زنبور گزیدگی در حیوانات خانگی

سگ ها و گربه ها اغلب موجودات بسیار کنجکاوی هستند. آنها دوست دارند تمام تحرکات اطراف خود را بررسی کنند. بنابراین اگر در محدوده ی حضورشان حشره ای یافت شود، به احتمال زیاد آن ها در معرض خطر نیش یا گزیدگی توسط آن حشره قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در بسیاری از موارد، نیش زنبور می تواند علائمی مانند تورم، درد، قرمزی و خارش در محل ایجاد کند. سگ یا گربه شما ممکن است تا چند روز قبل از برطرف شدن علائم، کمی درد در محل گزیدگی داشته باشند.

با این حال، در موارد نادر، ممکن است حیوانات خانگی واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی نسبت به نیش زنبور داشته باشند. اگر علائم شدید باشد، لازم است به دامپزشک مراجعه کنید. جهت این امر می توانید از امکان ویزیت در منزل سامانه دامپزشک توسط دامپزشکان خبره و یا مشاوره ی تلفنی جهت کنترل شرایط بهره مند شوید.

اگر حیوان خانگی شما توسط زنبور دچار گزیدگی شد چه باید کرد؟

1-  سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. در اکثر موارد زنبور گزیدگی نیازی به درمان اضطراری ندارد.

2- با دقت به پوست حیوان خانگی خود نگاه کنید تا ببینید آیا می توانید باقی مانده نیش در پوست را پیدا کنید. در صورت امکان از ذره بین و موچین برای جدا کردن نیش استفاده کنید.

3- اگر در برداشتن نیش مشکل دارید، می توانید محل را به کمک تیغ بتراشید تا دسترسیتان به پوست آسان تر شود.

4- به هیچ وجه ناحیه گزش را فشار ندهید، زیرا ممکن است سم بیشتری در بافت ها آزاد شود.

5- محل گزش را با آب و صابون یا محلول رقیق کلرهگزیدین تمیز کنید.

6- اگر حیوان خانگی شما درد دارد، می توانید پوست را با یک تکه یخ پیچیده شده در یک پارچه تمیز و مرطوب خنک کنید.

7- از خاراندن یا لیس زدن محل گزش توسط حیوان خانگیتان جلوگیری کنید.

 

چه زمانی با دامپزشک خود تماس بگیرید :

1- اگر حیوان خانگی شما در جایی از سر، گردن، بینی، دهان یا گلو گزیده شده باشد. در این حالت ممکن است خطر بروز علائم شدید تنفسی وجود داشته باشد.

2- مشکل در تنفس، بلع، خوردن یا آشامیدن

3- درد، تورم، خارش یا عفونت مداوم در محل گزش یا مشکوک به گزیدگی

4- اگر حیوان خانگی شما سابقه ی واکنش شدید آلرژیک نسبت به مواد آلرژی زا دارد

در این هنگام دامپزشک حیوان خانگی شما را به دقت معاینه می کند تا شدت واکنش آلرژیک او را مشخص کند. اکثر گزیدگی ها را می توان به صورت موضعی با کرم کورتیکواستروئید یا سایر داروهای ضد درد یا ضد التهاب درمان کرد. ممکن است آنتی هیستامین های خوراکی یا سایر داروها نیز تجویز شود.

لطفاً توجه داشته باشید که هرگز بدون مشورت با دامپزشک به حیوان خانگی خود دارویی ندهید.

اگر حیوان خانگی شما واکنش آنافیلاکتیک داشته باشد، ممکن است به درمان های تهاجمی تری نیاز داشته باشد. حیوان خانگی شما ممکن است به مدت 2-3 روز تحت نظارت دامپزشک قرار گیرد.

در طول این مدت، ممکن است به سگ یا گربه شما داروهایی جهت کمک به کنترل فشار خون و ضربان قلب داده شود. در این گونه موارد سرم تراپی نیز ممکن است مورد نیاز باشد. همچنین آزمایش خون و ادرار ممکن است برای ارزیابی عملکرد اندام های داخلی مورد استفاده قرار گیرد.