سالمونلا در گربه ها

سالمونلا در گربه ها

سالمونلا یک باکتری روده ای است که می تواند باعث عفونت در گربه ها  شود .

سالمونلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، به این معنی که این باکتری می تواند بین حیوانات و انسان ها منتقل شود. زمانی که گربه به باکتری سالمونلا آلوده شود به آن سالمونلوز می گویند. گربه های فضای باز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند زیرا اغلب با پرندگان کوچک حامل این باکتری در تماس هستند. آنها همچنین می توانند از طریق تماس با مدفوع سایر گربه ها، پرندگان یا سایر حیوانات آلوده و همچنین از طریق تغذیه مواد خام آلوده شوند. این بیماری بیشتر در گربه‌های جوان و گربه‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف‌شده بروز می‌کند.

علائم سالمونلوز

بسیاری از گربه ها هیچ علائمی ندارند یا فقط علائم خفیف دارند، اما این بیماری می تواند شدید و تهدید کننده برای زندگی  گربه ها باشد. علائم رایج عبارتند از:

  • تب
  • استفراغ
  • اسهال (گاهی اوقات خونی)
  • کاهش اشتها
  • دردهای شکمی
  • کاهش رفاه عمومی
  • کم آبی بدن
  • در موارد نادر، سالمونلوز همچنین می تواند منجر به عفونت مغز، خون، دستگاه تنفسی و اندام های تناسلی شود.

تشخیص

تشخیص از طریق نمونه‌های مدفوع که برای باکتری‌ها کشت می‌شوند انجام می‌شود، اما اگر حیوان علائم فوق را داشته باشد، آزمایش خون و تصویربرداری نیز ممکن است کمک کند.

رفتار

بیشتر گربه‌ها خود به خود بهبود می‌یابند، اما اگر بسیار بیمار شوند، بسته به علائمشان باید تحت مراقبت‌های حمایتی قرار گیرند. درمان حمایتی می تواند به عنوان مثال، قطره های مایع، مسکن ها، محرک های اشتها و/یا داروهایی برای تسکین حالت تهوع و استفراغ باشد. آنتی بیوتیک ها به طور معمول داده نمی شوند، زیرا فرد می خواهد از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کند ، اما ممکن است در برخی موارد مرتبط باشد.

یک گربه آلوده می تواند عفونت را برای چند هفته گسترش دهد. بنابراین، مراقبت از بهداشت هنگام دست زدن به گربه بسیار مهم است:

اجازه ندهید که گربه با سطوحی که غذای شما یا غذای حیوانات دیگر در آن قرار می گیرد تماس پیدا کند.

پس از تماس با گربه، و به خصوص هنگام تمیز کردن ظرف خاک بستر و پاک کردن استفراغ، حتما دستان خود را بشویید.

برای پیگیری وضعیت عمومی گربه و جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت ها از طریق مدفوع، گربه را در اولین دوره در داخل خانه نگه دارید.

اگر چندین حیوان در خانه وجود داشته باشد، قوانین بهداشتی برای همه حیوانات اعمال می شود که همه آنها ناقل بالقوه هستند، از جمله حیوانات بدون علامت.

سعی کنید حیوان آلوده را از کودکان خردسال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند جدا نگه دارید.

چه زمانی به دامپزشک مراجعه کنیم؟

اگر گربه شما هر یک از علائم بالا را داشت، همیشه با سامانه دامپزشک مشورت کنید. برای دریافت مشاوره همین الان روی کلمه مشاوره بزن و دکتر حیوان خانگی خودتون رو انتخاب کنید یا با شماره 02128426719  تماس بگیرید.