شناسایی عامل ایجاد آلرژی در گربه ها

گربه ها نیز مانند سایر موجودات می توانند از آلرژی رنج ببرند. درست مانند انسان‌ها، گربه شما ممکن است به مواد مختلفی به نام «آلرژن‌ها» که ممکن است در هوایی که تنفس می‌کند و یا در غذا و سایر چیزهایی که با آن‌ها در تماس است، آلرژی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  آلرژی در گربه ها در نتیجه واکنش ازدیاد حساسیت به آلرژن های خاص رخ می دهد.

شایع ترین علائم آلرژی در گربه ها عبارتند از:

1- عطسه کردن

2- نظافت بیش از حد یا لیسیدن و خاراندن

3- پنجه هایی که متورم و حساس هستند

4- پوست قرمز یا خشک و عفونت گوش

5- خارش و آبریزش چشم

6- استفراغ

7- اسهال

 

انواع آلرژی در گربه ها :

آلرژی ها در گربه ها معمولا به چهار دسته طبقه بندی می شوند: آلرژی های محیطی، غذایی، فصلی و  کک ها.

1- آلرژی های زیست محیطی در گربه ها:

آلرژن‌های رایجی که در آلرژی‌های محیطی دخیل هستند (که درماتیت آتوپیک یا آتوپی نیز نامیده می‌شود) شامل گرده، گرد و غبار، کپک، علف و قارچ است. برخی از گربه ها ممکن است به عطر، دود سیگار و برخی از محصولات پاک کننده خانگی نیز حساسیت داشته باشند.

2- آلرژی به کک در گربه ها  :

برخی از گربه‌ها نسبت به نیش کک‌ها واکنش نامطلوب نشان می‌دهند، زیرا یک ماده حساسیت‌زا  در بزاق کک‌ها وجود دارد. گربه های مبتلا به آلرژی به کک از خارش عمومی حتی با یک یا دو نیش کک رنج می برند.

 

3- آلرژی غذایی در گربه ها :

گربه های مبتلا به آلرژی غذایی نسبت به برخی از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی خود واکنش زیادی نشان می دهند. علائم شایع آلرژی غذایی شامل استفراغ و یا اسهال و خارش پوست است.

اگر به نظر می رسد گربه شما علائم آلرژی را نشان می دهد، به شدت توصیه می شود که با دامپزشک مشورت کنید. برای این امر می توانید از دامپزشکان وبسایت دامپزشک نیز بهره مند شوید. با توجه به اینکه انواع مختلفی از آلرژی در گربه ها وجود دارد، مراجعه به دامپزشک می تواند به تعیین منشا مشکلات حیوان خانگی شما کمک کند تا درمان مناسب انجام شود.

 

تست RAST (آلرژی) برای گربه ها :

RAST یک آزمایش خون است که می تواند به تشخیص اینکه آیا گربه شما از آلرژن های محیطی (حساسیت استنشاقی یا آتوپی) رنج می برد یا خیر، کمک می کند. این آزمایش سطح IgE را که نوعی آنتی بادی در سیستم ایمنی گربه ها است، اندازه گیری می کند. با این حال، RAST در تشخیص آلرژی های غذایی یا تماسی کارآمد نیست.

 

RAST برای انسان ساخته شده است، بنابراین ممکن است هنگام استفاده در گربه ها مثبت کاذب نشان دهد. این یکی از دلایل مهمی است که دامپزشکان آزمایش داخل پوستی (IDST) را در مواقعی که مشکوک به آلرژی آتوپی یا استنشاقی هستند توصیه می کنند. با این حال، دقت IDST در تشخیص آلرژی گربه ها تنها حدود 80٪ است.

تست داخل پوستی (IDST) در گربه ها :

تست داخل پوستی (IDST) یا همان خراش پوستی شامل تزریق مقادیر بسیار کمی از مواد مختلف (آلرژن های بالقوه) درست زیر پوست گربه است. اگر گربه به یک آلرژن خاص حساسیت داشته باشد، واکنش مشخصی در محل تزریق آلرژن ایجاد می شود. یکی از مزایای IDST این است که نتایج بلافاصله در دسترس هستند.

برای این آزمایش، بخشی از پوشش مویی گربه شما برای سهولت در تزریق و بررسی هرگونه واکنش آلرژیک باید تراشیده شود. قبل از IDST نباید به گربه آنتی هیستامین و یا استروئید داده شود زیرا این داروها می توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

تست آلرژی غذایی برای گربه ها :

هنگامی که احتمال برود آلرژی گربه به دلیل واکنش نامطلوب به چیزی در رژیم غذایی آنها باشد، آزمایش آلرژی غذایی توصیه می شود. با این حال، تشخیص آلرژی غذایی بسیار دشوار است و در برخی موارد غیرممکن است، زیرا گربه ممکن است به هر یک از اجزای رژیم غذایی خود حساس باشد. آزمایشات غذایی ممکن است چندین هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد تا با موفقیت عامل آلرژن شناسایی شود.