تومور های پستانی در گربه ها

تومورهای پستانی از رایج ترین انواع تومورهایی هستند که در گربه ها یافت می شوند. این تومورها می توانند بدخیم یا خوش خیم باشند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تومورهای پستانی یکی از شایع ترین تومورهایی است که در گربه ها یافت می شود. گربه های ماده سالم و عقیم نشده بیشتر در معرض خطر هستند. با این حال، تومورهای پستانی را می توان در گربه های عقیم شده یا حتی، به ندرت، در گربه های نر نیز یافت. به نظر می رسد سن(سن بالای 10 سال) نیز در بروز تومورهای پستانی نقش مهمی داشته باشد.

علل تومورهای پستانی در گربه ها :

هورمون ها احتمالاً نقش مهمی در رشد این دسته از تومورها دارند. متأسفانه، تقریباً 90-85 درصد تومورهای پستانی که در گربه‌ها یافت می‌شوند بدخیم هستند، سریع رشد می‌کنند و به عنوان «آدنوکارسینوم» یا «سرطان غده» طبقه‌بندی می‌شوند.

علائم تومورهای پستان در گربه ها :

غالبا غدد پستانی نزدیک به قفسه سینه تحت تأثیر قرار می گیرند. تومورهای پستانی اغلب بصورت یک ندول کوچک و سفت و تقریباً شبیه به یک گلوله ظاهر می شوند.

 

در مراحل پیشرفته، توده ها بزرگتر می شوند و حتی ممکن است به یک زخم عفونی و باز تبدیل شوند. اگر بدخیم باشد، یکی از شایع ترین نواحی بدن که به آن گسترش می یابد، ریه ها هستند.

تومورهای پستانی چگونه تشخیص داده می شوند؟

تومورهای پستانی معمولاً تنها با احساس در امتداد زنجیره های پستانی یا توسط دامپزشک در طول معاینه فیزیکی معمول پیدا می شوند. گام بعدی معمولاً انجام برخی آزمایشات غربالگری خون (بیوشیمی و CBC یا "شمارش کامل خون") و آزمایش ادرار برای ارزیابی سلامت کلی گربه است. اشعه ایکس و سونوگرافی نیز ابزارهای تشخیصی عالی هستند و برای بررسی تومورهای اضافی و یا سایر ناهنجاری ها توصیه می شود.

گزینه های درمانی برای گربه های مبتلا به سرطان پستان :

جراحی رایج ترین روش درمان سرطان پستان در گربه ها است. ماستکتومی رادیکال یا برداشتن تمام غدد پستانی در یک طرف و برخی غدد لنفاوی معمولاً توصیه می شود زیرا عود این نوع سرطان زیاد می باشد.

دامپزشک شما بخشی یا تمام توده ها را برای پاتولوژیست می فرستد تا ارزیابی کند و توصیه هایی را ارائه کند. به عنوان یک قاعده کلی در مورد این نوع سرطان، بهترین پیش آگهی مستقیماً با تشخیص و درمان زودهنگام مرتبط است.

هیچ درمان خانگی برای تومورهای پستانی در گربه ها وجود ندارد.

 

چگونه از سرطان پستان در گربه ها جلوگیری کنیم :

عقیم‌سازی در سنین پایین (6 تا 12 ماهگی) خطر ابتلا به سرطان سینه را در گربه کاهش می‌دهد.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای گربه خود در خانه انجام دهید این است که مرتباً در امتداد و زیر هر دو طرف زنجیره های پستانی ملامسه انجام دهید. هر چیز جدید یا متفاوت در اطراف پستان ها را فوراً با دامپزشک خود در میان ب:گذارید.

چه زمانی با دامپزشک تماس بگیرید :

اگر هر نوع توده، بافت جدید یا غیرعادی یا حتی ترشح از نوک پستان گربه خود مشاهده کردید، مهم است که فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید، زیرا تشخیص زودهنگام کلید موفقیت در درمان تومورهای پستانی است. برای این کار می توانید از امکان ویزیت در منزل سامانه ی دامپزشک نیز کمک بگیرید.