رژیم غذایی گربه ها

گربه شما احساس ناخوشی می کند و علائمی مانند استفراغ، اسهال، کاهش اشتها را نشان می دهد؟ یا بیماری جدی یا عمل جراحی داشته است؟ رژیم غذایی ملایم می تواند به او کمک کند تا سریعاً روی پای خود بازگردد! در این مقاله خواهید فهمید که چه بیماری هایی منطقی است که به آنها غذای ملایم بدهید، چه مدت گربه خانگی شما می تواند غذای ملایم بخورد و چه چیز دیگری باید به آن توجه کنید. همچنین دستور العمل های غذای لذیذ و خوشمزه برای گربه خود را در اینجا پیدا خواهید کرد. می توانید خودتان به راحتی بپزید. در زیر به سوالات متداول در مورد رژیم غذایی سبک برای گربه ها پاسخ می دهیم.

غذای ملایم گربه چیست؟

غذای سبک به راحتی قابل هضم و اغلب غذای کم چرب است که به ویژه برای بیماری های دستگاه گوارش مفید است. غذای سبک به عنوان غذای مرطوب و همچنین غذای خشک در دسترس است.

اگر گربه شما دوست دارد غذای خانگی بخورد یا تمایل به غذای جدید دارد، می توانید خودتان غذای ملایم را نیز تهیه کنید.

این باید شامل موارد زیر باشد:

منبع پروتئین (گوشت چرخ کرده یا سینه مرغ پخته شده)

فیبرهای غذایی (مانند هویج پخته شده، سلولز خوراکی یا پکتین)

برای برخی از بیماری ها مفید است: کربوهیدرات های پخته شده (مانند بلغور برنج، بلغور جو دوسر، سیب زمینی)

به هر حال: به غیر از رژیم غذایی ملایم، هیچ چیز نباید بخورد.

رژیم غذایی سبک برای گربه ها با علائم مختلف

  1. 1. رژیم غذایی ملایم برای گربه هایی که مشکلات معده و استفراغ دارند

آیا گربه شما معده حساس و/یا استفراغ دارد؟ سپس شما فقط باید مقدار کمی غذای نرم به او بدهید. او باید 6 تا 10 وعده به طور مساوی در 24 ساعت مصرف کند. و تا زمانی که علائم حاد به پایان برسد.

هنگام انتخاب یک غذای ملایم 3 گزینه دارید:

می توانید غذای مرطوب معمولی را به عنوان یک رژیم غذایی ملایم بدهید و کمی آن را گرم کنید

می توانید غذای سبک خانگی ارائه دهید

رژیم غذایی خانگی می تواند شامل گوشت پخته مانند گوشت گاو بدون چربی یا مرغ با مقداری برنج یا سیب زمینی پخته شده (حدود 2 قسمت گوشت: 1 قسمت کربوهیدرات) باشد. دستور العمل های دقیق را در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت.

موسیلاژ همچنین می تواند به آرام شدن پوشش معده کمک کند. به عنوان مثال، اگر آن را با آب ماهی تن یا مقداری خمیر مالت طعم دار کنید، گربه شما با خوشحالی آن را می پذیرد.

اگر گربه شما در مورد غذا سختگیر است چه باید کرد؟

اگر گربه شما بسیار حساس است و فقط می خواهد غذای خشک خود را بخورد، سعی کنید ببینید که آیا او نیز غذای خیس خورده می خورد یا خیر. زیرا آن را بهتر خیس می کنید. اگر فقط آن را خشک می کند، سعی کنید 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا به او موسیلاژ بدهید. همچنین می‌توانید غذای خشک (ملات، همزن، چکش و غیره) را خرد کرده و به عنوان رویه روی غذای سبک تازه یا رژیم غذایی مرطوب خرد کنید.

توصیه برای اقدام: اگر گربه شما به شدت ناخوشایند است و اصلاً چیزی نمی خورد، لطفاً برای مشاوره ما  وقت بگیرید . در آنجا می‌توانیم در مورد اینکه آیا و به زودی مراجعه به مطب دامپزشکی شما ضروری است یا خیر صحبت کنیم.

ضمناً: در صورت بروز مشکلات معده و استفراغ نیز بسیار مهم است

مشکلات معده و استفراغ با استرس تشدید می شود و می تواند در گربه ها شایع باشد. این به این دلیل است که گربه ها بسیار مستعد استرس هستند. برای محافظت از گربه، چنین عوامل استرس زا نیز باید شناسایی و از بین بروند.

عوامل استرس زا می توانند:

دیگر حیوانات

بیماری ها

وضعیت ناخوشایند ظرف خاک

و اغلب همچنین یک "نوع تغذیه" که برای گربه ها مناسب نیست

دانستن در مورد نوع صحیح تغذیه مهم است:

گربه ها به طور طبیعی یک ریتم روزانه شامل خواب، شکار، غذا خوردن و نظافت دارند که هر 3 تا 4 ساعت یکبار تکرار می شود، بنابراین می خواهند حداکثر هر 4 ساعت یکبار غذا بخورند.

