سلامت دندان در خرگوش

خرگوش ها در مجموع 28 دندان دارند. این دندان ها شامل 6 دندان پیش، 10 دندان پیش آسیاب و 12 دندان آسیاب می باشد. تمام 28 دندان خرگوش به مراقبت های بهداشتی و رسیدگی نیازمند است.

یه گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دندان نیش در خرگوش ها وجود ندارد. آنها دارای 4 دندان پیش بالایی هستند و دو دندان بسیار کوچکتر پیش نیز دارند که از منظر آناتومی دقیقا پشت دندانهای پیش بزرگتر پنهان شده اند. به این دو دندان پیش کوچکتر دندان میخی نیز می گویند.

در خرگوش‌ها، هنگامی که دهان بسته است، دندان های پیش فوقانی بزرگتر در جلو و دندان پیش کوچک در پشت قرار دارند و دندان های پیش فک پایین را از دید پنهان می‌کنند. این ساختار به خرگوش اجازه می‌دهد تا دندان‌های پیش خود را آسیاب کرده و سوهان بکشد. این امر بسیار حائز اهمیت است زیرا این دندان‌ها هر هفته حدود 2 میلی‌متر رشد می‌کنند!

فک فوقانی خرگوش از فک پایین بازتر است و فقط می توانند دهان خود را 20 تا 25 درجه باز کنند. این امر می تواند ارزیابی کامل همه دندان های خرگوش را برای دامپزشکان دشوار کند.

خرگوش ها چگونه غذا را با دندان می گیرند و می جوند؟

خرگوش ها یونجه و سبزیجات را با دندان های پیش خود طی یک حرکت عمودی گاز می گیرند. برای جویدن غذا، خرگوش از دندان های پیش آسیاب و دندان های آسیاب طی یک حرکت افقی استفاده می کنند. لذا با توجه به حرکات افقی و عمودی دندان های خرگوش طی جویدن غذا، سوهان کشیدن آن ها و داشتن سطح مطلوب جهت سهولت غذا خوردن، امری بسیار حیاتی به شمار می رود.

برای سالم نگه داشتن دندان های خرگوشم چه کنم؟

شما نیازی به مسواک زدن دندان های خرگوش خود در خانه ندارید زیرا تاج دندان های آنها به طور مداوم رشد می کند و به کمک ساییده شدن، جایگزین می شوند. این بدان معنی است که سطح تاج دندان به اندازه ی کافی و طولانی مدت در معرض مواد غذایی نیست که جرم یا پلاک قابل توجهی بر روی سطح آن ایجاد شود و مسواک زدن به جلوگیری از آن کمک کند.

شما باید مطمئن شوید که رژیم غذایی مناسبی برای خرگوش خود دارید تا به آنها کمک کنید دندان های خود را سالم نگه دارند. یونجه باید بخش اصلی رژیم غذایی باشد و به کاهش رشد بیش از حد دندان های آسیاب و پیش آسیاب کمک کند.

 

علل بیماری های دندانی در خرگوش ها

به غیر از رژیم غذایی نامناسب، سایر علل بیماری های دندانی در خرگوش ها عبارتند از مال اکلوژن (متولد شده با موقعیت غیر طبیعی فک)، ضربه (حمله توسط حیوان دیگر، برخورد به اجسام سخت، گاز گرفتن چیزی خیلی سفت) و بیماری متابولیک استخوان (کاهش کلسیم غیر طبیعی).

اگر دندان‌های خرگوش شما بیش از حد رشد کرده باشد، می‌تواند منجر به درد، مشکل در گرفتن لقمه غذایی و جویدن غذا شود. این اتفاقات در نهایت می تواند غذا خوردن را برای خرگوش شما به شدت سخت کند.

اگر متوجه شدید که دندان های خرگوشتان بیش از حد رشد کرده است و باعث ایجاد مشکل و درد شده است، می توانید از مشاوران آنلاین سامانه دامپزشک برای رفع این مشکل بهره مند شوید.

آبسه های دهانی در خرگوش ها :

به غیر از رشد بیش از حد دندان‌های پیش و پیش آسیاب و آسیاب، خرگوش‌ها همچنین می‌توانند دچار آبسه‌هایی در پایه دندان‌های خود شوند. این آبسه ها معمولاً پس از ضربه و شکستگی دندان ایجاد می شوند.

آبسه های پری آپیکال منجر به تخریب استخوان در جمجمه می شوند و از نوع خطرناک ترین آبسه های دندانی هستند. رادیوگرافی (اشعه ایکس) و سی‌تی اسکن جمجمه می‌تواند به شناسایی این آبسه‌ها، تعیین محل دندان آسیب‌دیده و ارائه ایده درباره شدت آسیب‌دیدگی استخوان فک کمک می کند.

درمان این آبسه ها بسیار دشوار است و نیاز به کشیدن دندان آسیب دیده، برداشتن هر گونه استخوان در اطراف دندان و درمان آنتی بیوتیکی دارد.