آلرژی در اسب ها

با فرا رسیدن فصل بهار و فعالیت بیشتر حشرات و گرده افشانی گل ها ، غلظت آلرژن های محیطی بسیار بیشتر از قبل می شود. این امر هم برای انسان ها و هم اسب هایشان مشکل ساز می باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، متأسفانه این آلرژن ها فقط در انسان مشکل ساز نیستند، بلکه تحریک گرده گل ها در اسب‌ها نیز رایج است. این واکنش‌ها اغلب در بهار گزارش می‌شوند، زیرا در این زمان بسیاری از گیاهان و درختان شروع به شکوفه دادن و گرده افشانی می‌کنند.

علائم رینیت آلرژیک فصلی :

بینی اسب‌ها مانند فیلتر هوا عمل می‌کند و حاوی لایه‌ای از مخاط چسبنده و موهای ریز است تا از ورود خاک و گرد و غبار به ریه‌ها جلوگیری کند.

راه‌های هوایی در ریه‌ها همچنین دارای پوشش محافظی از مخاط و برآمدگی‌های میکروسکوپی مو مانند به نام مژه‌ها هستند که میکروب‌ها و مواد تحریک‌کننده را مدام به سمت بالا و خارج از ریه‌ها هدایت می کنند و از بین می‌برند.

اگر سیستم تنفسی اسب شما به گرده ها حساس باشد، پوشش ظریف راه های هوایی تحریک می شود. التهاب حاصل ممکن است به صورت علائمی ظاهر شود، از جمله:

  • سرفه کردن
  • تکان دادن سر
  • بی حالی
  • بی تمرکزی
  • عملکرد ضعیف
  • مشکلات رفتاری
  • ترشحات بینی و چشم

برای کمک به اسب خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر اسب شما این علائم را نشان می دهد، ممکن است از آلرژی به گرده که به عنوان رینیت آلرژیک فصلی نیز شناخته می شود، رنج می برد.

پیگیری درمان بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم درمان، التهاب ریه مرتبط با آلرژی های فصلی می تواند اسب شما را مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی کند.

با توجه  به حساسیت بالای اسب ها به دارو و درمان به شما توصیه میکینیم قبل از هر اقدامی با یک دامپزشک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید (برای دریافت مشاوره کلیک کنید)

به طور معمول، اولین گام در مدیریت آلرژی، اجتناب از گرده تا حد ممکن است.در قدم بعدی می توان موارد زیر را توصیه نمود :

1- در ساعات اولیه روز از بیرون بردن اسب خود، خودداری کنید. به طور معمول، تعداد گرده ها بین ساعت 5:00 صبح تا 10:00 صبح به بالاترین حد خود می رسد.

2- وقتی بیرون هستید، از اسب خود به کمک تجهیزاتی مانند تورهای گرده یا ماسک های صورت محافظت کنید.

3- در صورت امکان، از رفت و آمد در مکان‌هایی که می‌دانید گرده‌های گل در آنجا غلظتشان بیشتر می باشد، اجتناب کنید.

4- مکمل های تنفسی زیادی در بازار وجود دارد، که ممکن است به عنوان بخشی از رویکرد مدیریتی شما مصرف شوند.

درمان رینیت آلرژیک فصلی :

جهت تشخیص تفریقی، معاینه فیزیکی همراه با آزمایش‌های تشخیصی مورد نیاز است.

این به این دلیل است که علائم رینیت آلرژیک فصلی مشابه سایر بیماری ها مانند عفونت های تنفسی ویروسی است. اگر تشخیص داده شد اسب شما حساسیت به گرده دارد، مراحل بالا به شما کمک می کند تا علائم  و ناراحتی اسب خود را کاهش دهید.

داروهای تجویزی معمولاً شامل کورتیکواستروئیدها یا «استروئیدها» و گشادکننده‌های برونش است. این داروها جهت کنترل و کاهش علائم بالینی تجویز می شوند.

برونکودیلاتورها برای شل کردن ماهیچه های مجاری هوایی و باز نگه داشتن آنها استفاده می شوند. با مشورت با دامپزشکان وبسایت دامپزشک که در حوزه ی اسب فعالیت می کنند، می توانید یک برنامه درمانی برای کمک به اسب خود ایجاد کنید.