گربه ها و مشکلات حمام کردنشان

گربه ها بر خلاف سگ ها رابطه ی خوبی با آب و حمام کردن ندارند. در این مقاله می توانید علل این موضوع را از زبان دامپزشکان متوجه شوید.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بسیاری از گربه‌ها از غوطه‌ور شدن در آب بیزار هستند و بسیاری از صاحبان گربه‌ها هنگام حمام کردن آنها به این موضوع پی برده‌اند. در حقیقت، گربه ها اغلب نیازی به حمام ندارند. از آنجایی که گربه ها به کمک زبان خود، خودشان را دائما نظافت می کنند، می توانند با این اقدام از تجمع چربی در پوست خود جلوگیری کنند.

گربه‌های مسن‌تری که نمی توانند به طور کامل خود را تمیز ‌کنند (به دلیل آرتروز و غیره) به سرعت پوشش خارجی آن ها مات و کدر می شود. زمانی که یک گربه خیس می شود، پوشش موی آنها سنگین تر، سردتر و آزار دهنده می شود. همچنین مدت زمان زیادی طول می کشد تا پوشش خارجی آن ها به خودی خود خشک شود.

یکی مورد دیگر این است که گربه ها موجوداتی سریع و چابک هستند و در پریدن و حفظ تعادل مهارت مثال زدنی دارند. در آب، آنها احساس ناخوشایندی می کنند زیرا باعث کاهش سرعت آنها می شود.

 

از منظر دیدگاه علمی، گربه های خانگی از گربه وحشی آفریقایی که در بیابان یافت می شود تکامل یافته اند. بنابراین با آب رابطه ی مطلوبی ندارند.

علاوه بر این، گربه‌ها حس بویایی بسیار قوی‌تری نسبت به انسان‌ها دارند و حتی ممکن است با بوی مواد شیمیایی موجود در آب لوله‌کشی، از رفتن به زیر دوش امتناع کنند.

نژادهای خاصی از گربه ها نیز وجود دارد که از آب تنی لذت می برند. نژادهای بنگال، مین کون، حبشی اغلب با آب بازی می کنند و حتی گاها در آب شنا می کنند.

بسیاری از گربه‌ها ممکن است که برای اجتناب از حمام کردن به کمک ناخن و دندان خود با شما درگیر شوند، اما همین گربه ها را مشاهده می کنید که با  آب جاری، شیر آب ، ظرف آب و غیره بازی می کنند. برای گربه ها، جذابیت آب مربوط به حرکت آب، صدایی که ایجاد می کند و نوری که از آن منعکس می شود، تعریف شده است.