مسمومیت حیوانات خانگی با آفت کش ها

جونده کش ها که به عنوان طعمه موش یا سم موش نیز شناخته می شوند، محصولاتی هستند که مردم اغلب برای کنترل و به دام انداختن جوندگانی مانند موش از آن استفاده می کنند. این محصولات برای سگ ها و گربه ها بسیار سمی هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  جونده کش ها از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و باعث خونریزی داخلی حیوان می شوند. صاحبین حیوانات خانگی ممکن است تا 2 روز (یا بیشتر) پس از مصرف یک سم توسط حیوان خانگی خود، متوجه علائم زیر نشوند. از آنجایی که جونده کش های مختلفی در بازار موجود هستند، اگر بسته یا نام محصول را دارید، حتما آن را با خود نزد دامپزشک خود ببرید تا به حیوان خانگی شما پادزهر صحیح داده شود. زیرا همه جونده کش ها و سموم به یک شکل عمل نمی کنند.

علائم رایجی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

1- ضعف، بی حالی، کم تحرک

2- استفراغ خونی و اسهال

3- خونریزی از بینی

4- لنگیدن

5- کبودی

6- دشواری در تنفس

7- تشنج

8- مرگ

چگونه دامپزشک من می تواند مسمومیت با جونده کش را در حیوان خانگی من تشخیص دهد؟

دامپزشک شما با درخواست یک شرح حال کامل و انجام یک معاینه فیزیکی کامل، کار درمانی خود را آغاز می کند. برخی از آزمایشات می توانند به تعیین عامل مسمومیت کمک کنند.

 

سایر بیماری هایی که علایمی شبیه به مسمومیت با آفت کش ها دارند، باید رد شوند تا درمان صحیح انجام شود. این بیماری ها عبارتند از بیماری های کبد، هموفیلی، بیماری های ناشی از سیستم ایمنی و بیماری کلیوی.

در صورت امکان بسته بندی سم جونده کش را همراه داشته باشید یا از بسته بندی عکس بگیرید. نام محصول و مواد فعال و غیر فعال درج شده در بسته بندی را یادداشت کنید. بسته را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا حیوان خانگی شما از تلاش برای خوردن بیشتر آن جلوگیری کند.

آیا حیوان خانگی من درمان می شود؟

درمان این مسمومیت، بستگی به نوع سمومی که حیوان خانگی خورده است، مقدار آن، زمان مصرف آن و علائم آن دارد.

پیشگیری از مسمومیت با جونده کش ها در گربه ها و سگ ها :

اگر حیوان خانگی دارید بهتر است از سموم جونده کش استفاده نکنید. اگر نیاز به جونده کش دارید، حتما آنها را در مناطقی قرار دهید که حیوان خانگی شما به آن دسترسی ندارد. سگ ها را در حین پیاده روی به کمک قلاده کنترل نمایید تا از خوردن تصادفی آفت کش ها در ملک همسایه جلوگیری کنید.