نحوه تجویز دارو های دامپزشکی

امروزه با گسترش نگهداری حیوانات خانگی، اصول مراقبت و بهداشت و دامپزشکی حیوانات نیز، مورد اهمیت قرار گرفته است. چکاپ دوره ای، واکسیناسیون، انگل زدائی و تجویز داروهای دامپزشکی برای حفظ سلامتی حیوان، ضروری می باشد. از آنجا که هر کدام از حیوانات خصوصیت خاصی دارند، تجویز داروها نیز در آنها متفاوت است.

داروهای دامپزشکی بسته به نوع حیوان، نوع و شکل دارو، وضعیت بیماری، طول مدت درمان و آرام بودن حیوان، به شکل های مختلفی تجویز می شوند.

چرا داروهای دامپزشکی تزریقی، بهتر هستند؟

به دلیل تاثیر سریع تر و مطمئن تر، راحتی استفاده از آن و اطمینان از دریافت دارو توسط حیوان، دامپزشکان، داروهای تزریقی را ترجیح می دهند.

نحوه تزریق داروهای دامپزشکی به چه صورت است؟

تشخیص دامپزشک به دلیل نوع بیماری و نوع دارو، در تزریق دارو مؤثر است. ممکن است وریدی و با سرم انجام شود و یا عضلانی و زیر پوستی باشد. همچنین آرام بودن حیوان نیز تاثیر زیادی در نحوه تجویز دارد. به عنوان مثال سگی که ناآرام می باشد، تزریق زیر پوستی کمتر از عضلانی، تحریکش می کند. یا در تزریق سِرم، فرم وریدی آن، نسبت به عضلانی، کمتر حیوان را اذیت می کند.

نکات تجویز داروهای دامپزشکی

  1. با توجه به اینکه تزریق و تجویز دارو، بسته به شرایط حیوان، متفاوت است، از انجام دادن آن بدون مراجعه به دامپزشک، خودداری کنید.
  2. حیوانات همانند انسان، ممکن است نسبت به داروها، حساسیت داشته باشند و بعد از تزریق دچار شوک شوند. بنابراین بعد از تزریق دارو و واکسن، 10 دقیقه در کیلینیک دامپزشکی منتظر بمانید تا در صورت وارد شدن شوک به حیوان، دامپزشک اقدام درمانی لازم را انجام دهد.
  3. در هنگام تجویز داروهای دامپزشکی به دلیل احتمال واکنش ناگهانی حیوان، اجازه دهید دامپزشک دهان حیوانتان را ببندند.
  4. برای مقید کردن سگ ها، ممکن است دامپزشک از روش بچه گربه (بلند کردن تز پشت گردن) استفاده کند. لطفا در این موارد از اقدام دامپزشک، جلوگیری نکنید. بنابراین در مقید کردن حیوان توسط متخصص، به او کمک کنید چراکه گاهی تزریق یک دارو نیاز به کمک چند نفر دارد.
  5. اگرچه دامپزشکان به دلیل سهولت و اطمینان از اثرگذاری، داروهای تزریقی را ترجیح می دهند، اما گاهی ممکن است نوع خوراکی آن را تجویز کنند. بنابراین شما باید نحوه خوراندن داروهای خوراکی(قرص، شربت و...) را یاد بگیرید تا اطمینان حاصل کنید حیوان آن را خورده است.(دیده شده سگ ها بعد از مدتی، قرص را در دهان خود نگه داشته و دور از چشم صاحبان خود، بیرون می اندارند.)
  6. داروهای دامپزشکی که به صورت شربت هستند، راحت ترین نوع آن می باشند که خوراندن آن به سگ ها و گربه ها آسان تر از قرص ها می باشد. در خوراندن شربت می توانید از سرنگ استفاده کنید. دقت کنید که شربت در انتهای زبان ریخته شود تا حیوان دچار سرفه نشود.
  7. اگر داروی حیوان، دارای طعم و بوی خاصی نباشد، می توانید با غذای او، مخلوطش کنید. توجه داشته باشید که حیوان تمام غذای خود را بخورد تا از خوردن دارو توسط حیوان، اطمینان حاصل کنید. در سگ ها نیز می توانید، داروهای قرصی را داخل گوشت قرار داد تا ضمن خوردن آن، قرص را نیز دریافت کند. دقت کند که گوشت ها در تکه بزرگ و دارای استخوان نباشند.

نحوه خوراندن قرص به حیوانات چگونه است؟

در تجویز داروهای دامپزشکی که به صورت قرص هستند، شما می توانید آن را در ضمن غذای حیوان(نظیر جاسازی آن در تکه ها گوشت) به او بخورانید. چنانچه این راه فایده ای نداشت و چاره ای جز راه عادی نداشتید، می توانید با یک دست پوزه سگ را بگیرید تا دهانش باز شود سپس قرص را به انتهای حلق بیاندازید و با کمک انگشتان، آن را تا ته حلق فرو کنید. مطمئن شوید که حیوان قرص را دریافت کرده است(بعد از چند بار بیرون آوردن زبان متوجه دریافت آن توسط حیوان می شوید).

چگونگی استفاده از پماد و قطره در حیوانات

برای استفاده از داروهای دامپزشکی که به صورت پماد و قطره هستند، حیوان را در حالت آرام و ریلکس قرار دهید، سپس به آرامی پلک پایین را به پایین بکشید و در ادامه قطره را داخل چشم بریزید. پماد های چشمی نیز به همین صورت است که بهتر است آنها را در یخچال نگهداری نکنید تا سفت نشود.

همچنین برای جلوگیری از لیس زدن پماد های روی زخم توسط حیوانات، آنها را مالش دهید تا جذب پوست شوند.