ماساژ حیوانات خانگی

چه کسی از یک ماساژ خوب لذت نمی برد؟!. یادگیری نحوه صحیح ماساژ دادن سگ خود می تواند بسیار مفید باشد، به خصوص هنگامی که به بیماری ها درگیر هستند. و با تمام مزایایی که ماساژ ارائه می دهد، ما احساس کردیم که لازم است این راهنمای خانگی ماساژ درمانی برای سگ ها را ایجاد کنیم. برای یادگیری چند تکنیک ماساژ سگ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فواید ماساژ

ماساژ سگ تقریباً همان فوایدی را ارائه می دهد که ما در انسان می شناسیم. حیوانات خانگی با مشکلات سلامتی می توانند درد فیزیکی ، ناراحتی، ناراحتی عاطفی یا حتی افسردگی را تجربه کنند. تماس فیزیکی با مراقب و همچنین اثرات فیزیکی ماساژ می تواند باعث تسکین این علائم و حتی بهبودی شود.

علاوه بر این، ماساژ به عنوان یک درمان پیشگیرانه یا نگهدارنده مفید است. ماساژ کامل بدن کمک می کند تا ماهیچه ها فعال و آماده برای حرکت روزانه باشند. و البته  پیوند بین مراقب و حیوان خانگی آنها را از طریق ترشح هورمون هایی مانند اکسی توسین تحریک می کند.

بهترین زمان برای ماساژ سگم چه زمانی است؟

برای بیشتر سگ ها، تماس فیزیکی معمولا آسان و خوشایند است. اما فراتر از اجتماعی شدن و ابراز محبت، یادگیری شناسایی لحظات دیگری که در آن ماساژ می تواند مفید باشد، ضروری است. به این ترتیب می‌توانیم هم در بهبودی (در صورت وضعیت جسمانی) و هم با خلق و خوی آنها همکاری کنیم.

قبل از ورزش

ورزش بدنی به خودی خود یک فعالیت آرامش‌بخش برای سگ‌هاست، اما ما همیشه می‌توانیم به اطمینان از این امر کمک کنیم. یک راه عالی برای انجام این کار، ماساژ دادن سگ خود قبل از شروع یک فعالیت شدید است.

یک روال گرم کردن خوب، قبل از ورزش، همیشه ایده خوبی است. این می تواند گردش خون را تحریک کند و خون رسانی به مفاصل، ماهیچه ها و اعصاب را بهبود بخشد و عملکرد را بهبود بخشد. علاوه بر این، می تواند به جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است بعداً به درمان های فشرده نیاز داشته باشند، کمک کند.

بعد از ورزش

بعد از ورزش، یک جلسه ماساژ می تواند به آرامش عضلات و بهبود ریکاوری کمک کند. ما می‌توانیم همین منطق را در مورد حیوانات خانگی خود به کار ببریم، به خصوص اگر آنها مسن باشند یا بیشتر از آنچه قبلاً ورزش می‌کردند، فعالیت داشته باشند. ماساژ سگ بعد از فعالیت بدنی می تواند به جلوگیری از سفتی و دردی که سگ های خاصی ممکن است تجربه کنند کمک کند.

اضطراب

برخی از مطالعات نشان داده اند که سگ ها و مراقبان آنها می توانند استرس را به طور همزمان تجربه کنند و از یکدیگر تغذیه کنند. سگ ها همچنین ممکن است علائم استرس را نشان دهند حتی زمانی که فکر می کنیم همه چیز خوب است. رویدادهایی مانند تغییر در فعالیت‌های روتین، سفر و تعطیلات ممکن است باعث علائم اضطراب جدایی یا فوبیای صدا برای سگ شما شود. دانستن تکنیک های صحیح ماساژ ممکن است به آرامش سگ شما در این شرایط کمک کند.

آرتریت و سایر شرایط

سگ ها همچنین می توانند به آرتریت مبتلا شوند، بیماری که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد مزمن می شود. مالش و ورز دادن آرام نواحی خاصی از بدن می تواند گردش خون را تحریک کرده و این درد را تسکین دهد. ماساژ سگ می تواند بخشی از درمانی برای این بیماری و سایر شرایطی باشد که شامل درد و حتی ضعف یا فلج می شود.

شروع با ماساژ سگ

در زیر چند نکته برای تبدیل این تجربه مثبت برای شما و توله سگتان آورده شده است.

 

یک فضای آرام و راحت را انتخاب کنید

مکانی در خانه و سطحی را انتخاب کنید که هر دو احساس راحتی کنید. اگر سگ شما نسبت به این روش ترس از خود نشان داده است، این ممکن است به سگ شما اطمینان دهد.

از یک دست ملایم استفاده کنید

بسته به ترجیحات سگ شما در مورد تماس فیزیکی، ممکن است لازم باشد روتین ماساژ خود را به آرامی شروع کنید. اگر حیوان خانگی شما درد دارد یا مناطقی از بدن دارد که دوست ندارند لمس شوند، این مناطق را برای آخر رها کنید. با ضربه های ملایم شروع کنید و با دستان خود حرکات طولانی و کششی انجام دهید. کف دست شما بهترین ابزار شماست. فشار باید به تدریج افزایش یابد و مراقب باشید که به استخوان ها یا مفاصل فشار نیاورید.

تکنیک های ماساژ

تا اینجا روش اصلی ماساژ سگ را شرح دادیم. اما تکنیک های زیر ممکن است نتایج رضایت بخشی داشته باشند.

Effleurage

این تکنیک شامل حرکت در یک حرکت دایره ای با استفاده از کف دست است.

ضربی

در حالی که دستان خود را کاپ کرده اید، به آرامی با حرکت بالا و پایین به بدن حیوان خانگی خود ضربه بزنید. شما همچنین می توانید این کار را با نوک انگشتان خود انجام دهید.

اصطکاک

تکنیک ماساژ اصطکاکی به منظور افزایش گردش خون و کاهش تنش در عضلات و مفاصل است. انگشتان خود را عمود (در زوایای قائمه) بر روی گروهی از عضلاتی که روی آنها تمرکز می کنید حرکت دهید. از فشار استفاده کنید اما مراقب باشید درد ایجاد نکنید.

پشت پاها را ماساژ دهید

ماساژ سگ همچنین می تواند بر روی پاها و باسن تمرکز کند. این کار زمانی توصیه می شود که حیوانات خانگی مسن هستند یا آسیب یا بیماری دارند که بر تحرک آنها تأثیر می گذارد، مانند آرتریت ، فشار ملایم با هر دو انگشت شست که عضله ران را لمس کرده و دایره "C" یا رو به عقب ایجاد می کند، اعمال می شود.