سرطان لنفوسیت ها در گربه های خانگی

لنفوم که لنفوسارکوم یا LSA نیز نامیده می شود، سرطان سلول های خاصی به نام لنفوسیت است. لنفوم شایع ترین سرطانی است که گربه ها را درگیر می کند و تقریباً در هر قسمتی از بدن می تواند رخ دهد. تشخیص زودهنگام و مداخله درمانی می تواند کلیدی برای بهبود کیفیت زندگی گربه شما باشد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، لنفوم یا لنفوسارکوم (LSA) سرطان سلول های سیستم ایمنی به نام لنفوسیت است. لنفوسیت ها در سراسر بدن وجود دارند، بنابراین گربه ها می توانند لنفوم را در اندام های مختلف ایجاد کنند. لنفوم بر اساس محل بیماری (به عنوان مثال دستگاه گوارش یا کلیه) و اندازه لنفوسیت ها طبقه بندی می شود. لنفوم شایع ترین سرطان بدخیم گربه ها است که 30 درصد از سرطان های گربه را تشکیل می دهد.

گربه ها در هر سنی ممکن است به لنفوم مبتلا شوند، اما بیشتر حیوانات مبتلا 10 تا 12 سال سن دارند. گربه های واکسینه نشده در فضای باز به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض عفونت لوسمی گربه (FeLV) نسبت به گربه های داخل خانه در معرض خطر بیشتری هستند. مطالعات اخیر نشان داده است که گربه هایی که به طور معمول در معرض دود تنباکو قرار می گیرند در معرض خطر بالایی برای ابتلا به لنفوم گوارشی هستند.

علائم لنفوم در گربه ها :

گربه‌های مبتلا به لنفوم با علائم مختلفی دیده می‌شوند، زیرا لنفوسیت‌ها را می‌توان تقریباً در هر عضوی از بدن یافت. گربه‌های جوان معمولاً دچار توده‌های بزرگی در حفره قفسه سینه خود می شوند و صاحبان آن ها علائم دشواری در تنفس را مشاهده می‌کنند. گربه‌های مسن‌تر معمولاً دچار تومور در روده خود می شوند و ممکن است علائمی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، اسهال یا استفراغ داشته باشند.

گربه‌ها همچنین می‌توانند لنفوم را در نواحی مختلفی مانند مجرای بینی، کلیه‌ها، نخاع، کبد، چشم‌ها یا یک غده لنفاوی منفرد ایجاد کنند و علائم مشاهده شده برای اندام آسیب‌دیده خاص‌تر خواهد بود.

گزینه های درمانی و پیش آگهی برای گربه های مبتلا به لنفوم :

لنفوم را می توان با شیمی درمانی، جراحی، پرتودرمانی یا ترکیبی از این روش ها درمان کرد. پیش آگهی تحت تأثیر نوع لنفوم و محل آناتومیکی است. بسته به محل تومور، میانگین زمان بقا با شیمی درمانی بین 6 تا 9 ماه است.

به عنوان مثال، با درمان، تقریباً 70 درصد از گربه‌های مبتلا به لنفوم با درجه پایین بهبود می‌یابند. لنفوم هرگز واقعاً "درمان" نمی شود، اما بهبودی اصطلاحی است که برای توصیف رفع موقت همه علائم لنفوم استفاده می شود. متوسط ​​بهبودی برای لنفوم خوش خیم 2-3 سال است، یعنی 2-3 سال بدون هیچ نشانه ای از بیماری.

 

لنفوم گوارشی بدخیم به خوبی به درمان پاسخ نمی دهد. تنها 50-25 درصد از گربه‌های مبتلا به لنفوم گوارشی بدخیم با درمان به بهبودی می‌رسند. به طور معمول، این دوره بهبودی تنها 2-9 ماه طول می کشد و سپس گربه ها دوباره بیمار می شوند و علائم بیماری را بروز می دهند.

چگونه می توانم احتمال ابتلای گربه به لنفوم را کاهش دهم؟

احتمال ابتلای گربه به این بیماری ممکن است از طریق واکسیناسیون علیه FeLV، جلوگیری از تماس با گربه های آلوده به FIV یا FeLV، و با اطمینان از اینکه گربه شما در محیط آلوده به دود تنباکو زندگی نمی کند، کاهش می یابد.

از آنجایی که تشخیص زودهنگام بیماری ممکن است شانس زنده ماندن حیوان را افزایش دهد، توصیه می‌شود که تمام گربه‌های هفت سال و بالاتر تحت معاینات فیزیکی سالانه قرار گیرند و برای سهولت در این کار می توانید از چکاپ سلامت در منزل سامانه دامپزشک  کمک بگیرید.