گرمازدگی در گربه ها

بسیاری از گربه‌ها گرما را دوست دارند، اما درست مانند انسان‌ها، اگر برای مدت طولانی در معرض دمای شدید هوا قرار بگیرند، ممکن است دچار گرمازدگی شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برخلاف سگ سانان، گربه ها به طور معمول برای تنظیم دمای بدنشان نفس نفس نمی زنند. در نتیجه، دمای بدن آن ها می تواند به سرعت افزایش یابد. دمای بدن بالای 105 درجه فارنهایت برای گربه ها نگران کننده است و در صورت ادامه دار شدن می تواند منجر به مرگ شود.

نشانه های گرمازدگی :

علائم اولیه گرمازدگی ممکن است نامحسوس باشد. اگر گرمازدگی درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود. علائمی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از : تنبلی، زبان قرمز تیره، لثه های بسیار کم رنگ یا قرمز تیره، بی حالی، ضعف یا لرزش، استفراغ و اسهال، مشکل در تنفس، تشنج و از دست دادن هوشیاری 

علل گرمازدگی :

دمای طبیعی بدن گربه 100.4 تا 102.5 درجه فارنهایت است. دمای بیش از 103 درجه فارنهایت باید نگرانی هایی را برای یک مشکل احتمالی ایجاد کند.

یکی از شایع ترین علل گرمازدگی در گربه ها گیر افتادن در یک فضای گرم و بسته است. در هوای گرم هرگز گربه خود را در ماشین یا مکان هایی با تهویه ضعیف رها نکنید.

نژادهای پوزه کوتاه (براکی سفالیک) بیشتر از سایر نژادها در معرض گرمازدگی هستند. گربه‌های دارای اضافه وزن، بچه گربه‌ها، آن‌هایی که خز بلند و ضخیم دارند یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا تنفسی دارند نیز بیشتر از سایرین در معرض خطر گرمازدگی هستند.

 

چگونه از گرمازدگی در گربه خود جلوگیری کنیم؟

1- می‌توانید با تجهیز محیطی با دمای کنترل‌شده (داخل خانه) یا ایجاد سایه (در فضای باز) به گربه خود کمک کنید تا از قرار گرفتن در معرض دمای شدید اجتناب کند.

2- مطمئن شوید که گربه شما می تواند در محیط آزادانه جابه جا شود و به مناطق خنک و دارای تهویه مناسب دسترسی داشته باشد.

3- گربه ها و بچه گربه های مسن اغلب به گرما حساس تر هستند. در روزهای گرم همیشه مراقب آنها باشید.

4- وقتی هوا گرم شد، همیشه ظروف حاوی آب تازه را در اختیار گربه خود قرار دهید.

5- وقتی هوا گرم است، هرگز گربه را در ماشین تنها نگذارید، حتی اگر برای مدت کوتاهی به دور از ماشین باشید.

 

برای کمک به گربه خود در خانه چه کاری می توانید انجام دهید؟

1- گربه خود را به یک منطقه خنک و آرام منتقل کنید.

2-سریعا برای گربه خود آب شیرین مهیا نمایید. می توانید از یک سرنگ کوچک برای ریختن قطرات آب روی زبان گربه استفاده کنید. گربه را مجبور نکنید که حجم زیادی آب بنوشد یا به زور سرنگ را وارد دهانش نکنید.

3-به طور متناوب گربه را با خیس کردن موهای بدنش خنک کنید، اما هرگز سر او را در آب فرو نکنید.

4- دمای بدن گربه را از طریق مقعد هر پنج دقیقه اندازه گیری کنید.

هرگز بدون مشورت با دامپزشک خود در زمان گرمازدگی، به گربه داروی ضدالتهابی یا داروی دیگری ندهید.

سامانه دامپزشک یک مرکز دامپزشکی آنلاین جهت خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد که در هر ساعت از شبانه روز امکان مشاوره تلفنی را برای شما فراهم کرده و همچنین خدماتی مانند واکسیناسیون ، انگل تراپی ، ویزیت عمومی ، ادامه درمان و پانسمان و بسیاری دیگر از خدمات درمانی را در منزل بدون هزینه ایاب و ذهاب انجام می دهد تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان شما سلامت حیوانات خانگی شما کمتر در خطر باشد .