جلوگیری از گاز گرفتن در سگ ها

توله سگ ها و سگ های بالغ به دلایل مختلفی تمایل به گاز گرفتن دارند. درک روشنی از این که چرا این اتفاق می‌افتد و چند آموزش خوب و ساده می‌تواند بسیاری از مشکلات سگ ها با صاحبینشان را برطرف نماید!

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، توله سگ های جوان موجودات بسیار بازیگوشی هستند و تمایل دارند که در مورد محیط اطراف خود همه چیز را بدانند. آنها از بینی خود برای بو کردن و از گوش خود برای شنیدن استفاده می کنند، اما به نظر می رسد سگ ها از داخل دهان بردن اشیا جهت یادگیری و شناسایی ماهیت آن ها، بسیار لذت می برند.

برای ایمن نگه داشتن توله سگ خود، بسیار مهم است که آنها را به دقت تحت نظر داشته باشید و از نزدیک شدن آن ها به مواردی مانند سیم های برق، گیاهان سمی و وسایل گرم در منزل خودداری نمایید.

یک اسباب‌بازی مناسب جهت جویدن که می‌توانید برای سگ خود درست کنید این است که یک اسباب‌بازی طنابی (از نوع سگره‌ دار) بردارید و آن را در آب یا آب مرغ خیس کنید و در قسمت فریز یخچال بگذارید تا منجمد شود. ممکن است لازم باشد کمی کره بادام زمینی روی آن بمالید تا توله سگ در ابتدا به جویدن آن علاقه مند شود. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند و متوجه می شوند که این کار به بی حس شدن لثه های آنها کمک می کند و برخی از ناراحتی های دندان درآوردن را کاهش می دهد، به انجام این کار عادت کرده و لذت می برند.

چگونه به توله سگم بیاموزم که گاز نگیرد؟

نکته مهم این است که به توله سگ خود اجازه دهید اشتباه کند و چیزهایی را که نباید، گاز بگیرد. در این زمان، می‌توانید آن‌ها را با یک «نه!» شدید و قاطع، و سپس تغییر مسیرآن ها به چیزی که اجازه جویدن آن را دارند، اصلاح کنید. گاز گرفتن دست و پا کاملا غیرقابل قبول است و هرگز نباید به آن ها اجازه این کار را بدهید. توله سگ ها باید این چهارچوب ها را در سنین کودکی به عنوان بخشی از مهارت های «اجتماعی شدن» خود بیاموزند.

 

چرا سگ های بالغ گاز می گیرند؟

دلیل اصلی گاز گرفتن سگ‌های بالغ، پرخاشگری است و شایع‌ترین دلیل پرخاشگری نیز ترس یا اضطراب، تعیین قلمرو یا مرز مالکیت و غذا یا اسباب‌بازی است. گاز گرفتن یک سگ بالغ بدون دلیل اصلا قابل قبول نیست مگر اینکه خودشان در خطر باشند و برای دفاع از خود باشد.

اشیای مناسب برای گاز گرفتن یا جویدن سگ ها، اسباب بازی های مورد تایید دامپزشکان هستند. سگ ها نباید چوب، سنگ یا سایر وسایل نا مناسب را گاز بگیرند یا بجوند. زیرا این گونه وسایل نا مناسب در صورت بلعیدن یا جویدن، می توانند به دندان ها یا هر بخشی از دستگاه گوارش آسیب وارد کنند.

چگونه از گاز گرفتن سگ بالغم جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از گاز گرفتن سگ، بسیار مهم است که به سگ خود مرزهای سختگیرانه را در مورد اینکه چه چیزی برای گاز گرفتن قابل قبول است و چه چیزی غیر قابل قبول است، آموزش دهید.

اگر با سگی ولگرد یا بالقوه پرخاشگر مواجه شدید که احتمال می رود شما را گاز بگیرد، بهترین کار این است که با سگ تماس چشمی نداشته باشید، آرام بمانید (فریاد زدن یا جیغ زدن اوضاع را بدتر می کند) و سپس به آرامی دور شوید. اگر نگران گاز گرفتن های بیش از حد توله سگ یا سگ بالغ خود هستید، برای مشاوره با دامپزشک یا رفتارشناس دامپزشکی خود با سامانه دامپزشک تماس بگیرید.