واکسیناسیون در سگ ها

واکسیناسیون سریعترین و موثرترین راه جهت محافظت از سگ شما در برابر بیماریهای قابل پیشگیری است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اکثر بیماری هایی که واکسیناسیون در برابر آنها انجام می شود، ویروسی هستند. به این معنی که اگر سگ شما آلودگی ویروسی داشته باشد، هیچ درمان مستقیمی وجود ندارد. برخی از این بیماری ها با درمان های حمایتی قابل کنترل هستند، اما برخی دیگر می توانند کشنده باشند.

 

دیستمپر، آدنوویروس-2، پاروویروس و پاراآنفلوآنزا :

دامپزشکان اغلب از واکسن های ترکیبی برای این چهار ویروس استفاده می کنند. به این معنی که با یک تزریق، سگ شما در برابر چندین بیماری مختلف محافظت می شود.

نام این واکسن ترکیبی یا پلی والان DAPP یا DHPP می باشد. این واکسن برای توله سگ هایی با سن بیشتر از 6 هفته توصیه می شود. واکسن دوم 3-4 هفته بعد تزریق می شود. یادآورهای واکسن باید هر 3-4 هفته یکبار تا زمانی که توله سگ به سن 16 هفتگی می رسد، ادامه یابد.

بوسترهای واکسن بعد از سن 16 هفتگی یا 4 ماهگی، بسته به توصیه سازنده هر 1-3 سال یکبار تزریق می شود. بوسترها (یادآور سالیانه ی واکسن) ضروری هستند، زیرا پاسخ ایمنی بدن به طور طبیعی در طول زمان کاهش می یابد.

دیستمپر: یک عفونت ویروسی که علائمی مانند استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی و عصبی ایجاد می کند. این بیماری ویروسی می تواند کشنده باشد.

آدنوویروس 2 (هپاتیت عفونی سگ) : باعث آسیب شدید به کبد و کلیه می شود و این بیماری نیز می تواند کشنده باشد.

پاروویروس : یک عفونت ویروسی که باعث اسهال دردناک و شدید، استفراغ و کم آبی بدن می شود و در بیش از 25 درصد موارد ابتلا می تواند کشنده باشد. این بیماری بیشتر توله سگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه سگ های بالغ نیز می توانند آلوده شوند. این بیماری ویروسی  بسیار مسری است و به سختی از محیط های آلوده حذف می شود.

پاراآنفلوآنزا : یک ویروس تنفسی که جزء بیماری های کنل کاف (سرفه لانه) است. واکسیناسیون احتمال ابتلا به این عفونت را کاهش داده و از شدت بیماری می کاهد.

لپتوسپیروز : لپتوسپیروز یک عفونت ناشی از باکتری لپتوسپیرا است. این میکرو ارگانیسم در سراسر جهان یافت می شود و می تواند از طریق تماس با خاک و آب آلوده منتقل شود. این عفونت می تواند باعث نارسایی کلیه و کبد در سگ ها شود.

هاری :

هاری یک بیماری ویروسی در پستانداران است که باعث بیماری شدید سیستم عصبی مرکزی می شود. اغلب از طریق گاز گرفتن یا تماس با بزاق حیوان آلوده منتقل می شود. هاری تقریباً همیشه کشنده است و خطر بزرگی برای سلامت انسان و حیوانات به همراه دارد.

تمامی سگ ها حداکثر تا سن 6 ماهگی نیاز به واکسیناسیون هاری دارند.

واکسن هاری را می توان در 12 هفتگی تزریق کرد. سپس بوستر آن 1 سال بعد تزریق می شود.

هیچ وقت برای شروع یک برنامه واکسیناسیون برای سگتان دیر نیست. اگر سگ مسن‌تری دارید یا واکسن‌های سگتان به تاخیر افتاده است، برای مشاوره در مورد پروتکل‌های مناسب واکسیناسیون، حتما با دامپزشکان وبسایت دامپزشک تماس بگیرید.

به شما توصیه میکنیم با توجه به احتمال بالای درگیری ویروسی در توله سگ های واکسینه نشده حتما مراحل اولیه واکسیناسیون را در منزل انجام دهید و در همین راستا سامانه دامپزشک با تیمی از دامپزشکین مجرب در خدمت گذاری به شما حاضر می باشد.( ثبت درخواست واکسیناسیون در منزل ) 

توله سگ ها و سگ های مسن (سالمند) سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سگ های بالغ دارند، بنابراین بسیار مهم است که به طور کامل واکسینه شوند.

مطالب مرتبط :

واکسیناسیون سگ های خانگی

واکسیناسیون سگ از چند ماهگی شروع می شود ؟