کاردیومیوپاتی، بیماری قلبی شایع در حیوانات خانگی

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) یک بیماری قلبی است که می تواند در سگ ها و گربه ها رخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، بیشتر کاردیومیوپاتی ها به دلیل جهش های ژنتیکی، شرایط ارثی یا منشا ناشناخته دارند. آنها معمولاً توسط بیماری های سیستمیک یا سایر بیماری های اولیه قلبی ایجاد نمی شوند. سگ ها و گربه ها می توانند چندین نوع کاردیومیوپاتی از جمله کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) داشته باشند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک چیست؟

هیپرتروفیک به عنوان افزایش در رشد سلول های عضلانی می باشد. در HCM، دیواره های بطن چپ قلب به مرور زمان بیش از حد ضخیم می شود. اگرچه این بیماری قلبی در گربه ها شایع است، اما گاهی اوقات می تواند در سگ های کوچک نیز رخ دهد.

 

اگر HCM شدید باشد، سلول‌های عضلانی می‌توانند شروع به مردن و سپس ایجاد زخم کنند و بافت ماهیچه‌ای قلب سالم را با فیبروز جایگزین کنند. ضخیم شدن دیواره های قلب همراه با یک عضله قلب سفت و فیبری می تواند منجر به افزایش فشار در قلب شود و منجر به نارسایی سمت چپ قلب و یا لخته خون شود که سبب بروز سکته می شود.

 

گزینه های درمانی برای کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک چیست؟

درمان ، اغلب توسط متخصص قلب و عروق پس از ارزیابی سونوگرافی قلب تعیین می شود. داروهایی برای رقیق کردن خون و جلوگیری از لخته شدن خون اغلب برای جلوگیری از بروز سکته تجویز می شود. برای حیواناتی که ممکن است دچار نارسایی قلبی شوند، داروهایی برای افزایش انقباض قلب، کاهش مایعات در بدن (ادرارآورها) و مسدود کردن کانال‌های کلسیم تجویز شود.

به حیوانات خانگی مبتلا به بیماری قلبی فعال که تحت درمان دارویی هستند، معمولاً توصیه می‌شود که هر 3 تا 4 ماه یک‌بار توسط دامپزشک خود معاینه شوند تا عملکرد قلب را دوباره بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که کبد و کلیه‌ها داروهای قلبی را تحمل می‌کنند یا خیر. برای این امر می توانید از امکان چکاپ سلامت سامانه دامپزشک در منزل کمک بگیرید.