اهمیت مصرف ویتامین در حیوانات خانگی

اگر به سلامت خود اهمیت می دهید و روزانه ویتامین مصرف می کنید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا حیوان خانگی شما هم نیاز به مصرف ویتامین دارد یا خیر. آیا دادن همان ویتامینی که مصرف می کنید به حیوان خانگی خود بی خطر است؟ با خواندن این مقاله تا انتها در مورد فواید، ایمنی و خطرات مکمل‌های غذایی برای سگ‌ها و گربه‌ها بیشتر آشنا شوید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تغذیه خوب و با کیفیت برای سلامت و کیفیت زندگی حیوان خانگی شما مهم است. بهترین منبع برای شناسایی نیازهای غذایی حیوان خانگی شما دامپزشک شما است. دامپزشک می تواند برنامه غذایی را تنظیم کند که حاوی نیازهای اساسی تغذیه ای برای حیوان خانگی شما باشد. تغذیه حیوان خانگی شما با رژیمی که این نیازهای غذایی را برآورده کند، معمولاً نیاز به مصرف ویتامین یا مکمل های غذایی را از بین می برد.

سگ ها و گربه ها بسته به سن، سطح فعالیت و وضعیت سلامتی، نیازهای غذایی متنوعی دارند. برای رفع نیاز سگ یا گربه شما به مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری، رژیم غذایی متعادل توسط دامپزشک باید برای حیوان خانگی شما تهیه شود. برای این منظور از مشاورین آنلاین سامانه دامپزشک جهت دریافت برنامه های غذایی اصولی، می توانید کمک بگیرید.

اگر حیوانات خانگی ما دچار عفونت شوند یا جراحی غیرمنتظره ای داشته باشند، در طول دوره ی بهبودی نیاز به حمایت تغذیه ای بیشتری دارند. دامپزشکان اغلب ویتامین ها و/یا مکمل ها را در این دوره نقاهت توصیه می کنند.

حیوانات خانگی ما می توانند از ویتامین ها برای بسیاری از شرایط نامطلوب مانند آرتریت، بیماری تیروئید، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، مشکلات رفتاری و موارد دیگر بهره مند شوند. گاهی اوقات این مکمل های غذایی می توانند نیاز به داروهای تجویزی را کاهش دهند یا از بین ببرند. همیشه قبل از دادن هر گونه ویتامین یا مکمل یا کاهش و قطع داروی حیوان خانگی خود با دامپزشک صحبت کنید.

 

آیا ویتامین ها و مکمل های غذایی برای حیوانات خانگی بی خطر هستند؟

با وجود اینکه داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه (OTC) توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم می‌شوند، اما اکثر ویتامین‌ها و مکمل‌ها اینطور نیستند.

دادن ویتامین یا مکمل به صورت غیر اصولی به حیوان خانگی می تواند منجر به ناراحتی معده، عوارض جانبی ناخواسته و واکنش های نامطلوب با داروهای فعلی حیوان خانگی شما شود. اغلب اوقات تصور بر این است که چون ویتامین ها و مکمل ها OTC هستند، بی ضرر نیز هستند. با این حال، برخی از آنها می توانند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات کلیوی و بیماری های شدیدتر شوند که نیاز به مراقبت های دامپزشکی دارند.

ویتامین ها و مکمل های رایج انسانی که برای حیوانات خانگی سمی هستند :

1- ویتامین A

2- ویتامین D3 و آنالوگ های مصنوعی آن: کوله کلسیفرول، ارگوکلسیفرول، کلسیتریول،

3- 1،25-دی هیدروکسی کوله کلسیفرول، کلسی پوترین، کلسی پوتریول، تاکلسیتول

4- مکمل های بدنسازی

5- ویتامین ها و مکمل های حاوی زایلیتول

6- کافئین (اغلب در مکمل ها یافت می شود)

7- آهن

8- آلفا لیپوئیک اسید

ویتامین ها و مکمل های بسیار بیشتری نسبت به موارد ذکر شده در بالا وجود دارند که می توانند برای حیوانات خانگی سمی باشند. اگر حیوان خانگی شما هر گونه ویتامین و مکمل نامناسب را مصرف کرده  است، با دامپزشکان آنلاین سامانه دامپزشک جهت کنترل شرایط و جلوگیری از مسمومیت تماس بگیرید.