آنها حداکثر به اندازه (1-2 قاشق غذاخوری) می خورند. با این مقدار معده سیر می شود. اما فقط غذا دادن در کاسه معمولا برای گربه کافی نیست . او همچنین یک شکارچی است.

بنابراین او همچنین به "تغذیه فعالیت" نیاز دارد، به این معنی که او می خواهد خودش غذای خود را دریافت کند. بازی‌های تغذیه‌ای زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بخرید یا خودتان بسازید تا او مجبور شود هر از چند گاهی غذایش را «تمرین» کند. با استفاده از این ابزار، می توانید گربه خود را آرام کنید و در واقع به کاهش علائم استرس آنها نیز کمک کنید.

دلیل بوی بد گربه چیست ؟

چگونه خودتان اسباب بازی های «تغذیه فعالیت» برای گربه بسازید:

هر کسی چیزی در خانه دارد تا برای پنجه مخملی خود یک بازی تغذیه بسازد. رول کاغذ یا آشپزخانه را می توان در انتهای آن چسب زد، یک یا چند سوراخ در وسط ایجاد کرد و با غذای خشک پر شود. غذای خیس را می توان با قاشق چای خوری در قسمت های پلاستیکی شکلات وارد کرد.

نسخه های مختلفی برای خرید وجود دارد:

توپ‌هایی با سوراخ، اسباب‌بازی‌های هوشمند، تشک‌های لیسیدن، تخته‌های کاوشگر یا موش‌هایی که می‌توان آنها را پر کرد. همه اینها پنجه مخملی را برای مدت طولانی مشغول نگه می دارد و نیاز آن را برای شکار و ورزش برآورده می کند. در اینجا 3-4 لقمه غذای خشک یا یک قاشق چای خوری غذای مرطوب یا تازه را می توان با گربه پسند تغذیه کرد.

  1. 2. رژیم غذایی ملایم برای گربه های مبتلا به اسهال

اسهال علامتی است که می تواند نشان دهنده بسیاری از بیماری ها در گربه ها باشد. اسهال نه تنها با هضم انگل و بیماری های اندام های مختلف ( نارسایی کلیه ، کبد، غده تیروئید)، بلکه با عفونت ها یا غذاهایی که هضم آنها دشوار است نیز رخ می دهد.

اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار هست و اشتها دارد، یک رژیم غذایی سبک و قابل هضم ایده خوبی است. بنابراین اگر گربه شما سالم است، می توانید گوشت پخته یا کمی سرخ شده (مثلا گوشت گاو بدون چربی یا مرغ) را با مقداری برنج یا سیب زمینی پخته شده مخلوط کنید.

فیبر نیز باید اضافه شود، یا هویج آب پز مخلوط یا سلولز را تغذیه کنید.

تغذیه مکمل با آرد سنگ مانند بنتونیت یا مونتموریلونیت نیز می تواند مفید باشد، زیرا آب را در روده می بندد و در نتیجه مدفوع را جامد می کند.

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب روده نیز می‌توانند در صورت مصرف به مقدار کافی، به تعادل روده کمک کنند.

هنگام تغذیه با رژیم غذایی ملایم در صورت اسهال مهم است:

برای تسکین دستگاه گوارش چندین وعده کوچک در طول روز تغذیه کند . به محض اینکه مدفوع دوباره جامد شد، می توانید به آرامی به غذای عادی برگردید. این باید به آرامی و در طی چند روز (نه یک شبه) انجام شود.

  1. 3. رژیم غذایی ملایم برای گربه هایی که مشکلات پانکراس دارند

التهاب حاد لوزالمعده (پانکراتیت) یک وضعیت بسیار دردناک است که نیاز به درمان فشرده در مطب دامپزشکی یا بیمارستان حیوانات دارد.

وقتی گربه شما بعد از آن به خانه برمی گردد، مهمترین چیز این است که غذا بخورد. مهم این است که غذا آسان هضم باشد و خیلی چرب نباشد. تا زمانی که دیابت ندارد، گربه شما می تواند به خوردن کربوهیدرات هایی مانند برنج یا سیب زمینی ادامه دهد.

انتخاب رژیم غذایی مناسب: نکات و اطلاعات مهم

گربه شما احتمالاً قبلاً ترجیحاتی برای طعم و بافت غذای خود دارد. شما می توانید هر چیزی را که دوست دارد به عنوان یک رژیم غذایی ملایم به او پیشنهاد دهید.

البته توجه داشته باشید که هیچ ادویه یا نمک اضافی نباید در آن گنجانده شود. گربه شما همچنین باید همیشه به انواع منابع آب مانند یک کاسه نوشیدنی کوچکتر و یک فواره داخلی یا کاسه دیگر دسترسی داشته باشد.

شما همچنین می توانید از تخم مرغ آب پز یا محصولات لبنی مانند پنیر به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید، تا زمانی که گربه شما بتواند لاکتوز موجود در آنها را تحمل کند.

