ترشح قهوه ای گوش سگ ها

آیا ترشح قهوه ای روی گوش سگ یا در گوش سگ خود کشف کردید ؟

ترشح قهوه ای روی گوش

سگ ها ممکن است مقدار کمی ترشح قهوه ای و بدون بو در گوش خود داشته باشند. همچنین به عنوان "موم گوش" شناخته می شود، این به سادگی یک تجمع طبیعی از باقی مانده های سلولی و متابولیت های قدیمی است که از غدد موجود در پوشش گوش ترشح می شود و روی گوش رسوب می کند. در عین حال با انتقال کثیفی به بیرون، عملکرد محافظتی از گوش نیز دارد.

با این حال، این رسوبات ترشح قهوه ای نباید باعث خارش شوند. جرم گوش بیش از حد نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین باید گوش های سگ خود را به طور مرتب چک کنید. کوچکترین تغییرات مانند افزایش ترشح، خاراندن مداوم گوش یا تغییر بویایی را می توان به راحتی متوجه شد و می توانید بلافاصله با آنها مقابله کنید. ضمناً باید مرتباً با سگ خود تمرین کنید که بتواند به راحتی گوش هایش را چک کنید تا برای مواقع اضطراری آماده شوید.

علل احتمالی افزایش ترشح قهوه ای در گوش چیست و چگونه می توانم بفهمم که آیا این هنوز طبیعی است یا سگ من قبلاً عفونت گوش دارد؟

می تواند طیف وسیعی از دلایل مختلف برای افزایش ترشحات گوش وجود داشته باشد.

گاهی اوقات شرایط زندگی سگ می تواند منجر به افزایش ترشح گوش شود، اما آناتومی گوش سگ نیز نقش اصلی را ایفا می کند (به خصوص سگ هایی با گوش های شل و تهویه ضعیف معمولاً مشکلات گوش دارند) و آلودگی انگل (مثلاً گوش) کنه یا آلرژی نیز می تواند محرک افزایش ترشح و عفونت گوش باشد.

آب داخل گوش بعد از شنا یا جسم خارجی که وارد گوش شده است، مثلاً بعد از دویدن در مزرعه یا در بوته ها نیز می تواند باعث ایجاد مشکل شود. نگهداری بیش از حد با تمیز کردن گوش ها (مثلاً با آماده سازی اشتباه) یا با کندن مو در کانال گوش نیز می تواند باعث التهاب شود.

چند علامت وجود دارد که می توانید برای تعیین اینکه آیا سگ شما یک بیماری دارد یا خیر، استفاده کنید.

اینها هستند:

رنگ ترشحات تغییر می کند و اکنون زرد یا سیاه شده است

قوام ترشح به خصوصاً چرب یا حتی مایع تغییر می کند

بوی ترشح تغییر کرده است، گوش ها ناگهان بوی بسیار قوی یا بد می دهند

سگ شما مدام سرش را تکان می دهد

سگ شما مدام گوش هایش را می خاراند

گوش ها قرمز، متورم یا دردناک به نظر می رسند

سگ شما دائماً سر خود را روی زمین/فرش می‌مالد یا با پنجه‌اش سرش را پاک می‌کند

اگر علائم فوق با علائمی که سگ شما نشان می دهد مطابقت دارد، حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر حیوان شما قبلاً آنقدر ترشح داشته است که شما را از نگاه کردن عمیق تر به گوشش باز می دارد، گوش حیوان شما با دقت باید تمیز شود. معمولاً برای این کار از گوش پاک کن ملایم استفاده می شود و دامپزشک با استفاده از سواب، کثیفی و رسوبات را از گوش پاک می کند.

 

درمان عفونت گوش در سگ

بسته به علت بیماری، دامپزشک به شما داروی مناسب را می دهد که معمولاً به صورت قطره است که باید به طور مرتب به سگ خود موضعی بدهید. همه چیز به این بستگی دارد که آیا قارچ ها، باکتری ها یا فقط گوش های کثیف علت افزایش ترشح در گوش هستند. گاهی اوقات دامپزشک فقط یک گوش پاک کن مناسب به شما می دهد تا بتوانید به طور مرتب از گوش سگ خود مراقبت کنید.

در موارد بسیار بد، ممکن است لازم باشد داروهای سیستمیک به حیوان خود مانند آنتی بیوتیک یا قرص  کرتون بدهید. سپس این داروها برای مدتی داده می شوند و بسیار مهم است که به دوز و مدت زمان تجویز داده شده توسط دامپزشک خود پایبند باشید.

به ندرت، ممکن است یک عمل جراحی لازم باشد - به عنوان مثال برای برداشتن یک زائده یا جسم خارجی موجود یا اینکه بتوانید گوش حیوان خود را به طور کامل با محلول نمکی بشویید (این کار زمانی که حیوان در خواب است بسیار آسان تر است). شما اغلب باید برای چندین بار مراجعه به دامپزشک آماده باشید، زیرا مهم است که پیشرفت را به طور منظم بررسی کنید.

 

آیا تمیز کردن گوش سگ به طور مرتب مفید است یا ضروری؟

سگ هایی که تمایل به عفونت گوش ندارند، نیازی به تمیز کردن منظم گوش ندارند. برعکس، تمیز کردن بیش از حد مکرر می تواند منجر به مشکلاتی شود. با این حال، اگر سگ شما مستعد عفونت گوش باشد، از تمیز کردن منظم گوش سود خواهید برد.

چه زمانی با دامپزشکی تماس بگیریم؟

در هر صورت، به علائمی که در بالا توضیح داده شد، به دقت توجه کنید. اگر مطمئن نیستید، همیشه با دامپزشک تماس بگیرید یا به سرعت در خواست دامزشک در منزل داشته باشید

از آنجایی که گوش‌های سگ به اندازه نژاد سگ‌ها متنوع هستند، دامپزشک باید حداقل قبل از انتخاب یک گوش پاک‌کن خاص، به داخل گوش نگاهی بیندازد، زیرا واقعاً طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبتی وجود دارد.