آبسه در گربه ها

گربه‌ها بیشتر از سگ‌ها مستعد به ایجاد آبسه در پوست یا زیر پوست خود هستند. این امر به این دلیل است که گربه ها هنگام نزاع با سایر گربه ها با چنگال ها و دندان های تیز خود باکتری ها را به عمق بیشتری وارد می کنند. پوست روی زخم، بسیار سریع ترمیم و بسته می شود و باکتری ها را به دام می اندازد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، آبسه می تواند به دلایل دیگری مانند عفونت ریشه دندان نیز ایجاد شود. آبسه ها می توانند روی اندام های داخلی نیز ایجاد شوند، اما خوشبختانه این موارد بسیار نادر هستند.

گربه ها چگونه دچار آبسه می شوند؟

پس از نزاع و دعوا بین گربه ها، باکتری وارد شده به زیر پوست شروع به تکثیر می کند. بدن سعی می کند با فرستادن گلبول های سفید خون برای مبارزه با باکتری ها از گسترش عفونت جلوگیری کند.

اگر گلبول‌های سفید نتوانند عفونت را برطرف کنند، بدن یک کپسول تشکیل می‌دهد و ناحیه عفونی را جدا می‌کند. این اتفاق منجر به تجمع مواد چرکی می شود. تمامی این اتفاقات در چند روز رخ می دهد.

آبسه ها معمولاً به صورت تورم نرم تا سفت، گرم و دردناک روی بدن ظاهر می شوند. گربه‌ها معمولاً در نواحی صورت، گردن، پاها و دم دچار آبسه می‌شوند.

آبسه‌ها در برخی موارد به سختی یافت می‌شوند و صاحبان گربه ها ممکن است نتوانند محل دقیق آبسه را بر روی بدن گربه خود تشخیص دهند.

 

آبسه در گربه چگونه درمان می شود؟

آبسه پس از کپسوله شدن باید پاره شود و تخلیه شود تا شروع به بهبودی کند. هنگامی که آبسه تخلیه می شود، مقدار زیادی از درد کاهش می یابد، اما عفونت همچنان وجود دارد.

اگر آبسه به خودی خود پاره نشد، دامپزشک شما می تواند بر روی سطح آن خراش ایجاد کند و دریچه ای برای تخلیه مواد ایجاد کند. در آبسه‌های بزرگ یا عمیق، ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد تا ناحیه مورد نظر را پاکسازی نمود.

از آنجایی که محل ایجاد آبسه پر از باکتری است، آنتی بیوتیک نیز برای رفع عفونت تجویز می شود. انواع مختلفی از باکتری ها، عمدتاً بی هوازی، در محل آبسه وجود دارند. اگر گربه شما آبسه ای دارد که بهبود نمی یابد یا دوباره تشکیل می شود، نمونه ای از مواد موجود در کپسول آبسه باید جمع آوری شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا باکتری های موجود در شناسایی شود تا دامپزشک بتواند دقیق ترین آنتی بیوتیک را تجویز کند.

از آنجایی که اکثر آبسه‌ها در نتیجه زخم‌های حاصل از نزاع و دعوا با سایر گربه ها ایجاد می‌شوند، همه گربه‌ها باید برای ویروس لوسمی گربه (FeLV) و ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) در زمان ویزیت اولیه واکسینه شوند. برای این اقدام می توانید از امکان واکسیناسیون در منزل سامانه دامپزشک کمک بگیرید.

مطالب مفید :

گربه ها و مشکلات حمام کردنشان

گرمازدگی در گربه ها

زایمان در گربه ها