اگر گربه خانگی شما ترجیح می دهد گوشت یا ماهی بخورد، مطمئن شوید که فقط گوشت ماهیچه ای بدون اندام یا استخوان می خرید. هضم اینها بسیار راحت تر است.

غذای سبک بخرید برای گربه یا خودتان تهیه کنید؟

بسته به اینکه گربه شما ترجیح می دهد چه بخورد، می توانید غذای ملایم را به عنوان غذای مرطوب و خشک خریداری کنید.

در اینجا ما به شما 3 دستور غذای سبک ساده، به راحتی قابل هضم و خوشمزه برای پنجه های مخملی شما می گوییم.

خودتان غذای سبک برای گربه ها بپزید: 3 دستور العمل عالی

برای چند روز، اگر گربه شما علامتدار یا بیمار است، می توانید این دستور العمل های زیر را درست کنید. اگر می خواهید یکی از دستور العمل ها را طولانی تر ارائه دهید، ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب از دست رفته باید با یک مکمل غذایی مناسب برای گربه ها تکمیل شود. دستور العمل های زیر برای یک گربه 4 کیلوگرمی طراحی شده است:

  1. 1. کلاسیک و کم چرب با گوشت

80 گرم سینه مرغ و 20 گرم هویج را به قطعات کوچک خرد کنید. در قابلمه ای با 10 گرم برنج خشک بریزید و با آب فراوان روی حرارت بگذارید تا بجوشد. حدود 30 دقیقه با حرارت کم بجوشانید. در صورت لزوم با آب پر کنید. اجازه دهید غذا خنک شود و در یخچال نگهداری کنید. در طول روز در دمای اتاق تغذیه کند.

  1. 2. کم چرب با ماهی

100 گرم ماهی بدون چربی، 10 گرم برنج خشک و 20 گرم هویج را به قطعات کوچک خرد کنید. در قابلمه ای بریزید و با آب فراوان روی حرارت بگذارید تا بجوشد. حدود 30 دقیقه با حرارت کم بجوشانید. در صورت لزوم با آب پر کنید. اجازه دهید غذا خنک شود، یک قاشق چایخوری روغن (مثلاً روغن ماهی قزل آلا یا روغن گلرنگ) را هم بزنید و در یخچال نگهداری کنید. در طول روز در دمای اتاق تغذیه کنید.

  1. 3. با ماهی خوش طعم و چاق تر

80 گرم ماهی روغنی (مانند سالمون)، 25 گرم سیب زمینی و 20 گرم هویج را به قطعات کوچک خرد کنید. در قابلمه بریزید و با آب بجوشانید. حدود 30 دقیقه با حرارت کم بجوشانید. در صورت لزوم با آب پر کنید. اجازه دهید غذا خنک شود و در یخچال نگهداری کنید. در طول روز در دمای اتاق تغذیه کنید.

سوالات متداول در مورد مشکلات غذای سبک

گربه من رژیم غذایی ملایم را نمی خورد: چه باید کرد؟

قبل از اینکه گربه شما غذا نخورد، غذای معمولی را به او بدهید. آن را به چند قسمت کوچک تقسیم کنید و آن را گرم بخورد.

همچنین می توانید از غذای معمولی آنها برای طعم دادن به غذای ملایم استفاده کنید. مثلا می توانید غذای خشک را خرد کرده و به عنوان رویه روی غذای سبک قرار دهید.

چه مدت باید به گربه ام با یک رژیم غذایی ملایم غذا بدهم؟

بسته به بیماری زمینه ای، طول رژیم غذایی ملایم متفاوت است. در مورد اسهال ساده معمولا چند روز کافی است. در مورد یک بیماری مزمن ممکن است چندین هفته طول بکشد. سپس باید ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب از دست رفته را با یک غذای مکمل مناسب برای گربه ها تکمیل کنید.

تغییر از غذای ملایم به غذای معمولی: چرا گربه من دیگر غذای معمولی خود را نمی خورد؟

متأسفانه، گربه‌ها خیلی سریع یاد می‌گیرند و همچنین بیماری‌های دردناک (مانند جراحی، پانکراتیت، کتواسیدوز، حالت تهوع همراه با نارسایی کلیوی و غیره) را با غذای داده شده در آن زمان مرتبط می‌کنند.

این بدان معناست که آنها یا دیگر غذایی را که در زمان بیماری به آنها خورده اند دوست ندارند یا از غذایی که پس از آن تغذیه شده اند برای تامین سلامت خود سرباز می زنند.

حالا مهم است که آرامش داشته باشید. قبل از اینکه گربه شما غذا خوردن را متوقف کند، آنچه را که می خواهد به او بدهید و سعی کنید به آرامی او را به یک غذای متفاوت یا رژیم غذایی ملایم تغییر دهید.

مطالب مرتبط :

آیا گربه ها می توانند شیر بخورند؟