سرطان در گربه ها

سرطان که نئوپلازی نیز نامیده می‌شود، در گربه‌ها به روش‌های مختلف و اغلب به صورت غیر اختصاصی ظاهر می‌شود. با وجود اینکه سرطان معمولاً در گربه‌های مسن تشخیص داده می‌شود، برخی سرطان‌ها می‌توانند در گربه‌ها در هر سنی ایجاد شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، انواع مختلفی از سرطان ها وجود دارد و از آنجایی که علائم آن ها بسیار متنوع هستند، هرگونه توده یا برآمدگی، زخمی که بهبود نمی یابد، تغییر در رفتار از جمله اشتها، وزن، عادات ادراری، اغلب نیاز به بررسی بیشتر توسط دامپزشک دارد که به شما در ابتدا ویزیت و چکاپ سلامت در منزل توسط تیم دامپزشک را توصیه می کنیم. 

سرطان خوش خیم و یا بدخیم :

نئوپلازی می تواند بدخیم یا خوش خیم باشد. سرطان خوش خیم به این معنی است که تومور به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابد. اما با این حال، تومور می تواند رشد کند و بسته به مکان ممکن است نیاز به حذف توده داشته باشد.

سرطان بدخیم به غدد لنفاوی و همچنین سایر اندام های بدن مانند ریه ها، استخوان ها، مغز، چشم ها، دهان، پوست، کبد، کلیه ها و غیره گسترش می یابد. تومورهای بدخیم کوچکی که زود تشخیص داده می شوند و هنوز به اندام های دیگر گسترش نیافته اند، اغلب می توانند با جراحی برداشته شوند.

در موارد سرطان های بدخیم، شیمی درمانی نیز بسته به نوع سرطان می تواند سودمند باشد.

در خصوص حیوانات مبتلا به سرطان یا بیماری های پیچیده از این قبیل به شما استفاده از پرونده الکترونیک سلامت  را توصیه میکنیم که تمامی معاینات ، دارو و سایر اطلاعات دامپزشکی پت شما در آن ثبت شده باشد و توسط دامپزشکان قابل بررسی می باشد .

  

انواع رایج سرطان در گربه ها :

انواع مختلفی از سرطان در گربه ها دیده می شود. در لیست زیر انواع مختلفی از سرطان های شایع در گربه ها آورده شده است. توجه داشته باشید که گربه‌ها می‌توانند سرطان‌های دیگری را که در لیست زیر ذکر نشده نیز ایجاد کنند.

سرطان خون

لنفوم

تومور های ماست سل

فیبروسارکوم

تومورهای پستانی

علل بالقوه سرطان در گربه ها :

اغلب دلایل ابتلای گربه ها به سرطان ناشناخته می باشد. عوامل پر خطر یا بیماری های دیگری وجود دارد که می توانند باعث ایجاد سرطان در گربه ها شوند، از جمله موارد زیر:

1- ویروس لوسمی گربه

2- گربه های ماده عقیم نشده در معرض خطر تومورهای  پستانی هستند

3- قرار گرفتن در معرض نور خورشید در گربه هایی که رنگدانه های کمی دارند (به خصوص گوش، بینی، صورت)

4- غذای کنسرو شده گربه، کنسرو ماهی تن و دود سیگار

5- برخی از نژادهای خاص می توانند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های خاص باشند

6- مرتبط با واکسن های حاوی ادجوانت هیدروکسید آلومینیوم

7- تزریق هورمون

 سامانه دامپزشک تخصصی ترین مرکز خدمات دامپزشکی در کشور می باشد که امکاناتی از قبیل خدمات درمانی در منزل و همچنین مشاوره با متخصصین دامپزشکی از سراسر کشور را فراهم کرده است که به شما این امکان را میدهد در خصوص سرطان ها با چندین دامپزشک از سراسر کشور مشورت داشته باشد تا بهترین عملکرد در خصوص گربه شما به کار گرفته شود .