کریستال های ادراری در گربه ها

کریستال های موجود در ادرار از منظر پزشکی، "کریستالوری" نامیده می شوند. کریستالوری در گربه ها زمانی رخ می دهد که ادرار بسیار غلیظ باشد، همچنین کریستالوری همیشه نشانه عفونت ادراری یا تشکیل سنگ کلیه نیست.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تشکیل کریستال ها در ادرار زمانی اتفاق می افتد که غلظت بالایی از مواد معدنی کریستال ساز که به طور طبیعی در ادرار قرار دارند، وجود داشته باشد. این مواد معدنی می توانند به هم چسبیده و کریستال تشکیل دهند. سایر عواملی که می توانند باعث ایجاد کریستال در گربه ها شوند عبارتند از:

  • ادرار غلیظ غیر طبیعی
  • ادرار با pH غیرمعمول
  • رژیم غذایی
  • مصرف برخی از سموم

انواع مختلفی از کریستال های ادرار وجود دارد. بنابراین وقتی گربه شما دچار کریستالوری می شود، دامپزشک باید تعیین کند که نوع کریستال چیست تا بتواند یک رویکرد درمانی مناسب ایجاد کند. ایجاد کریستال های ادراری می تواند نشانه ای از یک مشکل زمینه ای در گربه باشد که باید سریعا شناسایی شود. تا زمانی که علت زمینه ای برطرف نشود، کریستال های ادرار یک معضل مزمن خواهند بود.

چرا گربه ها کریستال ها و سنگ های ادراری ایجاد می کنند؟

ادرار گربه ها بسیار غلیظ و اسیدی است که آنها را مستعد کریستال های ادراری و حتی تشکیل سنگ می نماید. وجود برخی مواد معدنی یا فراوانی یا کمبود مواد دیگر در ادرار می تواند خطرات را برای گربه ها چند برابر کند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی گربه، PH ادرار و التهاب یا عفونت عوامل مهمی در تشکیل کریستال های ادراری هستند.

بسیاری از دامپزشکان بر این باورند که مواد معدنی سنگ ساز اضافی در ادرار کریستال هایی را تشکیل می دهند که به هم چسبیده و منجر به تشکیل سنگ های ادراری می شوند. با گذشت زمان، اندازه سنگ به تدریج افزایش می یابد.

برخی از سنگ های ادراری ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا بزرگ شوند و مشکل ایجاد کنند. برخی از سنگ‌ها می‌توانند در مجرای ادرار رسوب کرده و مجرای ادرار را مسدود کنند.

در گربه ها، سنگ هایی که در دستگاه ادراری فوقانی ایجاد می شوند، بیشتر اگزالات کلسیم هستند. درصد زیادی از اگزالات کلسیم نیز در دستگاه ادراری تحتانی یافت می شود. در گربه ها وجود سنگ‌های اگزالات کلسیمی با هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپرکلسمی ایدیوپاتیک و سایر بیماری هایی که باعث افزایش دفع کلسیم در ادرار می‌شوند، مرتبط است.

علائم کریستال ها و سنگ های ادراری در گربه ها :

گربه‌هایی که دارای سنگ‌های ادراری بسیار ریز هستند، معمولاً هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال، وجود سنگ های بزرگتر در دستگاه ادراری تحتانی می تواند باعث انسداد و تحریک بافت پوششی مجرای ادرار شود. این اقدامات می تواند در ادرار اختلال ایجاد کند.

متأسفانه، تشخیص اینکه گربه شما درد دارد دشوار است. گربه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هرگونه نشانه‌ای از درد و ناراحتی را پنهان کنند، ویژگی‌ای که از اجداد وحشی خود به ارث برده‌اند. در طبیعت، نمایش درد آسیب پذیری را نشان می دهد که می تواند این موجودات را به اهداف اصلی شکارچیان تبدیل نماید.

در صورت وجود این مشکلات، گربه های مبتلا ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • ناتوانی در دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار آهسته یا دردناک
  • سنگ کلیه در گربه ها نادر است و معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند، مگر زمانی که وجود آنها در کلیه ها باعث التهاب شود یا به حالب منتقل شوند. سنگ در حالب می تواند منجر به استفراغ و افسردگی شود. همچنین ممکن است درد در کلیه های گربه و اطراف آن وجود داشته باشد.
  • سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده و همچنین خدماتی مانند واکسیناسیون ، انگل تراپی ، ویزیت عمومی ، ادامه درمان و پانسمان و بسیاری دیگر از خدمات درمانی را در منزل بدون هزینه ایاب و ذهاب انجام می دهد تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان شما سلامت حیوانات خانگی شما کمتر در خطر باشد .