علل ایجاد زخم های پوستی در گربه ها

درماتیت میلیاری ( Miliary dermatitis  ) اصطلاحی برای زخم های کوچک و دلمه مانند روی پوست گربه ها است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، از آنجایی که گربه ها دارای لایه ی ضخیمی از خز هستند، ممکن است در ابتدا زخم ها و دلمه ها را نبینید، اما هنگام نوازش گربه می توانید آنها را احساس کنید. در برخی موارد، بیماری زمینه ای باعث ایجاد خارش شدید می شود و ممکن است گربه شما در همان نواحی پوشش مویی خود را از دست بدهد و دچار طاسی نقطه ای شود.

ضایعات میلیاری می تواند فقط روی بینی، گوش ها، پنجه ها، نواحی خاصی از بدن یا در تمام نقاط بدن باشد.

علل شایع ایجاد درماتیت میلیاری در گربه ها :

1- حساسیت غذایی

2- آلرژی های زیست محیطی

3- آلرژی به کک

4- حساسیت بیش از حد به نیش پشه

5- عفونت های باکتریایی پوست، که در گربه های مبتلا به دیابت یا پرکاری تیروئید شایع تر است

6- بیماری خودایمنی

7- تومورهای ماست سل

8- کنه ها

9- درماتوفیتوز

 

آلرژی به کک شایع ترین علت درماتیت میلیاری است.

 

درمان درماتیت میلیاری در گربه ها :

درمان این بیماری به عامل ایجاد بیماری بستگی دارد. اگر گربه شما داروی خوبی برای کنترل کک مصرف نمی کند، شروع یک دارو و استفاده مداوم از آن، همراه با درمان تمام حیوانات خانگی در خانه، ایده آل است. نگه داشتن گربه ها در داخل خانه فقط برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض کک و پشه نیز اقدام خوبی است که باید برای چند ماه تلاش کنید تا ببینید آیا ضایعات برطرف می شوند یا خیر.

 

اگر گربه شما به عفونت پوستی باکتریایی دچار شده باشد، ممکن است یک شامپوی دارویی یا آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شود. اکثر گربه ها از حمام کردن بیزار هستند و از آنجایی که آن‌ها به طور منظم خود را تمیز می کنند، داروهای موضعی مانند کرم‌ها و پمادها ممکن است در صورت لیسیدن مؤثر نباشند.

در صورت یافتن کنه، درمان های ضد کنه برای رفع آنها تجویز می شود. برخی از کنه‌ها نیز می‌توانند افراد را آلوده کنند، بنابراین در صورت ایجاد ضایعات خارش‌دار روی پوست، حتماً با دامپزشک مشورت نمایید و برای سهولت در این کار می توانید از دامپزشکان دارای مشاوره ی تلفنی سامانه دامپزشک بهره مند شوید.

تشخیص آلرژی غذایی ممکن است زمان ببرد. دامپزشک به گربه شما یک رژیم غذایی ضد حساسیت تجویز می کند. این رژیم اختصاصی باید حداقل به مدت 2 ماه تنها منبع غذایی گربه شما باشد تا مشخص شود که آیا موثر است یا خیر.

ممکن است به استروئیدها برای کاهش خارش و التهاب نیاز باشد، به خصوص اگر ضایعات درماتیت میلیاری در نتیجه آلرژی باشد. استروئیدها می توانند جرب و عوامل عفونی را حاد تر کنند، بنابراین مهم است که ابتدا برای کنه و کرم های حلقوی غربالگری انجام دهید.