خونی نقش داشته باشند. کم خونی شدید می تواند باعث بی حالی، ضعف و کیفیت پایین زندگی شود. بسته به علت و شدت آن، چندین گزینه درمانی ممکن است در دسترس باشد، از جمله استروئیدهای آنابولیک ، مکمل آهن

تهوع و استفراغ در CKD پیشرفته شایع است. آنها می توانند باعث بی اشتهایی شوند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. برای کنترل این علائم می توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد .

لازم به ذکر است شما اجازه استفاده از هیچ داروی را به صورت خود سر و بدون تشخیص دامپزشک ندارید و این میتواند فقط وضعیت حیوان خانگی شما را بدتر کند .